דיפלומטיית הגרעין החדשה של איראן

שר החוץ החדש של ממשל ראיסי הציג את האסטרטגיה של הממשל בנוגע לחזרה להסכם הגרעין, שעיקרה ״פעולה תמורת פעולה״, וכן דיונים בהשלכות של פרישת ארה״ב מההסכם

ישיבת הפרלמנט האיראני. צילום מסך, מתוך אתר Tehran Times

הפרלמנט האיראני קיים אתמול (א׳) אסיפה סגורה, במסגרתה הציג שר החוץ חוסיין אמיר עבדוללהיאן את האסטרטגיה הדיפלומטית של הממשל החדש בנוגע לחזרה להסכם הגרעין. על פי דיווח של ה-Tehran Times, הגישה האיראנית היא ״פעולה תמורת פעולה״, ועל האמריקנים לגלות רצון טוב וכנות ולבצע פעולות ״משמעותיות״ לפני שטהרן תשוב לשולחן הדיונים.

בנוסף, על פי הדיווח, משטרו החדש של הנשיא ראיסי מעוניין להרחיב את המשא ומתן ולדון בדברים שהתרחשו מאז שנשיא ארה״ב לשעבר, דונלד טראמפ, פרש מההסכם במאי 2018. ״סביר שהרחבת היקף המו״מ תפגע בעצב רגיש במערב״, נכתב בידיעה. ״הדגש (של ראיסי, מ״ק) בנוגע לצורך לטפל בהתפתחויות שנבעו מפרישת ארה״ב עשוי לאותת כי הממשלה החדשה לא תמשיך במקום בו הפסיקה קודמתה״.

בשבוע שעבר ביקר בטהרן אנריקה מורה, נציג האיחוד האירופי בשיחות הגרעין עם איראן. טרם נסיעתו צייץ בטוויטר שהוא יעלה ״את הדחיפות בחידוש המשא ומתן בווינה. יהיה זה חיוני לשוב לשיחות מאותה נקודה ממנה נפסקו ביוני האחרון, למען המשך העבודה הדיפלומטית״. ה״טהרן טיימס״ הביא את הציטוט וציין כי יהיה על האירופאים ״להתפלל שחששותיהם לא יתגשמו״, בכל הנוגע לאפשרות שראיסי יסרב לקבל את ההתקדמות שהושגה בשיחות, או לשוב לשולחן הדיונים בעתיד הנראה לעין.

בנוסף, תדרך שר החוץ את המחוקקים בנושאים נוספים הקשורים למדיניות החוץ האיראנית, דוגמת המתיחות עם אזרבייג׳אן. בדבריו, הזהיר מפני ״נפילה בפח שטומנת ישראל״. אחת הסיבות ליחסים המתוחים בין טהרן לבאקו היא הקשרים החמים של האחרונה עם ירושלים, הכוללים שיתוף פעולה ביטחוני ומכירת נשק. על פי הדו״ח השנתי האחרון של SIPRI (המכון הבינ״ל לחקר השלום בשטוקהולם), ישראל סיפרה 69% מייבוא הנשק של אזרבייג׳אן בשנת 2020.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית