דעה | האמריקאים ׳שורפים׳ את NSO במקום את משרד הביטחון 

האמריקאים שלחצו על ישראל להקים את אפ״י בגלל מכירת הפלקון לסין סוף שנות ה-90, משנים כיוון ומחליטים להרוס את אמינות מנגנון הפיקוח הישראלי שהם עצמם יזמו. במקום לתקן את המנגנון, הבית הלבן מחפש פתרון קל - להחתים חברה ישראלית 

דעה | האמריקאים ׳שורפים׳ את NSO במקום את משרד הביטחון 

bigstock

הפרשה הנוכחית של חברת NSO מול משרד המסחר האמריקאי היא תוצר יחסי מפעיל-מופעל בין הבית הלבן למשרד הביטחון הישראלי בכל הקשור לייצוא ביטחוני. נתחיל מהבסיס, חברת NSO אינה אשמה בכך שלקוחותיה הפרו את תנאי רישיון הייצוא. משרד הביטחון יודע זאת. מחלקת המסחר האמריקאית יודעת זאת וגם הבית הלבן יודע זאת. 

מאז התפוצצה הפרשה לפני מספר שבועות, בגלל התנהלות שלומיאלית של משרד הביטחון מול האמריקאים, מנסה משרד הביטחון לתקן ההדורים מול הבית הלבן. בינתיים, ללא הצלחה.

מכתבים שנשלחים מישראל לארה״ב נשארים ללא מענה. כך גם שיחות טלפון בין משרד הביטחון למשרד המסחר האמריקאי. ״זו הוראה מלמעלה״, אומרים לצד הישראלי. המשמעות היא שההוראה להכניס את NSO וקנדירו לרשימת הפיקוח של משרד המסחר האמריקאי הגיעה מהבית הלבן. הוכחות לא הוצגו לאף גורם ישראלי מדוע התקבלה ההחלטה של משרד המסחר. 

יותר צדיקים מהאפיפיור

האמריקאים באופן מעשי החליטו ל״שרוף״ את מנגנון הפיקוח הישראלי שהם עצמם ביקשו להקים לאחר פרשת מטוס הפלקון בסוף שנות ה-90. הפיצול בין אפ״י לסיב״ט היה בהשפעת הבית הלבן שלא רצה שטכנולוגיות מתקדמות יגיעו לסין. והאמריקאים ביקשו שהישראלים יהיו ״צדיקים״ יותר מאחרים. 

רק בישראל תקנות אמנת ווסנאר מתקבלות כחוק ישראלי ללא הליך חקיקה בכנסת. כך גם העדכון שלהן בכל דצמבר. זה לא קורה במדינות אחרות שמיישמות מה שהן רוצות לאחר דיון בפרלמנט.

רק בישראל יש משטר פיקוח ייצוא דו שלבי - רישיון שיווק וייצוא לכל עסקה. יש וועדת סיווג לכל מוצר. להוציא רישיון שיווק לוקח שלושה חודשים בממוצע. ישנן עסקאות שאבדו לתעשייה הישראלית רק בגלל אפ״י. יותר נכון, בגלל הלחץ של אפ״י מהאמריקאים. 

האם יש מישהו בקהל שחושב שאין חברות כמו NSO בארה״ב או אירופה? למה הבית הלבן לא רודף אותן אם מטרתו מלחמה בתעשיית הסייבר האיסופי? למה אמנסטי וגופים קשורים שכל היום מחפשים את NSO לא מחפשים באותה יעילות גם חברות אמריקאיות או אירופאיות מתחום זה? שיבדוק פלוני את כמות הפרסומים של הגופים הללו אודות חברה ישראלית, אירופאית או אמריקאית. 

מה הטעם בקיום חוק, אם הוא לא מגן עליך? 

עוד נקודה שחשוב להבהיר היא כי NSO פעלה על פי חוק ישראלי. אין עד היום, באף פרסום, ראייה שהחברה עברה על החוק. המכירות של החברה בוצעו כאשר היא פועלת מישראל (להבדיל מחברות ישראליות שפועלות בקפריסין או בולגריה להתחמק מפיקוח), היא קיבלה את רשיונות הייצוא המתאימים ומכרה. 

