פיתוח של חברת SAFE SHOOT הישראלית יכול למנוע אש דו-צדדית

לאחרונה ארע אסון בסיירת אגוז בו נהרגו שני קצינים מאש חברם ליחידה. צה"ל גילה בעבר עניין במערכת שפיתחה החברה, אולם הדברים לא הגיעו לכלל הצטיידות בגלל אילוצי תקציב

בכל המלחמות בעולם, כמו גם בישראל ובצה"ל, אירעו מקרים טראגיים של ירי על כוחותינו, מה שקרוי אש דו-צדדית (אש דו"צ)  או "אש עמיתים". זה קורה בתנאי קרב ובמבצעים בחשיכה, בלילה, בתנאי מזג אוויר גרועים או במצבים אחרים קשים ומורכבים.

הסטטיסטיקה אומרת כי במלחמת העולם הראשונה 11 אחוזים מהנפגעים נפגעו בצורה זו. במלחמת עירק השנייה עלה האחוז ל-22, והסיבה היא הדיוק והקטלניות של הנשק. איך מונעים ואיך נמנעים מסכנת FRIENDLY FIRE. 

החברה הישראלית סייפשוט SAFESHOOT מפתחת כבר כמה שנים מערכות ייחודיות להפחתה או למניעת ירי דו"צ, ליישומים צבאיים ואזרחיים, בעיקר לציד. צה"ל גילה עניין במערכת הצבאית שפיתחה החברה, אולם הדברים לא הגיעו לכלל הצטיידות בגלל אילוצי תקציב.

"היינו על סף ניסוי ביחידת דובדבן לפני חודש, אך הניסוי נדחה, ואני מקווה שהניסוי יתקיים", אומר לישראל דפנס המייסד ומנכ"ל חברת סייפשוט תא"ל מיל. אמיר נדן.

״אין לו ספק שניתן היה למנוע את הירי הקטלני בבסיס בבקעת הירדן אילו היתה היחידה מצויידת במערכת שפיתחה החברה, הפועלת בישראל ובארה"ב: "אילו היתה המערכת בידי הלוחם, סביר שלא היו נפגעים מאש כוחותינו. הלוחם היה מקבל התרעה מיידית, שמגיעה אליו באלפית שנייה מרגע שהוא מכוון את נשקו אל מטרה".

אמיר נדן, בעברו מג"ד וסמח"ט בחטיבות צנחנים, סגן מפקד אוגדה וסגן מבקר מערכת הביטחון,  מסביר שהמערכת, שכינוייה GREEN SHIELD, מבוססת על רשת תקשורת RF לטווחים גדולים. "כשאני מכוון את הנשק שלי למטרה, המערכת שואלת אם מישהו נמצא בקו הירי שלי, ואם התשובה חיובית אני, היורה, מקבל התרעה באמצעות צפצוף, הבהוב אור או רטט של הנשק.

״המערכת היא אוטונומית ואוטומטית. זו רשת תקשורת מהירה שפועלת כל הזמן, שואלת אם יש מישהו בקו הירי ומקבלת התרעה אם התשובה היא חיובית. ההנחה הבסיסית היא שאם זה לא כוחותינו אז זה אויב. היא לא יודעת לזהות אם המטרה היא כוחותינו או אויב, אבל היא יודעת לזהות את כוחותינו". 

באתר חברת סייפשוט נאמר שהמערכת מזהה מי נמצא בקו האש של היורה ומונעת אש דו"צ ומתריעה. המערכת פועלת על בסיס  GPS ואלגוריתמים לזיהוי עמית יורה. GPS קובע את מיקום היורה, והמערכת יודעת למדוד את המיקומים של כל כלי הירי בסביבה. ג'יינס כתב כבר לפני כשנתיים שהחברה הישראלית פיתחה מערכת למניעת אש דו צדדים בתרחישים צבאיים, בהגנת המולדת ובציד. 

אמיר נדן אומר שהיו ניסיונות התקשרות עם צה"ל, אך עד כה ללא תוצאות. לדבריו, מחיר המערכת לצה"ל נמוך. החברה מפתחת מערכות כאלו לא רק לנק"ל אלא גם לרק"ם, לטנקים ולכטמ"מים.  "זה מתאים לכל מה שיורה", הוא אומר. מרכז החברה בישראל עוסק בפיתוח ובייצור ואילו הסניף בארה"ב עוסק בעיקר בשיווק.   

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל