פרשנות | מעצר המבריחים הימיים של חמאס - חלק מתכנית המל״טים של הארגון 

צה״ל ושב״כ עצרו בתחילת שנה מבריחים ימיים שהבריחו מנועים (40 ו-60 כ״ס) ממצרים לעזה. מנועים אלו, ככל הנראה, שימשו את חמאס לטובת בניית מל״טים בעזה. התלות של חמאס בציר ההברחות שעובר במצרים מראה את האתגר של הארגון כאשר זה מגיע למנועים 

ביום רביעי שעבר, דווח כי צה״ל ושב״כ עצרו מבריחים ימיים שניסו לבצע הברחה ממצרים לעזה. ההודעה נעדרה פרטים שהופיעו לאחר מכן בכתבי האישום שפרסמה הפרקליטות. 

״ב-8 באפריל 2022, סיכלו לוחמי זרוע הים בשיתוף אגף המודיעין והשב״כ תשתית להברחות ימיות של רכיבים לייצור אמצעי לחימה עבור ארגוני הטרור ברצועת עזה״, לשון ההודעה. 

קריאת כתבי האישום בפרשה חושפת פרטים נוספים. מכתב האישום נגד מחמוד בכר, עולה כי הוא ביצע מספר הברחות מוצלחות מחופי מצרים לעזה במהלך סוף שנת 2021, טרם מעצרו על ידי שב״כ. בשני המקרים, הבריח בכר מנועים. בהברחה הראשונה מנוע 40 כ״ס. בפעם השנייה מנוע 60 כ״ס. 

את המנועים ארגן לו גהאד סוירכי, כבן 30, לשעבר תושב עזה וכיום תושב מצרים. 

בפעם השלישית, בחודש ינואר 2022, ניסה שוב בכר להבריח מנוע 40 כ״ס. הפעם המוכר בצד המצרי לא הגיע והוא שב לעזה בידיים ריקות. 

בכר נעצר על ידי שב״כ וצה״ל בינואר 2022. ככל הנראה, לאחר ניסיון ההברחה. 

לאחר מעצרו, שוב פנה אליו איש חמאס בדרישה להבריח מנוע 40 כ״ס ממצרים. בכר, פנה לשני מכרים בעזה לארגון ההברחה והציע להם 1500 דולר, כל אחד, לביצוע הפעולה. 

כאשר יצאו לים, נעצרו השלושה על ידי כוח צה״ל. 

מדוע חמאס צריך מנועים של 40 או 60 כ״ס? ובכן, על פי הערכות, מנועים אלו משמשים לטובת מל״טים שבונה הארגון בעזה. 

אזכיר כי בנוסף למל״טים, חמאס גם מנסה לבנות טרקטורונים אוויריים. בימים האחרונים, מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני אמר בשיחה עם תושבים בעוטף עזה כי לחמאס יש יחידת טרקטורונים אווירים ובעזרתה ינסו לחצות את הגדר.  

אציין כי הטרקטורונים האוויריים והמל״טים אינם איום חדש בגזרת עזה. 

בעקבות מעצר המבריחים הימיים עולה השאלה עד כמה הצליח שב״כ לסכל את שרשרת האספקה ביחידות הכלים האוויריים של חמאס בעזה. 

עוד עולה מהפרשה כי אחד האתגרים של חמאס הוא להשיג מנועים לכלים כאלו. סביר להניח כי חמאס פועל להברחות בים וביבשה של מנועים כאלו ממצרים. 

שאלה נוספת היא האם יש שיתוף פעולה מודיעיני בין ישראל למצרים למטרת סיכול שרשראות אספקה אלו העוברות דרך מצרים לעזה. 

אולי יעניין אותך גם