״פרוסים לאורך גבולות של שלום״

״ככוח לוחם חייבים להיות ערוכים 24/7 לעבור למוד של חירום ולחימה", מסביר  אל"מ אלי ג'ינו, סמאו"ג 80, בראיון לישראל דיפנס

״פרוסים לאורך גבולות של שלום״

צילום: דובר צה״ל 

גם על גבולות שלום צריך לשמור. זו משימתה של אוגדה 80 שחטיבותיה, גדודיה והיחידות המיוחדות שלה פרוסים לאורך גבולות ירדן ומצרים בואכה העיר אילת, המוגדרת באוגדה ובצה"ל כנכס אסטרטגי של המדינה, מוצא לים ולארצות רבות מעבר לים.

בצד המערבי, לאורך גבול מצרים, נלחמים כוחות האוגדה בין היתר במניעת פיגועי פח"ע וסיכול הברחות סמים ונשק, ורשמו הצלחות רבות בתחום הפלילי הזה. הגבול המזרחי עם ממלכת ירדן שקט יותר. 

באחרונה קיימה אוגדה 80 תרגיל גדול, שהקיף את כל יחידות האוגדה, בו נדרשה אוגדה לעבור במהירות ממצב של רגיעה ובט"ש למצב של הסלמה ביטחונית. סגן מפקד האוגדה, אל"מ אלי ג'ינו אומר לישראל דפנס: "עיקר התרגיל היה של מפקדות ותרגלנו מעבר מהיר למצב חירום. זה כלל גיוס כוחות מילואים, הפעלת חמ"לים, שיפור הכשירות של אנשי המילואים, מה שאנו מכנים 'הורדת אבק', בעיקר אחרי שחיקת אימוני מילואים בתקופת הקורונה. ולכן נדרשו אנשי המילואים לריענון, להכרת האויב, לעדכוני מצב ולשיפור הכשירות המבצעית".

תחומי פעילותה המבצעית של אוגדה 80 הם נרחבים ביותר: קווי גבול של כ-230 ק"מ מכל צד, במערב ובמזרח. מול מצרים ומול ירדן. במערב מאילת והתחברות לגדר 'שעון חול' לאורך גבול מצרים עד חבל שלום ברצועת עזה. במזרח לאורך גבול ירדן עד מצדה. תחומי ההגנה של האוגדה כוללים את שדה התעופה רמון, את מעברי הגבול לשתי המדינות, את טאבה ואתרים נוספים צבאיים ואזרחיים בעלי חשיבות. 

אל"מ ג'ינו מציין את שיתוף הפעולה הפורה עם שתי מדינות השכנות, ואחד מתפקידי כוח המופקד על שמירת הגבולות הוא גם לשמור על מימוש הסכמי השלום בין ישראל לבין שתי המדיניות. לדבריו יש תיאום טוב עם צבאות מצרים וירדן, "אולם יש אויבים שישמחו לפגוע במדינת ישראל. יש פעילות של דאעש בסיני, ואנו פוקחים עין כדי למנוע פיגועים". 

מפקדת אוגדה 80 נמצאת  בעיר אילת. באוגדה שני גדודים – גדוד פארן במערב בגבול מצרים, וגדוד יואב במזרח בגבול ירדן. לאוגדה מסונפות יחידות נוספות רבות: גדוד איסוף אוגדתי, תצפיתניות, יחידת לוט"ר אילת, יחידת מסתערבים של מג"ב ת"פ האוגדה, יחידות  חת"ם ופיקוד העורף. חטיבת פארן מורכבת משני הגדודים קרקל וברדלס המוכרים היטב בגלל הכוח הנשי הגדול בגדודים אלו, כולל יחידת טנקים בגדוד קרקל למשימות בט"ש, טנקי מרכבה 4 שצוותיהם על טהרת הבנות, כולל מט"קיות.

לוט"ר אילת היא יחידה בעלת מסורת ואופי מיוחדים במסגרת האוגדה. מדובר באנשי מילואים, כולם תושבי אילת ועובדים בעיר, וכן תושבי ישובי ערבה קרובים לאילת, כך שרמת זמינותם גבוהה. היחידה היא בבחינת מענה ראשון לכל מקרה חירום או פח"ע בעיר. לוחמי לוט"ר יהיו המגיבים הראשונים עד שיגיעו כוחות גדולים. 

