הילד האילתי מטהרן שהיה למצביא ולפוליטיקאי

שאול מופז, המסע הישראלי שלי, הוצאת ידיעות ספרים, 2022
 

הילד האילתי מטהרן שהיה למצביא ולפוליטיקאי

באדיבות הוצאת ידיעות ספרים

בשנים האחרונות פורסמו ספרי זיכרונות רבים של אנשי צבא בכירים. מכל ספר כזה ניתן להכיר לעומק את  המחבר וגם ללמוד ולהפיק לקחים ממעשים, מחשבות וכיווני פעולה שניתן לאמץ או להימנע. ספרו החדש של שאול מופז הוא דוגמה מאלפת לגישה זו.

הספר כתוב בפירוט רב של כל אבני הדרך בקורות חייו של מופז, מילדותו, יליד שנת הקמת המדינה, עלייתו ארצה בן 9 ועד הגיעו לתפקידי פסגה : רמטכ"ל, שר ביטחון ושר תחבורה. הוא לא משמיט גם את הכישלון הפוליטי שלו בהנהגת מפלגת 'קדימה'. אפשר לראות בספר כוונה לא מוסתרת לעודד בני פריפריה להעיז ולנצח ("ממני תראו וכן תעשו").  

מופז כותב בפתיחות רבה על קורות חייו מתוך גישה כי אדם לא יכול לשכוח את עברו. כבן לעולים חדשים מאיראן כל רצונו היה להיות צבר ("בנהלל קראו לי אילתי") . עד כמה היה לו חשוב להבליט זאת ניתן לראות גם בבחירת תמונת שער הספר – הילד הקטן בעל החזות מאיראן, עם החיוך האופטימי.

את מקום מוצאו לא יכול לשנות, אבל את חיי בגרותו הצליח לעצב בגדול ("החלום להיות ישראלי היה החלום שלנו, של ילדי משפחת מופזז-קאר, ומה יותר ישראלי מאשר להיות רמטכ"ל צה"ל!"). את ארבע השנים שלו בנהלל, ילד רחוק גיאוגרפית מהוריו בסביבה חברתית חדשה ושונה ("אצול העמק"),  הוא מזהה כמכוננות לגיבוש אישיותו וניסיון החיים שלו. 

בהקשר המשפחתי מרשים מאד להיווכח בספר מהכבוד להורים, מוטיב חוזר פעמים רבות, האהבה לאשה, אורית, והמסירות הרבה לילדים, גם אם זה שנים רבות "אבא של שבת". (זוכר ומזכיר לנו בפירוט איפה היה בכל לידה). המשפחה היא בעיני מופז ההצלחה של חייו. 

מהרקע שלו כבן למשפחת עולים באילת הוא הגשים בהיותו רמטכ"ל מחויבות בעלת משמעות לאומית לטיפוח צעירים מיישובי הפריפריה לשירות צבאי מועיל ושילוב בתפקידים אזרחיים בטכנולוגיה ובשירות הציבורי - תכנית "עתידים". תכנית זו, שהפכה מחזון למהפכה, נחשבת לפורצת דרך לאומית שלא היתה כמותה. לא פלא כי הספר מוקדש להוריו, לאורית אשתו ולכל בני משפחתו של מופז אך גם לחיילי צה"ל ולמפקדיו ולצעירות ולצעירים בתכנית "עתידים".

שום דבר בתחילת שירותו הצבאי בצנחנים לא העיד על המסלול שיוביל לתפקיד הבכיר ביותר בצבא. מופז משתף את הקורא בגובה העיניים של הפעולות והרגשות של לוחם, קצין צעיר, מ"פ, מג"ד, חניך במכללה צבאית בארה"ב, מח"ט ועד רמטכ"ל. אנשי צבא יכולים להשכיל בקריאת כל אבן דרך בחייו של מופז ולערוך ניתוח אירועים של לחימה, קבלת החלטות, יחסים עם דרג ממונה, פיקוד, מנהיגות ומה לא.

את מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה, מלחמת יום הכיפורים, מבצע אנטבה, מבצע ליטני אנו פוגשים בספר מנקודת מבט של לוחם ומפקד בדרגים שונים, אך שיא של תרומה להבנת קבלת החלטות אסטרטגיות ומשמעותן אנו מקבלים באירועי המפתח בהיותו רמטכ"ל – היציאה מלבנון ("דמדומי בוקר"), תפיסת האנייה קארין   A  ("תיבת נוח"), האינתיפאדה השנייה ("גאות ושפל") ומבצע "חומת מגן". 

הספר מציג לנו את מופז בשני פרקי חייו – הצבאיים והאזרחיים. בפרק הצבאי הספר מעורר אמפתיה עצומה למופז, מנהיג צבאי המתאר בפתיחות, בהודאה בטעויות והדרך להתגבר עליהן, את היכולת להשקיע ולהצליח. אנו לומדים כאן גם על מערכת היחסים עם דרג מדיני (בתקופתו כרמטכ"ל היו לו ארבעה שרי ביטחון מרדכי, ברק, ארנס ובן אליעזר ועוד שלושה ראשי ממשלה נתניהו, ברק ושרון). 

החלק  האזרחי-הפוליטי כולל פירוט רב מההצעה של שרון להצטרף ועד סופה של קדימה ("קדימה ואחורה"). זה שיעור חשוב למתעניינים בהשתלבות בפוליטיקה. אי אפשר להשתחרר מההרגשה שחוזרת בקריירה של שאול מופז כמו של אנשי צבא בכירים אחרים – לא מספיק להיות איש מוכשר ומנוסה, בעל ערכים נבונים ומועילים. לפוליטיקה יש מנגנון פנימי אחר. היכולת לגייס תמיכה ציבורית אינה רק בדוגמה אישית. הון ושלטון גם הם שחקנים מרכזיים במגרש זה. 

קל להתחבר בספר למסלול חיים ותפקידים של איש צנוע שעבר צעד אחר צעד, בלי קיצורי דרך, שירות קרבי ותפקידי מטה. אי אפשר לשכוח כי בצד כל אלה יש עוד שותפה להצלחה, שכל אחד  צריך להתפלל לה – אלת המזל. 

בספר זוכר מופז להזכיר מאות מפקדים וחיילים שפגש במהלך שירותו ולתת להם את הכבוד הראוי. הספר ערוך בכישרון ע"י ענת שינקמן בן זאב ונוח לעיין בו גם בחיפוש קורות הפעילות המבצעית.

אולי יעניין אותך גם