חיים הרצוג – מדינאי ודיפלומט, אך מעל לכל, בעיני עצמו – לוחם יהודי

לוחם יהודי, חיים הרצוג – חייל ומפקד, עורכים שלומי חסקי ומיכאל הרצוג, ידיעות ספרים, 2021

חיים הרצוג – מדינאי ודיפלומט, אך מעל לכל, בעיני עצמו – לוחם יהודי

באדיבות ידיעות ספרים

חיים הרצוג מוכר לציבור הישראלי ובעולם כמדינאי, דיפלומט, איש עסקים ופרקליט, אך בעיני עצמו העדיף שיזכרוהו מעל לכל כלוחם יהודי. ואכן, הספר לזכרו סוקר עשור בחייו (1948-1938), שנים בהן היה חייל ב"הגנה", מתנדב בצבא הבריטי, לחם בשורותיו נגד הכיבוש הנאצי בקרבות באירופה, השתתף בכיבוש ברגן בלזן עד לקרבות מלחמת העצמאות ופועלו החשוב בהקמת המודיעין הצבאי בצה"ל.

ביולי 1940, פחות משנה לאחר פרוץ מלחמת העולם, הקימו הבריטים קורפוס מודיעין שכלל 390 קצינים ו-2257 חיילים שהיו המאגר האנושי לכל יחידות המודיעין. צ'רצ'יל העמיד את עצמו בראש המערך כבר בתחילת כהונתו כראש ממשלה, ואכן בהנהגתו חרג המודיעין מן התפיסה המודיעינית השגרתית.

ויויאן (כאן הוצמד לו הכינוי לראשונה) החל כמש"ק מודיעין קרבי בקורפוס זה, עבר השתלמות בסיסית ומשם לקורס קצינים, אותו סיים באוקטובר 1943. אז עבר בששה שבועות קורס קציני מודיעין בבית הספר החילי באוקספורד. מפקדיו בהמשך שירותו העדיפו לנצלו לתחקור שבויי המלחמה, על בסיס הכשרה שעבר למשימה זו.

התפקיד המשמעותי במלחמה נקרה להרצוג בהיותו קצין מודיעין של דיביזיית חי"ר 3 בדרגת קפטן (מקבילה לסרן) בקרבות בגרמניה עד גבול הולנד-גרמניה. בדצמבר 1946 החליט הרצוג לסיים ביוזמתו את שירותו בן ארבע וחצי שנים בצבא הבריטי, על אף הפצרת מפקדיו להמשיך. 

במאי 1947 הוזעק הרצוג ע"י דוד שאלתיאל, ראש הש"י (שירות הידיעות של ההגנה) , למשימה מודיעינית יוצאת דופן – מעקב אחר ועדת האו"ם (UNSCOP) שבקרה בארץ להכנת מפת החלוקה.  זו היתה אחת מ-24 ועדות בינלאומיות שונות שחקרו את המצב בתקופת המנדט.

הוא פעל לצורך כך כעובד של המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית מבנייני המוסדות הלאומיים. הספר מרחיב על הפעילות המדינית לקראת הקמת המדינה ובעיקר, כמובן, ההכנות למלחמה והלחימה.  כבר בראשית המלחמה הוטל על הרצוג להשתלב במערך המודיעין שאך זה הוקם. פרק קשה בספר מוקדש למבצעים בלטרון, עם הגרסאות השונות לסיבות לכישלונם.

הספר בעיקרו הוא מחקר היסטורי מקיף שערך העיתונאי הוותיק שלמה נקדימון, שהתבסס בכתיבתו על תעודות מקוריות. הוא עמוס בפרטים רבים מאד (שמא – רבים מדי ?) על קורותיו של ויויאן בשירותו בצבא הבריטי.

השלימו את העבודה בנו של חיים, מיכאל הרצוג, והעורך מטעם ידיעות ספרים שלומי חסקי. הספר יוצא לאור לקראת חנוכת מוזאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה המוקם בלטרון וישא את שמו של חיים הרצוג. 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022