שנה פוריה ללוקהיד מרטין: מכירת מטוסי F-35 ומסוקי תובלה לצה״ל

תא״ל (מיל׳) שיקי שני, מנהל לוקהיד מרטין ישראל: ״ברבעון הראשון של השנה אושרו שתי עסקות רבות חשיבות: טייסת שלישית של מטוסי קרב חמקניים F-35 'אדיר' ורכש מסוקי CH-53 KING STALION״. ראיון מיוחד

קרדיט: לוקהיד מרטין 

נתחיל בעתיד הרחוק: תוך כמה שנים תהיה בידי צה"ל מערכת נשק לייזר. היא בפיתוח, היא מסווגת, היא מתבצעת בשת"פ של ענקית המטוסים והנשק האמריקנית לוקהיד מרטין, משהב"ט, רפאל ותעשיות ביטחוניות ישראליות נוספות.

מובטח שזו תהיה פריצת דרך טכנולוגית רבת חשיבות. לוקהיד מרטין תורמת לפרוייקט מתקדם זה ידע רב בפיתוח מערכות נשק לייזר. 

הנציג הבכיר של לוקהיד מרטין בישראל הוא תת אלוף בדימוס יהושע (שיקי) שני, מנהל לוקהיד מרטין ישראל. מוותיקי טייסי התובלה  בחיל האוויר, מפקד בסיס, הטייס שהוביל את מבנה מטוסי הרקולס לאנטבה.

ישראל דיפנס שוחח עם שני על עבר ועתיד, 2021 ו-2022, שנים שבהן מספק התאגיד האמריקני הגדול את מיטב כלי הטיס של חיל האוויר הישראלי.

עוד שישה חמקנים 

השנה שמסתיימת, אומר שני, היתה שנה פוריה ללוקהיד מרטין. ברבעון הראשון של השנה אושרו שתי עסקות רבות חשיבות: טייסת שלישית של מטוסי קרב חמקניים F-35 'אדיר' ורכש מסוקי CH-53 KING STALION, המכונים בקיצור K. 

לוקהיד מרטין זכתה במכרז ובימים האחרונים אושרה ההחלטה של ועדת השרים לרכש ולהצטיידות לרכוש 12 מסוקים. מטוסי 'אדיר' הגיעו עד כה 30, ובשנה הבאה יגיעו מארה"ב עוד ששה.

חשוב לציין את הימצאותו בבסיס תל נוף, של מטוס ניסוי  F-35, בטייסת ניסויי טיסה מנ"ט, כיוון שבמטוס זה מבצעים את ניסויי האינטגרציה של מערכות ישראליות תוצרת התעשיות הביטחוניות במטוס הקרב החמקני. 

עוד חדשות הקשורות למטוסי החמקן, מספר שיקי שני, בחברת אלביט מערכות מייצרים מכלי דלק חיצוניים (קומפורמיים) למטוסי F-35, שהם מכלי דלק נתיקים המאריכים בשיעור ניכר את טווח הפעולה של המטוס. 

יש כבר בחיל האוויר מטוס 'אדיר' בתצורת BM, BEAST MODE, בעברית 'מוד מפלצתי', שהוא מטוס 'אדיר' שמתחת לכנפיו ניתן לתלות חמושים ופצצות במשקל של עד 10 טונות. ברור שבמוד כזה המטוס מאבד מתכונת החמקנות, אבל אחרי שחרור החימוש, המטוס חוזר להיות חמקן.

נעבור למטוס קרב F-16: בתעשיה האווירית נפתח מחדש קו ייצור של כנפיים למטוסי קרב F-16, וזה כיום המקום היחיד בעולם שבו מייצרים כנפיים למטוס הוותיק זה, שהביקוש לו רב. 

שני אומר כי ישראל הזמינה 18 מסוקי K שיחליפו מסוקי 'יסעור' מתיישנים. החדשים יגיעו לארץ בשנים 2025 או 2026. עוד לא הסתיימו כל שלבי הדיונים על רכש זה. מבחינים בין מסוק ירוק, הדגם שמיוצר עבור המרינס, לבין מסוק כחול, הדגם שייוצר עבור חיל האוויר הישראלי ובו יושתלו מיטב המערכות תוצרת ישראל.

עצמאות תחזוקתית
ביקשנו לשמוע משיקי שני דברים על השנה הקרובה בקשר ההדוק רב השנים בין לוקהיד מרטין לבין מערכת הביטחון, צה"ל וחיל האוויר: ובכן, בשנה הקרוב אמורים לנחות בבסיס נבטים עוד ששה מטוסי 'אדיר' F-35. 

התפתחות חשובה: טייסות 'אדיר' של חיל האוויר יעברו למצב של עצמאות תחזוקתית מלאה. לא תהיה תלות במרכזי התחזוקה של F-35 בחו"ל, אלא כל התחזוקה תיעשה בבית. שיקי שני מודיע כי "לא ייצא מטוס ישראלי את גבולות המדינה אלא למשימות מבצעיות".  

מסוקי BLACK HAWK 'ינשוף', תוצרת לוקהיד מרטין, אף הם צוברים ותק בחיל האוויר. אין כרגע תכניות רכש למסוק זה, אולם בחברה מפתחים דגם מחליף של מסוק סער וגם מסוק תקיפה. לחברה אין ספק שבחיל האוויר יגלו עניין בדגמים החדשים של ה'ינשופים', אולם, להערכת שני, לא לפני סוף העשור. 

שני מקיים קשר הדוק עם הנהלת לוקהיד מרטין (משרד ראשי - בתסדה, מרילנד, 114,000 עובדים בכל העולם). מגוון המוצרים גדול בחברה שחטיבותיה העיקריות הן חטיבות אירונאוטיקה, מערכות טילים ובקרת אש, חלל, חטיבה בין-לאומית. החברה-בת סיקורסקי מייצרת את המסוקים. בישראל יש שת"פ עם כל התעשיות הביטחוניות, וזה כולל רכש גומלין. 

במשרדי לוקהיד מרטין ישראל במגדל המוזיאון בתל אביב הוקם דמו-סנטר, מרכז תצוגות, הכולל סימולטור משוכלל למטוסי F-35 ולמסוקי K. מדובר במאמן טיסה מתקדם, המעניק למטיס על הקרקע חוויית טיסה כמעט אמיתית בשמים.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית