איראן: 110 סירות מרוץ מהירות חמושות בשליטת משמרות המהפכה

משמרות המהפכה מפעילים עשרות סירות מהירות חדשות מצויידות בטורפדו, ויש ביניהן סירות מונחות מרחוק. האיום: לסגור שטחי ים לתנועת כלי שיט ולבצע מבצעי מיקוש גדולים במצרי הורמוז ובמפרץ הפרסי

IRGC Missile Boats. IRIB Photo

בשנת 2021 נוספו לצי של משמרות המהפכה באיראן משחתת, שתי צוללות ו-110 ספינות מרוץ מהירות. ההתעצמות הגדולה והמהירה של הצי האיראני מהווה איום הולך וגובר על מדינות שכנות. 

DEFENSE NEWS מפרסם סקירה של הצי האיראני וקובע כי לאיראנים יש תכניות שאפתניות לבנות בעצמם משחתת בת 6,000 טונות וצוללת גדולה, כך לדברי תת אדמירל אמיר רסטגארי, העומד בראש תעשיות הים במשרד ההגנה האיראני, בראיון לסוכנות הידיעות MEHR.

סיזה סזורי, מומחה ממוצא איראני שנוא חוקר במועצה האטלנטית ובאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, מסר כי החל תהליך של מודרניזציה של הצי, המפעיל כיום שלוש צוללות דיזל רוסיות שאורכן 74 מטרים. 

למעשה יש לאיראן שני ציים, זה של הצבא וזה של משמרות המהפכה, ולכל צי יש משימות ותכניות מבצעיות שונות. לשני הציים מפקדות נפרדות. היחידות הימיות של משמרות המהפכה מיועדות בעיקר לתקיפות מהירות ומבצעים א-סימטריים, והצי הרגיל מבוסס על משחתות, פריגטות, קורבטות וצוללות.

מוחמד קנאני, חוקר איראן באוניברסיטת קהיר, אומר כי יש חלוקה גיאוגרפית: צי משמרות המהפכה פועל בעיקר בים הערבי, בעוד הצי הרגיל מופקד על מפרץ עומאן והוא מתפשט לים סוף.

רוב הציוד של הצי הרגיל מיושן, כלי שיט תוצרת ארה"ב, בריטניה וצרפת משנות ה-70. בעוד שמשמרות המהפכה מפעילים עשרות סירות מהירות חדשות מצויידות בטורפדו, ויש ביניהן סירות מונחות מרחוק. הצי הרגיל סובל יותר מהסנקציות המוטלות על איראן, בעוד צי משמרות המהפכה יותר יעיל בגלל יכולותיו לסגור שטחי ים לתנועת כלי שיט ולבצע מבצעי מיקוש גדולים במצרי הורמוז ובמפרץ הפרסי. 

צי משמרות המהפכה קלט 110 סירות מהירות מהירות תוצרת אירנית המצויידות בטילים וברקטות. מומחים אומרים כי צי גדול כזה עלול להוות איום גם על כלי שיט גדולים של ציי מדינות גדולות. לפיכך, מסקנת הסקירה היא שצי משמרות המהפכה הוא היום האיום הגדול באזור. הוא מתאמן לנהל מלחמה א-סימטרית באמצעות קבוצות (SWARMS) של כלי שיט.

כדי לאתר וליירט סירות קטנות כאלו זקוקים כוחות ציים גדולים למערכות תרמיות ואלקטרו-אופטיות כדי לאתר סירות קטנות בטווחים גדולים, וכן מערכות מכ"ם שיודעות לאתר כלי שיט קטנים ומהירים במרחקים גדולים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית