בסימן התקרבות לאסד? סיוע הומניטרי אמריקאי לסוריה

תרומה זו של ממשלת ארה"ב וכספים נוספים המתקבלים למטרה זו מגורמים אחרים, מאפשרים לגורמי הסיוע ההומניטארי להגיש סיוע מציל חיים לאוכלוסייה הנצרכת בסוריה דרך הגבול הטורקי

אסי אפרתי, לע״מ

בתחילת מאי 2022 הודיעה שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, בוועידת בריסל השנתית לסיוע לסוריה ולאזור הנערכת זו השנה השישית, כי ארה"ב הקצתה למעלה מ-800 מיליון דולר לסיוע הומניטארי לסוריה.  

תרומה זו של ממשלת ארה"ב וכספים נוספים המתקבלים למטרה זו מגורמים אחרים, מאפשרים לגורמי הסיוע ההומניטארי להגיש סיוע מציל חיים לאוכלוסייה הנצרכת בסוריה דרך הגבול הטורקי, בעיקר לזו הנמצאת בצפון המדינה.

זאת כאשר הצרכים ההומניטאריים של אוכלוסייה זו, הכוללים מזון, תרופות ומצרכים אחרים, הולכים וגדלים ומחיריהם הולכים ומאמירים בשל המצב הכלכלי הקשה והמתדרדר במדינה, הפוגע בכוח הקניה של חלקים גדולים באוכלוסייה.

לכך נוספו בשנה האחרונה גם פגעי טבע ומזג האוויר בחורף הקשה של 2021, שפגעו באוצרות הטבע, ובעיקר במקורות המים במדינה, והקשו מאוד על חיי האוכלוסיה הנזקקת ובעיקר על צריכת המים, דבר שחייב גם אספקת מים ראויים לשתיה במסגרת סיוע זה.  

מצב זה הוא תוצאה ישירה של מלחמת האזרחים שפרצה במדינה במרץ 2011, שבעקבותיה הפך עד לשנת 2022 חלק גדול של האוכלוסיה בסוריה – כ-14.6 מיליון אזרחים, שהם כ-75% ממנה – לנזקקים לסיוע הומניטארי, והמספר רק הולך וגדל.

6.7 מיליון מהם הם תושבים שנעקרו מבתיהם בשל המלחמה ומעשי הטבח של המשטר בהם, החיים כיום במחנות שהוקמו עבורם במקומות אחרים בסוריה. גם הרס התשתיות במדינה במהלך המלחמה, בדגש על תשתיות חיוניות כמים, חשמל, ביוב ורפואה, וגם פגיעה במרכיב האנושי המפעיל אותם, גרמו לפגיעה בשירותים חיוניים אלה ואחרים לאוכלוסייה.

הגורמים העיקריים למצב זה הם המשטר הסורי וגם ה"מדינה האסלאמית" (דאע"ש), שניהלו מלחמה אכזרית וקשה נגד האוכלוסייה האזרחית במהלך שנות המלחמה.  

ארה"ב היא התורמת המובילה לסיוע הומניטארי זה לסוריה ולמדינות אחרות באזור (הכוונה כנראה למדינות השכנות לסוריה, כטורקיה, עיראק, ירדן ולבנון, שקלטו מספר גדול של פליטים סורים, שעדיין חיים אצלם בתנאים קשים), ועד כה תרמה למטרה זו למעלה מ-14 מיליארד דולר עבור סוריה ומדינות האזור, מאז תחילת משבר זה.

הסיוע האמריקאי לבדו מגיע לכ-5.5 מיליון אנשים בסוריה עצמה. כיום מועבר הסיוע לסוריה דרך מעבר גבול יחיד, שגם רוסיה הסכימה להשאירו פתוח, בניגוד לעמדתה בעבר, כדי למנוע משבר הומניטארי בסוריה, אם הוא ייסגר והסיוע העובר דרכו ייפסק. האמריקאים פועלים להשאירו פתוח לאורך זמן כדי שיוכלו להמשיך ולהעביר את הסיוע הנדרש לאוכלוסייה בסוריה.

השגרירה הדגישה בדבריה, כי סיוע זה לא ייפגע בשל הסיוע ההומניטארי שארה"ב החלה להעניק במקביל גם לאוכלוסייה הנצרכת באוקראינה, בעקבות הפלישה הרוסית אליה והמלחמה המתנהלת בה. זאת ככל הנראה על רקע חששות של גורמי המשטר שהסיוע יושפע ויצומצם על רקע הסיוע הניתן עתה לאוכלוסייה באוקראינה.

יצוין כי ממשל ביידן המעניק סיוע זה נוקט במדיניות שונה כלפי המשטר הסורי והנשיא בשאר אל-אסד העומד בראשו, מזו בה נקט ממשל אובמה, שדרש את סילוקו של בשאר מהשלטון.

עם זאת, ציינה השגרירה כי עדיין לא הגיע הזמן לנרמל את היחסים בין ארה"ב למשטר זה, וכי עדיין יש צורך בפתרון סוגיות קריטיות הנמצאות על הדרך, וכי ארה"ב תומכת במציאת פתרון פוליטי ראוי להן, כדי שניתן יהיה להתקדם בתהליך.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית