אפל תובעת את NSO ״על מנת שתצטרך לתת דין וחשבון״

המכות לא מפסיקות לנחות על קבוצת הסייבר ההתקפי מהרצליה. בכתב תביעה שהגישה אתמול אפל, היא דורשת צו מניעה קבוע שיאסור על NSO להשתמש בכל תוכנה, מכשיר או שירות שלה, וכן פיצוי כספי 

מפגינים מחוץ למשרדי NSO בהרצליה, יולי 2021. צילום: REUTERS/Nir Elias

אפל הגישה תביעה נגד קבוצת NSO ״על מנת שתצטרך לתת דין וחשבון על המעקב אחרי משתמשי אפל והטרגוט שלהם״, כך על פי הודעה רשמית של ענקית הטכנולוגיה. במסגרת התביעה, שהוגשה אתמול (ג׳), מבקשת אפל גם צו מניעה קבוע שיאסור על NSO להשתמש בכל תוכנה, מכשיר או שירות שלה, וכן פיצוי ״על ההפרות הבוטות של החוקים הפדרליים והמקומיים בארה״ב, הנובעות ממאמציה לתקוף את אפל ואת משתמשיה״.

לדברי אפל, התביעה מספקת מידע חדש בנוגע לאופן בו הדביקה NSO את מכשירי הקורבנות בתוכנת הריגול ״פגסוס״, על ידי שיטה הקרויה FORCEDENTRY שניצלה חולשה שכבר תוקנה, אשר שימשה בעבר את לקוחות החברה לפריצה למכשירי אפל של הקורבנות ולהתקנת התוכנה.

״שחקנים בחסות מדינת לאום, כמו קבוצת NSO, מוציאים מיליוני דולרים על טכנולוגיות מעקב מתוחכמות, מבלי לשאת באחריות״, צוטט בהודעת החברה קרייג פדריגי, סגן נשיא בכיר להנדסת תוכנה של אפל. ״מכשירי אפל הם החומרה הצרכנית המאובטחת ביותר בשוק, אבל חברות פרטיות המפתחות תוכנות ריגול בחסות ממשלתית הפכו למסוכנות עוד יותר.

״בעוד שאיומי סייבר אלה משפיעים רק על חלק קטן מלקוחותינו, אנו מתייחסים לכל מתקפה על המשתמשים שלנו ברצינות רבה, ופועלים כל הזמן לחיזוק האבטחה והגנת הפרטיות ב-iOS, כדי לשמור על בטיחות כל המשתמשים שלנו״, הוסיף פדריגי.

אפל הודיעה כי תתרום עשרה מיליון דולר וכן כל סכום שייפסק בתום התביעה לארגונים העוסקים במחקר ובהסברה של מעקב סייבר, דוגמת סיטיזן לאב ואמנסטי טק. בנוסף, הודיעה כי תתמוך בחוקרי סיטיזן לאב בעזרת סיוע טכני והנדסי וכן מודיעין איומים ללא עלות, ובמידת הצורך תציע את אותו סיוע לארגונים אחרים ״המבצעים עבודה קריטית במרחב זה״.

״חברות שכירי חרב דוגמת קבוצת NSO סייעו לכמה מהפרות זכויות האדם הגרועות ביותר בעולם ולפעולות דיכוי חוצות לאומים, תוך העשרה שלהן עצמן ושל משקיעיהן״, מסר רון דייברט, מנהל הסיטיזן לאב. ״אני מצדיע לאפל על כך שהיא דורשת מהם לשאת באחריות למעשי ההתעללות שלהם, ומקווה שבכך תעזור אפל להביא צדק לכל מי שנפגע מההתנהלות חסרת האחריות של קבוצת NSO״.

מדובר למעשה בתביעה השנייה מסוג זה נגד קבוצת NSO, לאחר זו של פייסבוק (מטא) שהוגשה בשנת 2019, במסגרתה האשימה את הקבוצה בניצול באג באפליקציית וואטסאפ על מנת להתקין את ״פגסוס״ בטלפונים של כ-1,400 עיתונאים, מתנגדי משטר ופעילי זכויות אדם. מוקדם יותר החודש דחה בית המשפט האמריקני ערעור שהגישה NSO, שטענה כי פעילותה נופלת תחת חוק המעניק חסינות לגופים הקשורים לממשלות זרות, וטען שעצם הרישוי שלה והתמיכה הטכנית אותה היא מציעה לא מגנים עליה מאחריות על פי החוק הפדרלי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית