מיוחד: רגעי המעצר של המבוקש חיג'אזי קוואסמה על ידי לוחמי גולני

"פשטנו על ביתו של קוואסמה בצפון חברון ועצרנו אותו", מסביר סרן מיכאל ביטון, מ"פ בגדוד 13 בחטיבת גולני. ״ידענו שהוא שווה הרבה למודיעין. הוא יכול לנסות לברוח. הוא גם נגיש לאמל"ח בביתו"

מיוחד: רגעי המעצר של המבוקש חיג'אזי קוואסמה על ידי לוחמי גולני

אילוסטרציה. צילום: דובר צה״ל

חיג'אזי קוואסמה, בן 37, הוא בן למשפחה חברונית ידועה, נעצר בעבר כמה פעמים כפעיל חמאס ומתכנן פיגועים. גייס פעילים באיו"ש, נפגש עם בכירי חמאס בחו"ל (כנאה טורקיה) ומהם קיבל הנחיות לתכנון פיגועים.

לפני כמה ימים, במסגרת המבצע הגדול לסיכול התארגנות טרור של חמאס באיו"ש, היתה לחיג'אזי קוואסמה פגישה לא צפוייה ולא מתוכננת עם סרן מיכאל ביטון, מ"פ בגדוד 13 בחטיבת גולני.

"פשטנו על ביתו של קוואסמה בצפון חברון ועצרנו אותו", מסכם המ"פ בקיצור בשיחה עם ישראל דפנס את פעולת המעצר, אליה מתכוננים זמן רב לפני ומבצעים במהירות ובזהירות.

המ"פ מיכאל ביטון מסכים שפעילות כזו היא לא בדיוק היעוד של פלוגת לוחמים בחטיבת גולני. אבל כשהפלוגה 'תופסת קו' בחברון. זה מה שעושים, ופעילות כזו של מעצר אדם מהסוג של קוואסמה דורשת מקצועיות וקור רוח. 

"מתחילים במודיעין. אני כמפקד הפלוגה מקבל תמונת מצב מלאה של המשימה ועל האיש ובוחר לא לשתף את כל הפלוגה במידע כי הצטווינו על שמירת מידור. בשלב מסויים אני מקבל את פקודת המבצע המלאה. יודעים שחיג'אזי נמצא ב"איתור" בביתו בחברון, וזה הזמן להגיע אליו.

"אני מבצע נוהל קרב חפוז ומוריד פקודה ללוחמים. ברור להם שהאיש מסוכן, שהוא 'רגיש', כלומר שווה הרבה למודיעין. הוא יכול לנסות לברוח. הוא גם נגיש לאמל"ח בביתו". 

בפלוגה של סרן מיכאל יש חמש מחלקות, כולל מסייעת. על פי התרגולת הוא  מחלק את  הכוח: שתי מחלקות בפיקוד הסמ"פ שומרות על  הגזרה לשם הגנה על קריית ארבע ועל הישוב היהודי בחברון. 

שתי מחלקות נכנסות לפעילות ואחת בעתודה קרובה למקרה של סיוע או פינוי. "ההתקרבות לבית שקטה ומהירה", מספר מיכאל, "מגיעים לבית רכובים על כלי רכב מוגנים כדי להשיג מהירות. מגיעים לדירת המבוקש. אני בראש הכוח, שולח קדימה חוליית פריצה המצויידת בערכת פריצה הידראולית.

"בפנים חושך. שעת אחרי חצות. לידי נמצא לוחם שהוא ה'דובר', כלומר מדבר ערבית, והוא מנהל את השיח עם ה'דיירים'. מפרידים בין הגברים לבין הנשים והילדים. עוצרים את קוואסמה ומעבירים אותו להמשך חקירה. לוקחים תעודות ומסמכים ומוצאים בדירה ציוד מסוגים שונים. הפעולה מסתיימת במהירות והפלוגה מנתקת מגע. המבוקש הבכיר עצור. המשימה בוצעה".  

ביטון מספר כי כאשר לוחמי הפלוגה נמצאים בקו בחברון כמעט שלושה חודשים, הם מכירים היטב את הסביבה. כהכנה למעצר מבוקשים יש הרבה תרגולים. הלוחמים מתרגלים על מודלים שונים, המפקדים מתרגלים נוהל קרב, כשהמטרה היא שלכל לוחמי הפלוגה בגדוד תהיה שפה משותפת בפעילות מסוג זה בחברון ובשטחים באיו"ש.

ביטון תושב חריש, מלא שבחים ללוחמיו: "אני גא בלוחמי הפלוגה", הוא אומר, "הם פועלים במקצועיות ובקור רוח, הם  מבינים היטב את משמעות הפקודות והפעילות הצבאית באזור ה'קו' שלהם בימים אלו". 

דובר צה"ל מסר שנעצרו יותר מ-50 מעורבים בהקמת תשתיות טרור, נתפסו אמל"ח, כספים וציוד להכנת מטעני נפץ. במבצע הסיכול הגדול בשבועות האחרונים  ברחבי איו"ש השתתפו יחידות רבות של צה"ל, משטרת ישראל ושב"כ. זה אחד המבצעים הגדולים לסיכול טרור, שבין היתר קיבל הכוונה מחו"ל. 

בסיום המבצע אמר הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי למפקדים וללוחמים: "ביצעתם את המשימה שלכם היטב. סיכלתם תשתית טרור רחבה. בזכותכם לעם ישראל יש יותר שקט וביטחון". 
 

אולי יעניין אותך גם