הדאטה סנטר הנייד של שניידר אלקטריק: דוחפים כוח מחשוב לקצה

בתוך תעשיית הדאטה סנטר קיים סגמנט שצומח בסדרי גודל של כמעט 18% לשנה – מדובר על תחום מכולות הדאטה סנטר הניידות. מה הסיבה לביקוש העצום? וכיצד נראה התחום הזה? "פריחת הדיגיטל, התגברות קונספט ה-Edge והשלכות הקורונה גורמים לצמיחה חסרת תקדים של הענף", מציין איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל

מבט חיצוני על מכולת דאטה סנטר (מקור תמונה: שניידר אלקטריק)

מהפיכת הדיגיטל יצרה תלות עמוקה של ארגונים ומערכות בכוח מחשוב. התרחישים שהביא עימו העידן הדיגיטלי רבים מספור - בין אם מדובר ביחידות צבא בשטח הזקוקות לקישוריות לענן המחשוב הצבאי ולמערכות המידע הכלל-צבאיות, מפעלי תעשייה הנדרשים לכוח מחשוב יציב ואמין להפעלה של פלטפורמות IoT חכמות.

ספינות מטען גדולות או ספינות שעשועים הנדרשות לקיים ענן פרטי בלב ים, או ספקיות הענן שהצמא שלהן לכוח מחשוב אינו יודע גבול או שובע. כל אלו דוגמאות לתרחישים שהמשותף לכולם הוא הצורך בכוח מחשוב חזק ואמין בקצה (Edge), על פי רוב בתנאים לא פשוטים, ובאזורים מרוחקים יחסית.

[איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק (צילום: דני שביט)]

הפתרון שמצאה תעשיית הדאטה סנטר לצרכים הללו אינו חדש – אך הוא תופס תאוצה ככול שהצרכים והתרחישים מתרבים – מכולות דאטה סנטר ניידות, מיוצרות מראש (Prefabricated) ומודולאריות.

"מכולות דאטה סנטר נמצאות בשימוש כבר למעלה מעשור, אך בשנים האחרונות, וגם בשנים הקרובות, התחום מצוי בצמיחה גבוהה במיוחד", מתאר איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל (Schneider Electric).

התחום, המוכר גם בשמות הלועזיים – Modular Datacenter או Prefabricated Datacenter  - נאמד על ידי חברת המחקר ResearchAndMarkets בהיקף של 20 מיליארד דולרים בשנת 2021, והוא צפוי לגדול לכדי 47.4 מיליארד דולרים בשנת 2026 – גידול שנתי של 17.9% לשנה.

הביקוש לדיגיטל בצמיחה אקספוננציאלית
"עידן הקורונה בצירוף מהפיכת הדיגיטל יצר גידול אקספוננציאלי בכול הקשור לצריכת שירותים דיגיטליים ופיתוח של שירותים כאלו", מציין אלי, "ארגונים רבים מצאו את עצמם נדרשים לספק במהירות שירותים דיגיטליים חדשים, בנוסף לעלייה בשימוש בשירותי דיגיטל קיימים.

״כול זה חייב כוח מחשוב זמין במהירות. כך לדוגמא, אוניברסיטאות שעברו ללימודים אונליין, בתי חולים שעמדו במרכז עין הסערה של המגיפה ונדרשו לספק שירותים בצורה רציפה ובעצימות גבוהה. רבים מהארגונים הללו בחרו במכולות דאטה סנטר ניידות, מיוצרות מראש, כדי לעמוד בגידול האקספוננציאלי לשירותי דיגיטל, בדגש על ארגונים – דוגמת בתי חולים שנדרשים בנוסף לעמוד ברגולציות של פרטיות".

אולם, מוסיף אלי, "המגיפה היא רק חלק מהמשוואה. חלק נוסף של משוואת הדיגיטל הוא הטכנולוגיות שעתידות להיכנס לפעולה כבר בתקופה הקרובה. כך לדוגמא, הכניסה של קונספט ה-Edge למיינסטרים של ארגוני האנטרפרייז, והצורך של עיבוד מידע בקצוות הארגון בזמן אמת – כדי לנצל בצורה אפקטיבית יכולות חדשות בתחום הבינה המלאכותית AI, לימוד מכונה ML, אינטרנט של הדברים IoT, ועוד.

חברת המחקר הבינ"ל גרטנר מעריכה כי היקף המידע שיעובד ב-Edge יהיה כ-75% מכלל המידע הארגוני. הפריסה של רשתות דור חמישי 5G רק תעצים את המגמה הזו, ויתרחבו הפיתוחים העושים שימוש במידע ועוברים עיבוד בקצוות הארגון".

פתרון All-in-One

בפועל כאשר אנו מדברים על מכולת דאטה סנטר אנו מדברים על רכישה של מוצר בעל מק"ט, הכולל מודולים המרכיבים דאטה סנטר לכול דבר – תשתיות IT (דוגמת ארונות, פסי שקעים), תשתיות חשמל (דוגמת לוחות חשמל, פסי צבירה, או מערכת אל-פסק), ותשתיות קירור (דוגמת צ'ילרים).

את התשתיות הפיסיות עוטפת מערכת תוכנה לניהול הדאטה סנטר מסוג DCIM, כשניתן לרכוש כול אחד מהמרכיבים בנפרד (לדוגמא – כאשר נדרש גיבוי חשמל או קירור לדאטה סנטר קיים), או לרכוש את כול המערכת All-in-One, ואז המכולה למעשה מכילה דאטה סנטר לכול דבר. 

[דאטה סנטר מבוסס מכולות (מקור תמונה: שניידר אלקטריק)]

הדאטה סנטר, המותקן בתוך מכולה, יכול להיות בהיקף של 100 קילו-וואט ועד פריסה של מכולות בהיקף של עשרות מגה-וואט, הכול בהתאם לדרישה של הלקוח. התכנון מתבצע מראש, העלות נקבעת מראש, לוח הזמנים לאספקה נקבע מראש, והשליטה של הלקוח בתוצר היא מקסימלית – כולל יעילות אנרגטית, הגדרת ה-Tier, בטיחות ועוד.

"למעשה, שניידר אלקטריק מספקת כאן פתרון מהונדס מאלף ועד תו", אומר אלי, "התכנון מתבצע בשיתוף בין הלקוח, אנשי המקצוע של שניידר אלקטריק בארץ – שהינם בעלי ניסיון עשיר בהתאמות ובסטנדרטים הספציפיים לשוק הישראלי - ומהנדסי הייצור של שניידר אלקטריק במפעל ייעודי להקמת מכולות דאטה סנטר המצוי בברצלונה.

״כמו בכל ייצור תעשייתי, יש לנו מגוון אדיר של מוצרי מדף עם עיצובים מוכנים, שצמוד להם מספר מק"ט. הלקוחות שלנו לא צריכים להמציא את הגלגל מחדש, אך אם יש צורך לתת מענה לדרישות ספציפיות או כאלה שאינן גנריות – המומחים שלנו נמצאים שם כדי לתת מענה לכך".

מפעל ייצור בינ"ל בברצלונה
יתרונות נוספים של מכולת הדאטה סנטר כוללים את זמן האספקה היחסית מהיר, בפרט בהשוואה להקמה של דאטה סנטר מסורתי בתוך הארגון. בעוד שאת מכולת הדאטה סנטר ניתן לספק בתוך מספר חודשים, הרי שדאטה סנטר מסורתי נדרש לפרויקט הקמה שיכול להימשך גם כמה שנים, על פי רוב עם חריגות בזמני הביצוע ובתקציב ההקמה.