היחידה מקיימת אימונים רבים, ירי, שמירת כשירות, תרגול השתלטות על מבנה. סגן מפקד האוגדה אומר שזו יחידה ברמה גבוהה מאוד, אנשים איכותיים, מרבים להתאמן, יודעים להגיע ליעד במהירות מרבית. בכל מקרה של השתלטות מחבלים על בית, לוחמי לוט"ר אילת יהיו הראשונים שיוזעקו למקום. 

הברחות לישראל 

ומאילת מערבה לאורך הגבול המצרי מטפלות יחידות האוגדה בהיבטים הפליליים של מניעת הברחות. אל"מ ג'ינו: "כך מבוצעות הברחות סמים ונשק מעבר לגדר החדשה לאורך גבול מצרים: זה שת"פ בין מבריחים מהצד המצרי לבין העבריינים המקבלים בצד הישראלי, אנשי כנופיות עבריינים. הם משתמשים בסולמות שאותם סומכים על הגדר, מעבירים את החבילות, קולטים בצד הישראלי וממהרים להסתלק מהמקום בג'יפים מהירים.

"השנה הצלחנו לצמצם בצורה משמעותית את היקפי ההברחות. יש ירידה של 50 אחוזים בהברחות השנה. המשימה אינה קלה. ההברחה מבוצעת במהירות רבה, במקום מסויים לאורך גדול של 230 ק"מ, ואי אפשר לפרוס את יחידות כל הזמן לאורך הגבול כולו. לפעמים המבריחים מגיעים במזג אוויר גרוע. המבריחים מהצד הישראלי הם אזרחי ישראל בעלי תעודות זהות כחולות, ולכן לא תמיד ניתן להגביל את תנועותיהם. 

"סיכול ההברחות הוא משימה עליונה, שכן הנשק עלול להגיע למחבלים ולעבריינים, ונזקי סמים ברורים. פעילות הנגד הפלילית הזאת היא לפיכך רב-ארגונית ורב-מערכתית, וכוללת את האוגדה, יחידות צה"ל נוספות, משטרת ישראל, מג"ב ומודיעין. נוצרות לפעמים בעיות מורכבות לאורך הגבולות בתחומים אלו, ולשם כך יש שת"פ עם הצבאות והממשלות השכנות, וכאמור יש הצלחות".

אל"מ ג'ינו מלא שבחים לתרומה הנשית לגדודי קרקל וברדלס באוגדה. אלו גדודים  מעורבים ש-70 אחוזים מהלוחמים הן בנות ו-30 אחוז בנים. "הנשים בהחלט הוכיחו את עצמן. לגדוד קרקל נוספה באחרונה פלוגת טנקי מרכבה 4 כחלק מהפיילוט המטכ"לי. הן הוכיחו עצמן גם בפעילות  מבצעית. זה עדיין נבחן, אבל יש להרכב הזה הרבה יתרונות. אני אישית בעד להכניס כוח נשי ליחידות. הן עשו עבודה מעולה בגדוד קרקל ולכן הוקם גדוד שני, ברדלס, שניהם גדודים מעורבים ומוצלחים". 

ג'ינו, בן 43, אב לשתי בנות ותושב ירושלים, מילא תפקידי פיקוד בכמה חטיבות חי"ר, ומזה כשנתיים הוא סמאו"ג 80. "אנו אוגדה מרחבית המגינה על גבולות שלום ועל שמירת הסכמי השלום. הגנה על הגבולות ועל ישובי הנגב והערב., אנו מגינים על הגבולות הארוכים ביותר במדינת ישראל ועל עשרות ישובים ואלפי תושביהם. בתחום שלנו נמצאת העיר אילת שהיא נכס אסטרטגי של המדינה, כולל נמל ויציאה לים. אנו פרוסים לאורך גבולות של שלום, אבל ככוח לוחם חייבים להיות ערוכים 24/7 לעבור למוד של חירום ולחימה".