אז מי כשל פלוני ישאל? הכשלון מתחלק לשניים. ראשית, הלקוח הסופי שרכש. הוא זה שהפר את תנאי הרישיון. ניתן להמשיל זאת ללקוח שרוכש טיל ספייק של רפאל או מל״ט מתאבד של תעשייה אווירית. אם מחר הלקוח יחליט לעשות עם המוצר מעשה בניגוד לתנאי הרישיון, היצרן יהיה אשם? אם מחר לקוח של חברת רייתאון האמריקאית יקח מערכת נשק ויעשה עימה טבח בחפים מפשע, רייתאון תהיה אשמה במשהו? כנראה שלא. 

במקרה דנן, הכישלון הוא גם של משרד הביטחון. וזה כישלון כפול. פעם אחת המשרד לא עשה הליך בחינה (Due diligence) ללקוח הקצה, במטרה לוודא מהי המהימנות הצפויה שלו בשימוש בכלי כמו של NSO. נכון, יש מגבלות מובנות בכלי כמו מניעה לעקוב אחרי מספרי טלפון אמריקאים (החברה אף הצהירה על כך בגלוי). מעבר לכך, אם אוגנדה, לפי הפרסומים האחרונים, רוצה לעקוב אחרי אמריקאים עם מספרים מקומיים, המערכת לא תמנע ממנה. 

שוב, כל תפיסת הפיקוח הבינלאומית, לא רק בישראל, בנויה על התחייבות הלקוח בקצה לתנאי הרישיון. אף חברת נשק או סייבר איסופי אינה יודעת לקרוא מחשבות של אלו בצד השני. לכן האכיפה היא רק בדיעבד. מקבלים רישיון ייצוא, מספקים את המערכת, ואם יש אירוע חריג, חוקרים, ואם צריך, סוגרים ללקוח את המערכת. לטוב או לרע, זו המציאות עם כל סוג מערכת נשק - פיזית או וירטואלית. 

פעם שניה טעה משרד הביטחון בכך שאינו מספק את ההגנה שאמור להעניק החוק ל-NSO. אסביר. הרעיון במדינת חוק הוא שאם אתה עובד לפי החוק, החוק מגן עליך. במקרה זה, החברה פעלה על פי חוק, ביקשה את הרשיונות הנחוצים, אך כאשר ארע אירוע, משרד הביטחון התנער מאחריות. 

יתרה מכך, אפילו במקרה של השב״כ הישראלי, אשר לפי פרסומים עקב באמצעות הכלי של החברה אחרי מחבלים ביו״ש עם דרכון אמריקאי, המשרד לא השכיל לתאם את הפעילות עם האמריקאים. על אף הידיעה כמה הנושא רגיש בבית הלבן. 

לירות לעצמך ברגל

למעשה, כאשר האמריקאים שורפים את NSO כדי לנקום במשרד הביטחון, במקום לנקום במשרד הביטחון עצמו, כפי שעשו בעבר, הם שורפים את המנגנון שהם עצמם ביקשו ליישם בישראל לאחר פרשת מטוס הפלקון.

במקום שחברות ישראליות יעבדו כחוק מול משרד הביטחון, וכך האמריקאים ימנעו זליגה של טכנולוגיה לסין או מדינות סוררות, חברות יעזבו למדינות בהן יש פחות פיקוח וימכרו משם. מה ירוויחו בכך האמריקאים? כלום. להפך. יפסידו. 

לסיכום, עד כה בפרשת NSO, היצרן הוא זה שסופג את האש על התנהלות של הלקוחות שלו ועל זו של משרד הביטחון הישראלי. NSO אינה שונה מאף יצרן מערכות נשק אחר - ישראלי, אמריקאי או אירופאי. ואף אחד מהיצרנים האלו לא נושא באחריות על השימוש שעושים הצרכנים במוצרים שלו. 

ושאלה לסיום: חברת אפל או פייסבוק שתובעות את NSO על שימוש אסור במוצרים שלה על ידי לקוחות, הן נושאות באחריות אם מישהו מפיץ חומרים פורנוגרפים באמצעות המוצרים שלהן? או משתמש במוצרים שלהן לתכנן פיגוע? 

אולי יעניין אותך גם