"הלקוח יודע בדיוק מה הוא מזמין, והוא יודע בדיוק מה הוא עומד לקבל, אין כאן הפתעות", מוסיף אלי. "יתירה על כך, בסיום שלב הייצור של מכולת הדאטה סנטר, מתקיים שלב הפעלה ובדיקה של הפתרון במפעל, כולל סימולציה של התנאים שבהם הוא יפעל בפרודקשן אצל הלקוח.

״השלב הזה, שדומה ל'הרצה' של הפתרון, מתבצע בשיתוף עם נציגים של הלקוח המגיעים למפעל בברצלונה. הבדיקות כוללות בדיקות עומס, יתירות ותפקוד מלא של כול המרכיבים בנפרד, ושל הפתרון הכולל. רק לאחר אישור הלקוח הפתרון מועמס לשילוח לישראל, ונשלח לאתר הלקוח להתקנה. לאחר ההתקנה מתבצעת בדיקה נוספת של הפתרון, ורק בסיומה נכנס הפתרון לפרודקשן מלא".

הסכם שירות אחד
הפתרון של שניידר אלקטריק בעולמות מכולות הדאטה סנטר מתבסס על רכישה שהיא ביצעה בשנת 2014 של חברת AST Modular הספרדית, שהתמחתה בתחום הזה. למעשה, בעקבות הרכישה הפכה שניידר אלקטריק למובילה עולמית של התחום, ושילבה בין פתרונות הדאטה סנטר שלה עם עולם מכולות הדאטה סנטר של החברה הנרכשת.

[מבט פנים לתוך מכולת דאטה סנטר (מקור תמונה: שניידר אלקטריק)]

"התוצאה שהתקבלה מהחיבור של שתי החברות הייתה פתרון אחוד המחבר בין המיטב של פתרונות שתי החברות", אומר אלי, "שהפכו ליצרן אחד, כשכלל המערכות בדאטה סנטר מסונכרנות ו'מדברות אחת עם השנייה'.

הסינרגיה הזו של המערכות היא קריטית ליעילות התפעולית של הדאטה סנטר, כמו גם ליעילות האנרגטית שלו. אולם היא גם חשובה בכל הנוגע לשירות אותו הלקוח מקבל – מוקד שירות אחד, הסכם שירות אחד, מקצה לקצה".

סגמנטים ותרחישים בהם יש דרישה מוגברת למכולות דאטה סנטר
צבא וביטחון – מכולות דאטה סנטר הן פתרון אופטימלי לסביבה הצבאית. זה כולל את היכולת לספק גמישות לכוחות צבא באמצעות ניוד פשוט של מכולת הדאטה סנטר; היכולת לספק למכולות הדאטה סנטר הגנה פיסית גבוהה – החל מרעידות אדמה או שריפות, עבור בפעימה אלקטרומגנטית (Electrical Magnetic Pulse, ר"ת EPM), וכלה בירי נשק קל.

היכולת לפעול בתנאי סביבה קשים – בין אם מדובר בתנאי חום או קור קיצוניים, או אבק ולחות; ועוד יכולות המאפשרות לצבא הדיגיטלי לפעול מסביב לשעון בתנאי שגרה וחירום.

בריאות ופארמה – הצורך של ארגוני בריאות גדולים (קופות חולים ובתי חולים) וחברות פארמה המתמחות בפיתוח תרופות בכוח מחשוב חזק וגמיש צמח בשנתיים האחרונות בעקבות התפרצות מחלת הקורונה. מצד אחד, הצורך לטפל במיליוני חולים במקביל ולמתוח את המערכות לקצה הצריך זמינות של מערכות המחשוב מסביב לשעון.

מצד שני, הצורך לשמור על חוקי הפרטיות הנוקשים של עולמות הבריאות מנע מעבר מאסיבי של התחום לענן. הפתרון היה שימוש במכולות דאטה סנטר שהגבירו את כוח המחשוב של הארגון, ובפרט במקומות שבהם כוח המחשוב נדרש באופן מיוחד.

