אמזון, מיקרוסופט, גוגל ואורקל יתחרו על פרויקט המודרניזציה הענקי של הפנטגון

שלום JEDI, ברוכה הבאה JWCC: לאחר שהממשל האמריקני ביטל את יוזמת מחשוב הענן המתוכננת, הוכרזו המתמודדים על היוזמה המחליפה. ומה יעשו הפעם עובדי גוגל?

אמזון, מיקרוסופט, גוגל ואורקל יתחרו על פרויקט המודרניזציה הענקי של הפנטגון

בנין הפנטגון. צילום: REUTERS

הפנטגון הזמין את אמזון, מיקרוסופט, גוגל (אלפבית) ואורקל להגיש הצעות ליוזמת מחשוב ענן חדשה שתחליף את JEDI – פרויקט הענק המתוכנן שבוטל בקיץ לאחר התכתשויות רבות. היוזמה החדשה קרויה JWCC, ר״ת של Joint Warfighting Cloud Capabilities. בכך משנה הפנטגון גישה: מספק אחד שאמור היה להיות אחראי למודרניזציה של מערכות המידע של מחלקת המדינה האמריקנית במהלך עשור – למספר ספקים שיעבדו במקביל.

״הממשלה צופה שתעניק שני חוזי IDIQ (חוזה מסגרת לכמויות ומועדי אספקה בלתי קבועים, מ״ק) – אחד ל-Amazon Web Services ואחד לתאגיד מיקרוסופט, אך היא מתכוונת להעניק חוזה לכל ספק שירותי ענן שידגים את היכולת לעמוד בדרישות מחלקת ההגנה״, נכתב בפרסום הרשמי של הפנטגון.

עוד מצוין כי כל חוזה נועד להימשך עד ל-36 חודשים כתקופת בסיס, עם שתי תקופות הארכה בנות 12 חודשים. ״הממשלה עדיין מעריכה את תקרת החוזה, אך צופה שתגיע למיליארדי דולרים״. המועמדים המובילים, עליהם הוכרז כבר בחודש יולי, הם אמזון ומיקרוסופט, שלפי ההודעה נראה שהן שתי החברות היחידות ״המסוגלות לעמוד בכל הדרישות בשלב זה, כולל אספקת שירותי ענן בכל רמות הסיווג הביטחוני״.  

חוזה JEDI (ר״ת של Joint Enterprise Defense Infrastructure), שהיה מוערך בכ-10 מיליארד דולר, בוטל בחודש יולי האחרון לאחר שעמד במרכזו של קרב משפטי ארוך וסבוך בין מיקרוסופט לאמזון. מיקרוסופט זכתה בחוזה בשנת 2019 והביסה את אמזון, שעתרה לבית המשפט בטענה כי שיקולי הפנטגון לא היו ענייניים ונבעו בעיקר מהאיבה שרחש נשיא ארה״ב דאז, דונלד טראמפ, למייסד ויו״ר אמזון, ג׳ף בזוס.

במקום להמתין לפסיקת בית המשפט (בתום תהליך מייגע שעלול היה להימשך שנים), ביטל הפנטגון את החוזה, ונימק זאת בכך ש״עקב שינויים בדרישות וביכולות הענן, והתפתחויות בתעשייה״, פרויקט ה-JEDI ״אינו עונה עוד על הצרכים הנדרשים״.

להזכיר, כי גוגל התמודדה בתחילת הדרך על מכרז JEDI, אך פרשה ממנו עוד ב-2018 בעקבות מחאות של אלפים מעובדיה, שהתנגדו לשילוב של טכנולוגיות הבינה המלאכותית של החברה בצבא. על פי דיווח של CNBC, נושא המכרז החדש עלה לדיון בישיבה השבועית המקוונת של גוגל ביום חמישי האחרון (יום לפני הודעת הפנטגון), לאחר שעובדים רבים הביעו תהיות וחששות במערכת הפנימית של הארגון.

״אם ניבחר כאחד מהספקים העומדים בדרישות, נהיה גאים לעבוד עם מחלקת ההגנה כדי לעזור למודרניזציה של הפעילות שלהם״, אמר בישיבה מנהל מחלקת הענן של גוגל תומס קוריאן, כך על פי הפרסוום. ״יהיו תחומים רבים בהם נוכל ליישם את יכולות המוצר שלנו מבלי שתהיה סתירה עם עקרונות הבינה המלאכותית של גוגל״.

אולי יעניין אותך גם