פרשנות | הסדרה "טהרן" ושירות המודיעין האיראני

סדרת הדרמה והזכייה המכובדת בפרס הבינלאומי אפשרה הצצה קצרה, אם כי מאד לא מדוייקת ולעיתים אף מטעה, על עולם המבצעים המודיעיניים

פרשנות | הסדרה "טהרן" ושירות המודיעין האיראני

צילום מסך. https://youtu.be/eLkwk5r5034

ב- 22 בנובמבר 2021 זכתה הסדרה "טהרן" בפרס אמ"י הבינלאומי בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר. "טהרן" היא דרמת ריגול ישראלית, העוסקת בלוחמת המוסד (ולא סוכנת), אשר נשלחת למשימה חשאית בטהרן בזהות בדויה. 

משימתה של הלוחמת היא איסוף מודיעין רגיש ושיבוש מערך המכ"מים של איראן, על מנת לאפשר תקיפה של חיל האוויר על מתקני גרעין באיראן, כחלק ממאמציה של ישראל למנוע מאיראן התחמשות גרעינית.

הלוחמת, נחשפת על ידי שירות המודיעין של איראן, מנסה לחמוק, ומגלה אגב כך שהמפקדת שלה, היא סוכנת כפולה, אשר פועלת עבור המודיעין האיראני. 

סדרת הדרמה והזכייה המכובדת בפרס הבינלאומי אפשרה הצצה קצרה, אם כי מאד לא מדוייקת ולעיתים אף מטעה, על עולם המבצעים המודיעיניים בכלל, ועל שירותי המודיעין של ישראל ואיראן בפרט. 

איש השירות החשאי האיראני, פראז כמאלי, הרודף אחר הלוחמת הישראלית, הוא בכיר ה- MOIS (הידוע גם בכינוי VEVAK ) או משרד המודיעין. ה- MOIS הוקם בראשית שנות השמונים, כארבע שנים לאחר המהפכה האיראנית (1979) ועליית שלטון האייתולות.

ה- MOIS החל לפעול במקום ארגון המודיעין, ה- SAVAK, אשר הוקם על ידי השאה בסיוע אמריקאי ועל פי חלק מהמקורות הגלויים, ככל הנראה אף ישראלי וחדל מלהתקיים לאחר המהפכה. מדובר בארגון המודיעין הדינאמי והגדול ביותר במזרח התיכון, כפוף ישירות לנשיא ומדווח למנהיג העליון.

בארגון, על פי הערכות, משרתים למעלה מ- 30,000 איש והוא פועל כתף אל כתף עם גופי משמרות המהפכה, כדוגמת כוח קודס, במבצעים משותפים בתוך איראן ומחוצה לה. באם נשווה את תפקידי הארגון למדינת ישראל, הרי של- MOIS יש מספר תפקידים בדומה למוסד, שב"כ ומלמ"ב (גוף הביטחון של משרד הביטחון).

בין שלל תפקידיו ניתן לציין המרכזיים. ביצוע מבצעים מודיעיניים התקפיים, כולל חיסול אישים, חיסול מתנגדי המשטר והקמת תשתיות כיסוי במדינות שונות, על מנת לאפשר פעילות מבצעית של כוח קודס של משמרות המהפכה, בדומה לפיגוע ביולי 2012 בעיר בורגס שבבולגריה, בו נרצחו שבעה ישראליים ועוד 35 נפצעו.

איסוף מודיעין ברחבי העולם באמצעות איסוף אותות אלקטרוני ותקשורת (קומינט) והפעלת סוכנים (יומינט). ה- MOIS מפעיל סוכנים ממוצא איראני בעיקר או מוסלמים במדינות שונות, על מנת לאסוף מודיעין צבאי, טכנולוגי ומדיני. אחד מהמקרים המוכרים יותר הוא הפעלתו של השר הישראלי לשעבר גונן שגב, אשר פעל עבור ה- MOIS לאיסוף מודיעין על תשתיות בישראל. 

ביצוע תקיפות סייבר כנגד גופים מדינתיים, משרדי ממשלה, חברות עסקיות וגופי אקדמיה, על מנת לאסוף מודיעין ולגרום לנזקים תדמיתיים ותשתיתיים. אחד ממאמצי הארגון המרכזיים הוא לתקוף, לשבש ולהשבית תשתיות מדינתיות קריטיות, דוגמת מתקני אנרגיה, מים, בריאות ותחבורה.

רק לפני כשבוע הואשמו בארצות הברית שני איראניים, ככל הנראה עובדי הארגון, בניסיון לתקוף את הקלפיות במדינה ולהשפיע על תוצאות הבחירות ב-2020. ריגול תעשייתי וטכנולוגי, כולל רכש והשגה של אמצעי לחימה וטכנולוגיות מערביות (וגם ישראליות), אשר מאפשר לאיראן לבצע שחזור הנדסי ולשפר את התעשייה הביטחונית שלה, כמו גם את תעשיית הגרעין.

מבט בוחן למשל על תעשיית כלי הטיס הבלתי מאויישים באיראן, יכול להראות את הדמיון הרב של כלים אלו לכלים בלתי מאויישים תוצרת ישראל. פעילות סיכול טרור ופעילות חבלנית עויינת, וסיכול ריגול בתוך איראן (משימות הדומות למשימות השב"כ). הגנה על סודות והתעשייה הביטחונית האיראנית, ומניעת חבלה בהם (משימות הדומות למשימות המלמ"ב). 

ה- MOIS מפעיל ארגון גדול תחתיו, אשר אחראי ללוחמה פסיכולוגית ודיס-אינפורמציה, שנועד לסייע לאיראן בהשגת מטרותיה המדיניות והפוליטיות באמצעות מבצעי השפעה רשתיים.

ה- MOIS נחשב לארגון מתוחכם, אשר אנשיו נבחרים בקפידה לאחר סדרה ארוכה של מבחני קבלה פיזיים ואישיותיים. דמותו של בכיר ה- MOIS, המוצגת בסדרת הטלוויזיה, מאפיינת את אנשי הארגון, חדורי אמונה, יצירתיים, ונחושים להגן על שלטון האייתולות.

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022