סיכום הזירה הסורית 2021: פחות הרוגים ויותר מלחמות כוח בין איראן, רוסיה וטורקיה

אל"מ (בדימוס) פסח מלובני מסכם שנה בזירה הסורית: במהלך 2021 היו פחות הרוגים במלחמה בסוריה, מלחמות הכוח בין האיראנים, הרוסים והטורקים נמשכות והחשש משימוש בנשק כימי בסוריה טרם נמוג

סיכום הזירה הסורית 2021: פחות הרוגים ויותר מלחמות כוח בין איראן, רוסיה וטורקיה

REUTERS/Yamam al Shaar

עם סיומה של שנת 2021 מן הראוי לסכם את עיקרי הדברים שקרו אצל שכנתנו הצפונית בשנה החולפת, הן בתחום הצבאי והן בתחום המדיני. נראה כי המלחמה בסוריה עדיין נמשכת בצורה כזו או אחרת במקומות שונים ברחבי המדינה, וממשיכה לגבות חיי אדם. 

על-פי נתונים שפורסמו בימים האחרונים ע"י גורמים לזכויות אזרח, העוקבים אחר הנעשה במדינה זו, נהרגו במהלך שנת 2021 בפעולות מלחמה סך של 3,746 אנשים, 1,505 מהם אזרחים ובכללם 360 ילדים. חלק גדול מהם נהרגו ממוקשים ומשימוש במטעני נפץ שונים. 

עם זאת, נתון זה מצביע על ירידה בהיקף ההרוגים בהשוואה לשנים הקודמות. ב-2020 נהרגו יותר מ-6,800 אנשים, ב-2019 – למעלה מעשרת אלפים הרוגים, כשהשיא היה בשנת 2014, בה נהרגו כ-70 אלף אנשים, הנתון השנתי הגבוה ביותר במלחמה זו. 

לפי נתוני אותו גורם לזכויות אדם, נהרגו ב-2021 כ-600 מחיילי הצבא הסורי ועוד כ-300 לוחמים מהמיליציות הנאמנות להם. כן נהרגו כ-600 לוחמי ה"מדינה האסלאמית" של דאע"ש ופלגים קיצוניים אחרים, מול 158 הרוגים לכוחות הסורים הדמוקרטים (כורדים Syrian Democratic Forces-SDF), וכ-370 לוחמים של האופוזיציה והפלגים האסלאמיים. 

לפי גורם זה, הירידה במספרי ההרוגים נובעת מירידה בעוצמת הקרבות במספר אזורים, ובמיוחד באזור אידליב. אמנם במרס 2020 הוכרזה הפסקת אש באזור, אך זו הופרה מספר פעמים.

הלחימה נגד האופוזיציה בדרעא 

אחד ממוקדי הלחימה בשנה החולפת בין כוחות האופוזיציה לכוחות המשטר היה במעוז האופוזיציה בדרום המדינה, בדגש על העיר דרעא. מחוז דרעא, שהיה ערש ההפגנות העממיות ב-2011, מהם התפתחה מלחמת האזרחים במדינה, הוא האזור היחיד ממנו לא יצאו כל לוחמי הפלגים השונים של האופוזיציה, לאחר שכוחות המשטר חזרו לשלוט בו ביולי 2018. 

ההסכם שהושג בין המשטר לכוחות האופוזיציה בחסות מוסקבה שם קץ לפעולות הצבאיות ושמר על המשך נוכחותם של לוחמי אופוזיציה באזור יחד עם הנשק הקל שבידיהם, בעוד שכוחות המשטר לא נפרסו ברחבי המחוז. 

עם זאת, הסכם זה לא מנע מכוחות המשטר לעצור מידי פעם אנשי אופוזיציה. במהלך שלוש השנים האחרונות, השתרר כאוס ביטחוני במחוז, שהתבטא בהגברת הירי והפעלת מטעני נפץ נגד כוחות המשטר, וגם התנקשויות בנאמנים לו או באנשי אופוזיציה יריבים לשעבר, וגם באזרחים שעבדו במוסדות ממשלתיים. 

מאז סוף יולי חלה הסלמה באזור בין כוחות המשטר לקבוצות חמושות מקומיות. הסלמה זו, שנחשבת ל"אלימה ביותר" במחוז דרעא מאז חתימת ההסכם, הביאה לנפגעים משני הצדדים, וגם גרמה לבריחתם של כ-40 אלף בני אדם מהעיר, וזאת בתוך חודש ימים. 

במסגרת ההתקפה בה פתח המשטר על העיר, הוא הטיל מצור על השכונות בהן נמצאו אנשי האופוזיציה, ואף הפגיז אותן באמצעות רקטות קרקע-קרקע מיצור עצמי, שגרמו לנפגעים ולהרס רב. זאת, במקביל למאמצים לפרוץ לתוכן קרקעית, עם הגעת כוחות נוספים לגזרה כתגבורת, כולל מיליציות איראניות. 

במקביל התנהל מו"מ בין נציגי המשטר להנהגת המורדים בעיר, תוך העלאת דרישות נוספות מצד המשטר, שנדחו ע"י גורמי האופוזיציה. גם הפעם היו הרוסים מעורבים בתיווך בין הצדדים ובמשא ומתן שהתנהל בין הצדדים. ירי הרקטות נועד בין השאר, כדי להפעיל לחץ על האוכלוסיה הנצורה ועל כוחות האופוזיציה שייכנעו לדרישות המשטר.

בסופו של דבר הושג הסכם, במהלכו פונו כ-70 לוחמי אופוזיציה מהעיר לאזורים שבשליטת פלגי האופוזיציה בצפון המדינה, ובתחילת ספטמבר דווח על כניסת כוחות הצבא הסורי לאזור שהיה בשליטת האופוזיציה, שהניפו בו את דגל סוריה. מרבית אנשי האופוזיציה ביקשו להשאר בעיר, והמשטר אמור להסדיר את מעמדם החדש בעקבות כך.

דו"ח של גורם סורי העוסק בזכויות אדם והעוקב אחר הנעשה במדינה, שפורסם באוקטובר 2021, חושף כי במהלך הלחימה נהרגו 361 אזרחים, ובכללם נשים וילדים, ונעצרו למעלה מ-1,500 גברים, נשים וגם ילדים. על-פי הדו"ח, ביצעו הכוחות הסורים והמיליציות האיראניות, מאז השתלטותן על העיר ביולי 2018, מעשי טבח ופגיעות נרחבות בתושבי העיר, במטרה לחסל כל התנגדות מצידם למשטר. אלה כללו מעצרים שרירותיים נרחבים, היעלמויות, עינויים, הרג והתנקשויות, גיוס בכפייה של צעירי האזור לשורות הצבא הסורי והשתלטות על קרקעות ורכוש.

בנוסף, מציין הדו"ח, כי כוחות המשטר כיתרו את העיר והשתלטו על הכניסות אליה, ומנעו כניסת מזון ותרופות בכל פעם שהיו אי הסכמות במו"מ על ההסכם החדש, וגם אילצו אלפי משפחות משפחות לעקור מבתיהן, ולעבור למקומות אחרים. במבצע נטלו חלק ארבע דיוויזיות של צבא סוריה – 4, 5, 9 ו-15, מתוגברות באנשי המיליציות האיראניות.

בתחילת נובמבר נמסר, כי עם סיום המבצע בדרעא, הועברה דיוויזיית הכוחות המיוחדים 15 לעיר סווידא שבדרום, מתוך כוונה לטהר גם אותה מגורמי אופוזיציה. יצויין שבסיס הקבע של הדיוויזיה נמצא בקרבת העיר.

הלחימה במזרח סוריה

מוקד אחר של לחימה פעילה הוא במזרח המדינה, במדבר הסורי. זאת, בעקבות התעוררות ארגון דאע"ש הפועל באזור, שאנשיו תוקפים יעדים של צבא סוריה הנמצאים בו. בעקבות כך, תוגברו כוחות הצבא הסורי הפועלים מולו בכוחות של המיליציות האיראניות, ואף קיבלו סיוע אווירי רוסי. 

נראה כי כוחות "המדינה האסלאמית" שולטים באזור, ומסבים אבדות לכוחות המשטר המותקפים על ידם. נמסר כי הרוסים מקדמים כוחות מגיס 5 הסורי ומהמיליציות הנאמנות להם למזרח סוריה, במטרה לפתוח במבצע נגד כוחות דאע"ש הפועלים בו. 

יצויין כי גם הכוחות האמריקאים והצרפתים הנמצאים באזור תורמים את חלקם בתקיפות אוויריות על יעדי הארגון. פעילות צבאית נוספת מתמקדת באזור העיר אבו כמאל, שעל הגבול העיראקי-סורי (בהמשך). 

יצויין כי בחודשים האחרונים בוצעו מספר מינויים בכירים בפיקוד על כוחות הצבא, שהתמקדו בעיקר בעוצבות הפועלות בדרום המדינה, שנטלו חלק במבצע בדרעא. אלה כללו את מינוים של מפקד גיס 1, האחראי על חזית הגולן ועל דרום סוריה, ששימש קודם לכן כמפקד דיוויזיה 5. במקומו מונה כמפקד דיוויזיה זו מי שהיה סגנו. זאת בנוסף למינויים בעוצבות אחרות בכוחות היבשה. 

כל אלה נחשבים כמובן כפושעי מלחמה בעיני האופוזיציה הסורית על מעשיהם כנגד האוכלוסיה האזרחית. 

איום השימוש בנשק כימי

העיתון הטורקי חוריית (Hürriyet), דיווח ב-13 בדצמבר כי לגורמי המודיעין הטורקיים הגיע מידע על כוונה סורית ושל המיליציות האיראניות לבצע התקפה בחומרים כימיים נגד האוכלוסיה האזרחית במחוז אידליב שבצפון, שבשליטת גורמי האופוזיציה, הנתמכים על ידי טורקיה. 

לפי העיתון מצביע המידע על הכנות בנושא זה המתבצעות על ידי הסורים, והכנת הרקע לכך על ידי האשמת גורמי האופוזיציה על ידי המשטר בשימוש בנשק זה מצידם. זאת, במסגרת תעמולה בתקשורת הסורית והרוסית המקדמת מערכה צבאית חדשה נגד כוחות האופוזיציה במחוז זה, הבאה לידי ביטוי בהפגזות ארטילריות ותקיפות אוויריות מתמשכות על יעדים שונים במחוז, כהכנה לקראת המהלך החדש.

בהקשר זה יצויין המידע שהתפרסם לאחרונה באמצעי תקשורת בחו"ל (ה"וושינגטון פוסט" לדוגמא) כי מטוסי קרב ישראליים הפציצו ביוני השנה מתקני נשק כימי בשלושה יעדים באזור דמשק וחומס. במתקפה נהרגו שבעה חיילים, בהם קצין בכיר ומהנדס שעבד במעבדה צבאית חשאית. 

שנה לפני כן, במרץ 2020, הותקפה וילה ליד חומס עקב רכישת מצבור רב של חומר המשמש לייצור סארין, שהוא גז (חל"כ) עצבים קטלני. בהקשר זה דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", ה"שופר" של משמרות המהפכה האיראנים, בתחילת ספטמבר השנה, כי אחד מבכירי אנשיהם, מדען כימי ותיק שנמצא בסוריה, מת לאחר שנפגע מ"פגיעות כימיות", ללא פירוט הנסיבות, מקום ומועד הארוע.

לפי דיווח זה, שהוא הראשון מסוגו של גורמי המשטר האיראני, השתתף האיש גם בקרבות שונים שהתנהלו מול גורמי האופוזיציה הסורית במקומות שונים ברחבי המדינה. 

גורמי אופוזיציה שפירסמו את הדיווח האיראני, תוהים אם הדבר יכול להצביע על מעורבות איראנית וסיוע בייצור נשק כימי בסוריה ובשימוש בו על ידי המשטר הסורי. יתכן ודיווח זה קשור לדיווח על תקיפה ישראלית שארעה ביוני השנה בהקשר זה.

רוסיה

שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, מסר בראיון שקיים לאחרונה שכל מפקדי הצבא הרוסי ובכל הרמות השתתפו בפעולות קרב בסוריה, ממפקדי גדודים ועד מפקדי ארמיות ומפקדי אזורים צבאיים (פיקודים). הוא ציין כי יותר מ-90% מטייסי הצבא הרוסי רכשו ניסיון קרבי הודות להשתתפותם בלחימה בסוריה. 

לדבריו הקנה הדבר "רוח לחימה גבוהה" לצבא, "שהפך לצבא אחר לגמרי". בנוסף מסר כי מאז המעורבות הצבאית הרוסית בסוריה לצד כוחות המשטר ב-2015, בדק הצבא 316 סוגים של כלי נשק, שפותחו על בסיס הניסיון שנרכש במלחמה זו. 

יצויין כי בסיכום כל שנה, מאז תחילת מעורבותם במלחמה בסוריה ב-2015, מציגים הרוסים את השתתפות חלקים שונים מצבאם ומקציניהם במלחמה והיותה שדה ניסויים חשוב לסוגי אמל"ח שונים שלהם.

חדשה נוספת מפי שר ההגנה הרוסי, שפורסמה בכנס השנתי של הצמרת הצבאית של רוסיה, הנערכת כל שנה עם סיומה, נוגעת להארכת אחד המסלולים בשדה התעופה חמיימים שבצפון-מערב סוריה, הנמצא בשליטת רוסיה, כך שיוכלו לנחות בו גם מפציצים נושאי חימוש גרעיני. 

יצויין כי במקביל פועלים הרוסים גם להרחיב את נמל טרטוס, הנמצא בשליטתם. פרשנים מציגים ידיעה זו כמצביעה על מהלכים המכוונים נגד נאט"ו, על רקע המתיחות השוררת בתקופה האחרונה בין רוסיה למערב, על רקע ריכוזי הכוחות הרוסים בגבולות אוקראינה. במידה וכך, מקבלת הנוכחות הרוסית בסוריה משמעות רבה יותר במשחק מול המערב. 

בעקבות פגישת ראש הממשלה, נפתלי בנט עם נשיא רוסיה, פוטין, מאשימים כלי תקשורת בסוריה, כי הרוסים נתנו "אור ירוק" לישראל להמשיך בתקיפותיה בסוריה, דבר שקיבל חיזוק לאחר שתי התקיפות שבוצעו לאחרונה על נמל לאדקיה, המיוחסות לישראל. הרוסים מיהרו להכחיש האשמות אלה מכל וכל. 

איראן וטורקיה

על פי הידיעות עסוקה איראן, בין השאר, באמצעות כוחותיה והמיליציות הנאמנות לה בסוריה, בהקמת בסיס צבאי חדש על גדת נהר הפרת, ליד מעבר אבו כמאל-אל-קאים, באזור סורי הנמצא בשליטה איראנית. זאת במסגרת בניית המאחז האיראני במקום אסטרטגי זה, השולט על הציר מעיראק לסוריה לאורך נהר הפרת. 

ציר זה נועד לממש את החלום האיראני ליצור רצף יבשתי בין איראן לים התיכון דרך עיראק וסוריה/לבנון, ובכך גם לבסס את הנוכחות האיראנית במדינות אלה לשנים הבאות. בכך עסקו בין השאר קאסם סולימאני, מפקד כוח אל-קודס של משמרות המהפכה האיראנים, ואבו מהדי אל-מוהנדס העיראקי, שחוסלו בתחילת 2020, ומאז המאמצים לקדם את המיזם הזה רק התגברו. 

המיליציות האיראניות הנמצאות במקום כבר הותקפו מספר פעמים מהאוויר בשנה האחרונה ע"י האמריקאים, וגם, על-פי מקורות זרים, על ידי הישראלים, במטרה למנוע את השימוש בנתיב זה להעברת נשק וציוד צבאי מאיראן דרך עיראק לסוריה ולחזבאללה בלבנון. יצויין כי בין ממשלות איראן ועיראק נחתם גם הסכם להקמת מסילת ברזל מאיראן לסוריה דרך ציר זה. המסילה אם תקום, תגביר את ההשפעה האיראנית בעיראק ובסוריה באופן משמעותי ביותר, אלא שהממשלה הנוכחית בבגדאד אינה ממהרת לממש את ההסכם הזה.

במקביל מנסים האיראנים להעביר את מרכולתם לסוריה דרך הים, לנמל לאדקיה. על פי מידע לא מאומת, החליט הנשיא בשאר לצמצם ולהגביל את הפעילות האיראנית באזור החוף הסורי, ובדגש על נמל לאדקיה, לאחר התקיפות האחרונות עליו, המיוחסות לישראל, והגורמות נזק לכלכלה הסורית. יתכן ויש כאן גם התערבות רוסית, שרואים את אזור החוף כאזור השפעה שלהם (נמל טרטוס), ואינם מוכנים לחלוק אותו עם האיראנים.

יוזכר כי בנוסף לכוחות הרוסים, האיראנים והמיליציות הנאמנות להן, נמצאים כיום על אדמת סוריה כוחות ממספר מדינות נוספות, ובכללם ארה"ב, טורקיה, צרפת וכמובן חזבאללה הלבנוני וגם כוחות כורדים מקומיים. 

באשר לטורקיה, הפרלמנט הטורקי האריך בסוף אוקטובר 2021 בשנתיים את המנדט שניתן לצבא הטורקי ב-2013 לפעול מעבר לגבול, בשטחן של עיראק וסוריה, לכאורה במסגרת המאבק הבינלאומי נגד המדינה האסלאמית (דאע"ש). זו לראשונה שמנדט זה מוארך בשנתיים ולא בשנה, כפי שהיה עד כה, דבר המאפשר לנשיא טורקיה, ארדואן לנהל את מאבקו האמיתי כנגד גורמי האופוזיציה הכורדית הפועלים נגד משטרו משטחי מדינות אלה, והנחשבים על ידי אנקרה ארגוני טרור. 

יצויין כי באוקטובר 2021 התכוננה טורקיה לפתוח במבצע כנגד הכוחות הכורדים בצפון סוריה, ואף העבירה כוחות גדולים לאזור, אך ככל הנראה נרתעה מכך בשל צעדים שננקטו על ידי הכוחות הרוסים בסוריה, שאיתרו את ההכנות לכך, ובכלל זה העבירו מספר מטוסים מדגם סוחוי 35 בסוף החודש, מבסיס חמיימים שבצפון-מערב סוריה, לבסיס קמישלי שבמזרח המדינה, הנמצא אף הוא בשליטה רוסית, במטרה למנוע זאת. 

מהלך זה נעשה לראשונה מאז 2019, עת החלו הרוסים להשתמש בבסיס זה בעיקר עבור מטוסי תובלה ומסוקים. יצויין כי הבסיס בקמישלי נמצא באזור שהוא בשליטה אווירית אמריקאית, וכנראה שהעברת המטוסים נעשתה בהסכמה אמריקאית.

אולי יעניין אותך גם