תעשייה – הסביבה התעשייתית הינה על פי רוב סביבת עבודה קשה ומורכבת, בין אם מדובר על סביבות המכילות אבק, חום גבוה או לחות גבוהה. לכך יש להוסיף שהסביבה התעשייתית הופכת לרוויה בטכנולוגיות IoT, שמטרתן - ניטור ובקרה מסביב לשעון של מערכות הייצור, האנרגיה והמים.

בתרחישים מסוימים בהם המפעל גדול במיוחד עולה הצורך בחיזוק של מערכות הדיגיטל התעשייתיות בכוח מחשוב להאצה של תהליכי עיבוד המידע והאנליטיקה המתבצעים במערכות, והפתרון שמצאו יותר ויותר מפעלים היה בדמות מכולות דאטה סנטר שהוקמו לוקאלית.

תשתיות לאומיות – בין אם מדובר ברשת החשמל או במערכות המים הלאומיות, הרי שגם כאן עולה הצורך בכוח מחשוב לוקאלי שיוכל לתמוך בפלטפורמות דיגיטל מבוססות IoT. גם במקרה של התשתיות הלאומיות סביבות העבודה הן במקרים רבים סביבות שטח קשות, והפתרון של מכולות הדאטה סנטר הוא אידיאלי על מנת לספק את כוח המחשוב הדרוש באזורים המרוחקים יותר של הרשת.

Edge – תרחיש האדג' כולל בתוכו מגוון רחב של גופים הפועלים באזורים מרוחקים, שנדרש לספק להם כוח מחשוב רציף. כך לדוגמא, כאשר מדובר על חוות סולאריות גדולות הממוקמות במדבר, שמחייבות כוח מחשוב אמין וקרוב פיסית כדי לפעול בצורה מיטבית.

אחד היתרונות של מכולת הדאטה סנטר בהקשר לסצנריו זה הוא שכלל אין צורך לקיים נוכחות רציפה של אנשי IT בסביבת המכולה, אלא היא נשלטת ומנוהלת מרחוק. תרחישים נוספים יכולים להיות – ספינות שעשועים גדולות (קרוז) שמקימות ענן פרטי לקיום רשת אינטרנט רציפה בלב ים להנאת המטיילים בה, כמו גם לניהול המערכות התפעוליות של הספינה עצמה.

אלי מסכם – "בישראל המספר הגדול ביותר של התקנות מכולות דאטה סנטר הוא של שניידר אלקטריק, ואנו נחשבים מובילים בתחום גם בזירה האירופאית. יש לשניידר אלקטריק את המומחים ברמה המקומית-ישראלית בעלי ניסיון בכל הנושאים – החל מייעוץ, תקנים, בטיחות, שילוח, התקנה.

״לזה יש להוסיף את המומחיות הבינלאומית והניסיון העולמי, שאנו מביאים לכול פרויקט שאנו מבצעים. למעשה, שניידר אלקטריק לוקחת אחריות מלאה על הפתרון – אנו נהיה אחראים לתכנון, לייצור ולבדיקה של הפתרון".

אודות שניידר אלקטריק
תאגיד שניידר אלקטריק (Schneider Electric) פעיל בלמעלה מ-100 מדינות. הכנסות החברה עומדות על למעלה מ-27 מיליארד יורו, ומספר העובדים בעולם עומד על למעלה מ-160 אלף. בליבת הפעילות של החברה נמצא המעבר לדיגיטל של תחומי ניהול האנרגיה ואוטומציה בתעשייה, תשתיות, מרכזי נתונים, בניינים ובתים.

בסניף הישראלי של שניידר אלקטריק, בניהולו של פיליפ ברמי, עובדים כ-120 עובדים. החברה שותפה בהיבטי ניהול האנרגיה בפרויקטים לאומיים, דוגמת: שדה התעופה הבינ"ל החדש בתמנע, עיר הבה"דים שבנגב, השדה הסולארי באשלים, ועוד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית