ישראל בונה מחשב קוונטי

רשות החדשנות ומפא"ת במשרד הביטחון יממנו הקמת מחשב קוונטי ראשון למדינת ישראל בתקציב של כ-200 מיליון ש״ח

By IBM Research - https://www.flickr.com/photos/ibm_research_zurich/51248690716/, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=108205707

ההשקעה במחשב הקוונטי תנותב לשני מסלולים מקבילים ומשלימים: רשות החדשנות תתמקד בפיתוח ובניית תשתית מחשוב קוונטי להרצת חישובים בצורה ישירה או דרך גישה לענן בעיקר למטרות אופטימיזציה או לשיפור מרכיבים שונים במחשוב קוונטי.

התשתית תאפשר בדיקה של אלגוריתמים קיימים, והיא תהיה זמינה לביצוע מחקר ופיתוח בכל שכבות החומרה והתוכנה, אך לא תכלול מתקני ייצור (Fabless). בתחילת הדרך יתכן שימוש חלקי בטכנולוגיה מחו"ל לצורך הקמת והפעלת התשתית. בהמשך ישולבו בתשתית זו מעבדים וטכנולוגיות קוונטיות מפיתוח ישראלי.
 
מפא"ת במשרד הביטחון תקים מרכז יכולות קוונטי לאומי שירכז סביבו אקו-סיסטם ישראלי לבניית יכולת כחול-לבן. המרכז ישתף פעולה עם האקדמיה, התעשייה ועם כלל גופי תל"ם ויעסוק בשלל השכבות בפיתוח המעבד הקוונטי, הכוללים את היבטי החומרה, הבקרה, האופטימיזציה, האלגוריתמיקה, ההתממשקות ועוד. זאת במטרה להגיע לפיתוח מחשב קוונטי מלא.
 
מחשב קוונטי, בניגוד למחשב קלאסי, מבוסס על שיטת עיבוד מידע מתקדמת, המבוססת על תופעות ממכניקת הקוונטים ומאפשרת  עיבוד בו זמני של מספר מצבים עצום. בעיבוד קוונטי ניתן לקצר משמעותית את זמני החישוב ועל כן הוא מהווה קפיצה של ממש ביכולת החישובית. 

מנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין: "יכולת המיחשוב הקוונטי היא טכנולוגיה שהתעשייה הישראלית לא יכולה להתעלם ממנה. על התעשייה לפתח ידע וגישה לתשתיות שבהם היא תוכל לפתח מנועי צמיחה באותן פעילויות שבהן היא תשכיל להוביל".
 
ראש מפא"ת במשרד הביטחון, ד"ר דני גולד: "המיחשוב הקוונטי, על כלל רבדיו, מסתמן כמרכיב עתידי חשוב לביטחון המדינה ועליונותה הטכנולוגית. התנעת המהלך במסגרת התוכנית הלאומית מהווה צעד משמעותי לביסוס עצמאות ישראלית בתחום זה".
 
ההשקעה במחשב הקוונטי מתווספת להשקעות של עשרות מיליוני ש"ח שבוצעו עד כה בפיתוח טכנולוגי בחברות וחוקרים וכחלק מהתוכנית הלאומית למדע וטכנולוגיות קוונטים, שיצאה לדרך לפני כשנתיים בתקציב של 1.25 מיליארד ש״ח על ידי חברי פורום תל"מ: מפא"ת, רשות החדשנות, ות"ת, משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה ומשרד האוצר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית