משבר במכרז הנגמ"שים הצ'כי הגדול

משרד ההגנה הצ'כי השהה את תהליך רכישת 210 נגמ"שים זחליליים המיועדים להחליף את נגמ"שי BMP-2 של הצבא הצ'כי בשווי של 1.9 מיליארד דולרים
 

Prime Minister Andrej Babiš | www.army.cz

משרד ההגנה הצ'כי הודיע בתחילת החודש כי הוא משהה את תהליך הרכישה של 210 נגמ"שי חי"ר זחליליים עבור הצבא הצ'כי לאחר שוועדת מומחים השלימה את הערכת ההצעות של שלוש החברות המתחרות.

בהודעת המשרד נאמר כי לא ניתן להעריך את ההצעות של שלושת המתחרות – חברת BAE עם נגמ"ש CV90 Mk IV, חברת ג'נרל דיינמיקס מערכות יבשה אירופה עם ה-ASCOD 42 וחברת ריימנטאל עם נגמ"ש Lynx KF41 – מכיוון שאף אחת מהן אינה עומדת בדרישות של מנהל החוזים והרכש הצ'כי.

משרד ההגנה נתן כדוגמא את "חוסר או מתן נתונים לא מדויקים בנוגע למאפיינים הטכניים של הרכבים המוצעים ונתינת מידע חסר על אופי השותפות עם התעשייה הביטחונית הצ'כית". לא נמסר מה יהיו הצעדים הבאים שיינקטו, אבל תוקפן של ההצעות על הנגמ"שים יפוג בסוף חודש יוני 2022.

במכרז המדובר היה אמור להיבחר הנגמ"ש שיחליף את נגמ"שי ה-BMP-2 הרוסיים של צבא צ'כיה בשווי של 1.9 מיליארד דולרים. לישראל מעורבות מסוימת בתהליך זה. כבר בחודש ספטמבר 2017 דווח באתר ישראל דיפנס כי  ממשלת צ'כיה פנתה לממשלת ישראל במטרה לקבל הצעת מחיר על נגמ"ש הנמ"ר, אך עד מועד הגשת ההצעות ממשלת ישראל לא ענתה על כך.

בחודש דצמבר 2019 דווח באתר ישראל דיפנס כי בתצוגה עבור צבא צ'כיה, חשפה חברת ג'נרל דיינמיקס נגמ"ש ASCOD Type 42 עם עמדת נשק של אלביט מסוג UT30Mk2 הכוללת תותח 30 מ"מ של חברת ,ATK טילי נ"ט, מערכת בקרת אש, מערכת אזהרת לייזר (LWS) ומערכת שיגור רימוני עשן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית