מלחמה בפתח? רוסיה מקדמת כוחות צבא אל עבר הגבול האוקראיני

טרם ברור לאן פוטין יקח את ריכוז כוחות הצבא סביב אוקראינה. ארה״ב ואירופה מזהירות את הקרמלין מפעולה צבאית. רוסיה מצידה מציעה הסכם שיגביל את התפשטות נאט״ו מזרחה 

http://kremlin.ru/events/president/news/67123

הצבא הרוסי החל לרכז בחודש האחרון בקרבת הגבול עם אוקראינה כוחות צבא ומערכות נשק מתקדמות, לרבות טילי שיוט מתקדמים, יחידות חיל רגלים ושריון, מטוסי קרב, מסוקים ועוד.

על פי הערכות שונות ריכזה רוסיה בגבולות אוקראינה כמאה אלף חיילים. בשבועות האחרונים ביצעו הכוחות הרוסיים תרגולים ותמרונים צבאיים, כמה שנצפה על ידי כוחות נאט"ו ואוקראינה במהלכים לקידום המוכנות לפלישה לאוקראינה. 

במערכה הצבאית האחרונה שבין שתי המדינות, פלשה רוסיה לאוקראינה ב- 2014, השתלטה על האי קרים והקימה בו בסיס צבאי גדול. בתיווך צרפת וגרמניה נחתם הסכם בין רוסיה ואוקראינה ב- 2015 למתן אוטונומיה לשטח באוקראינה המוחזק בידי בדלנים פרו-רוסיים, קיום בחירות מקומיות באזור ונסיגת הכוחות הזרים. אך ממשלתו של נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, סירבה להתקדם במימוש ההסכם. 

סירובה של אוקראינה למלא אחר פרטי הסכם השלום, הביא את מוסקבה, כך על פי הרוסים, לקדם את כוחותיה לאזור ולאיים בפלישה לאוקראינה. שר החוץ האוקראיני, דימטרו קולבה, פנה לנאט"ו ולארצות הברית, בבקשה להגביר את הסיוע הצבאי למדינה, וכן ביקש להטיל סנקציות על רוסיה, כאלו שימנעו ממנה לפתוח במערכה צבאית מול אוקראינה. 

אוקראינה שואפת להיות חברה בברית נאט"ו אך מבחינת רוסיה צעד זה הוא בלתי נסבל. במסגרת פגישת ראשי החוץ של כוחות נאט"ו, שהתקיימה לפני כשבוע בלאטביה, הצהיר מזכיר המדינה האמריקאי, אנטוני בלינקן, כי ארצות הברית רואה בחומרה את מהלכיה הצבאיים של רוסיה, עוקבת אחרים בדאגה, והזהיר את רוסיה לבל תפתח במערכה צבאית נגד אוקראינה.

בלינקן ציין כי ארצות הברית אינה יודעת האם הנשיא הרוסי כבר החליט על פלישה לאוקראינה ואם כן, על מועדה. שר החוץ הדני, ג'פה קופוד, הגיב אף הוא והזהיר את רוסיה כי לפלישה רוסית לאוקראינה תהיינה השלכות מרחיקות לכת. 

הנשיא האוקראיני קרא בימים האחרונים לפוטין לשבת למשא ומתן ולפתור את הסכסוך ללא מערכה צבאית. במענה, הצהיר פוטין בסוף השבוע האחרון, שמשא ומתן יכול להתקיים רק במידה ונאט"ו תסיג את כוחותיה מהאזור, ותחדול מאיומיה על רוסיה. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית