ארה״ב: הוגשו כתבי אישום נגד שני אזרחים איראניים שניסו להתערב בבחירות

השניים התחזו לחברי קבוצת הימין הקיצוני Proud Boys ושלחו מיילים מאיימים למצביעים דמוקרטיים. הבעיה? מיקומם אינו ידוע. ה-FBI מציע פרס של 10 מיליון דולר למי שיספק מידע מהימן

קשיאן וקזמי, מתוך עמוד המבוקשים ביותר של ה-FBI

שלהי אוקטובר 2020, מספר ימים לפני הבחירות לנשיאות ארה״ב. המדינה תחת טראמפ סוערת, וקמפיינים שמטרתם להתערב בבחירות במטרה לגרום לכאוס, לערער את החברה האזרחית ולחתור תחת יסודות הדמוקרטיה, ממלאים את המרחב המקוון. ה-FBI והסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות (CISA) מפרסמות הודעה חריגה: האקרים המזוהים עם איראן פרצו למאגר בוחרים ושלחו למצביעים דמוקרטיים הודעות דוא״ל מאיימות.

הפושעים התחזו לחברי קבוצת הימין הקיצוני Proud Boys ואף השתמשו בדומיין שהיה בעבר שלה, ושלחו הודעות בסגנון ״הצביעו לטראמפ, או שאו בתוצאות״ ו״יש לנו מידע אישי מפליל עליך, הצבע לטראמפ או שנפרסם אותו״. בנוסף, שלחו הודעות למחוקקים רפובליקניים, למקורבים לטראמפ וכן לכלי תקשורת, והזהירו כי הדמוקרטים מתעתדים לבצע הונאת בחירות על מנת שג׳ו ביידן ייבחר כנשיא. 

כעת, קצת יותר משנה לאחר מכן, הסירה מחלקת המשפטים האמריקנית את האיפול שהוטל על הפרשה והודיעה כי הוגשו כתבי אישום בנושא נגד שני אזרחים איראניים: מוחמד חוסיין מוסא קזמי בן ה-24, וסייד קשיאן בן ה-27. השניים מואשמים בשליחת הודעות מייל מאיימות לאחר שהצליחו להשיג מידע מסווג על למעלה מ-100 אלף בוחרים של אחת ממדינות ארה״ב, יצירת והפצת סרטוני פייק ניוז ועוד, בין אוגוסט לנובמבר 2020. זהות המדינה שמאגר המידע שלה נפרץ לא נחשפה רשמית, אבל ההשערה היא כי מדובר באלסקה, ובסבירות נמוכה יותר בפלורידה, פנסילבניה או אריזונה.

״האישומים ממחישים כיצד פועלים קמפיינים זרים של דיסאינפורמציה המבקשים להשפיע על הציבור האמריקני. מחלקת המשפטים מחויבת לחשוף את המאמצים להשפעה זרה ולשבשם באמצעות כל הכלים הזמינים, כולל באמצעים פליליים״, מסר עוזר התובע הלאומי, מת׳יו ג׳י. אולסן. התובע דמיאן וויליאמס מהמחוז הדרומי של ניו יורק (שם הוגש כתב התביעה), מסר ש״כפי שנטען, קזמי וקשיאן היו חלק מקונספירציה מתואמת שבמסגרתה ביקשו האקרים איראנים לערער את האמונה והאמון בבחירות לנשיאות ארה״ב.

על פי האישומים, הקמפיין הזדוני היה מורכב מארבעה שלבים: בשלב הראשון, ערכו חברי הקבוצה מעין ״סיור וירטואלי״ וניסו לפרוץ למאגרי בוחרים שונים, עד שהצליחו לנצל חולשה במערכת של מדינה ספציפית. בשלב השני נשלחו ההודעות לרפובליקנים ולכלי התקשורת, המזהירים מפני הונאת בחירות. בשלב השלישי נשלחו המיילים המאיימים. השלב הרביעי אמור היה להתבצע יום לאחר הבחירות ולהמשיך את קו ההונאה וגניבת הקולות, אך נכשל בעקבות פעולות אכיפת החוק.

קשיאן צפוי לעונש מקסימלי של 11 שנות מאסר, וקזמי לעונש מקסימלי של 26 שנים. על פי הודעת מחלקת המשפטים, השניים הינם ״האקרים מנוסים מאיראן״, שעבדו כקבלנים עבור חברה איראנית שסיפקה שירותי אבטחת סייבר בתוך הרפובליקה האיסלאמית, לרבות לממשלה ולמועצת שומרי החוקה. אבל לפני שנגיע לשלב העונש – צריך למצוא את השניים, שמיקומם אינו ידוע. ה-FBI הכניס אותם לרשימת המבוקשים ביותר, ומציע פרס של 10 מיליון דולר עבור מידע מהימן.  

עדיין לא ברור מהו המניע של המתקפה הספציפית הזו. בעוד שישנם שסבורים שהמטרה הייתה לעודד הצבעה לטראמפ, אחרים מאמינים כי המטרה הייתה הפוכה – להרחיק מצביעים פוטנציאלים על ידי שימוש בטקטיקות הפחדה מהנשיא שהביע את התנגדותו התקיפה לשלטון בטהרן, במסגרתו אף הוציא את ארה״ב מהסכם הגרעין – צעד שהרע משמעותית את המצב הכלכלי באיראן. ואולי המטרה העיקרית הייתה פשוט יצירת כאוס בקרב אזרחי ״השטן הגדול״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית