חודשו שיחות הגרעין בווינה

השיחות התחדשו במלון הפאר 'פאלה קובורג' בהשתתפות נציגי איראן, ארה"ב, רוסיה, סין, גרמניה, צרפת ובריטניה, אם כי המשלחת האמריקנית נמצאת במלון סמוך

 Iranian Foreign Minister Hossein Amirabdollahian | IRNA

הסיבוב השביעי בשיחות הגרעין נפתח אתמול (ג) בווינה תוך אכזבה מכך שברור שהתקדמות מהירה לא תהיה נוכח עמדותיה הקשוחות של איראן. 

ראש הממשלה נפתלי בנט שיגר אתמול לווינה סרטון וידיאו בו אמר כי הוא רואה "כיצד אירן מנסה לשים קץ לסנקציות תמורת כלום". בנט קרא למנהיגי העולם "אל תיכנעו לסחטנות האירנית". בווינה הובעה דאגה מפגישות שקיים ראש המשלחת הרוסית מיכאיל אוליאנוב ממש ערב השיחות עם ראשי משלחות רוסיה וסין  במטרה "להביא ליתר הבנה".

השיחות התחדשו במלון הפאר 'פאלה קובורג' בהשתתפות נציגי איראן, ארה"ב, רוסיה, סין, גרמניה, צרפת ובריטניה, אם כי המשלחת האמריקנית נמצאת במלון סמוך. אחד מראשי האיחוד האירופי אנריקה מורה הביע "תקווה חיובית שנוכל לעשות דברים חשובים בשבועות הקרובים", וסיפר שכל המשלחות האזינו בקשב רב לעמדות של המשלחת האיראנית בהרכבה החדש.

לדבריו יש דחיפות בשיחות "כדי לצמצם את סבלו של העם האיראני וכדי לאפשר ניטור שקוף של תכנית הגרעין האיראנית". שר החוץ האיראני חוסיין אמירבדולייהאן אמר כי ארצו דורשת ביטול של כל הסנקציות.

"ארה"ב איננה מבינה שאין אפשרות לחזור להסכם ללא ביטול של הסנקציות. חזרת ארה"ב לשיחות היא חסרת ערך אם לא תיתן ערבויות שלא תנטוש שוב את השיחות. ההזדמנות הנוכחית איננה חלון שיישאר פתוח לנצח".

בלונדון אמר שר החוץ יאיר לפיד כי ישראל קוראת למנהיגי עולם להפעיל לחץ על איראן ולא להסיר את הסנקציות. "איראן תשאף בשיחות לבטל את הסנקציות בלי לסגת מתכנית הגרעין ותוך הגברת העשרת האורניום". לפיד נפגש בלונדון עם שרת החוץ הבריטית ליז טראס, שהודיעה שבריטניה נחושה למנוע מאיראן נשק גרעיני.

סוכנויות רויטרס ו-AP NEWS מדווחות כי לפיד אמר בלונדון כדברים האלו: "איראן חוזרת לווינה כי היא מעוניינת בגישה לכסף. כך נהגה בעבר וכך תנהג הפעם.

״המודיעין ברור ואינו מותיר מקום לספק: איראן גרעינית תגרור את המזה"ת למרוץ נשק גרעיני, ונמצא עצמנו במלחמה קרה חדשה. אלא שהפעם תהיה הפצצה בידי קיצוני דת שטרור הוא לחם חוקם. על העולם למנוע את זה, להדק סנקציות, להדק פיקוח ולנהל שיחות רק מתוך עוצמה". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית