דיווח בצ׳כיה: ראש ממשלת צ׳כיה היוצא מואשם בשחיתות 

שמו של אנדריי באביש, האיש שאישר בחופזה את עסקת הענק עם רפאל, מופיע בדליפת המסמכים ״מסמכי פנדורה״. על פי המסמכים, קיים חשד שבאביש השתמש במקלטי מס לצורך רכש נדל״ן במליוני דולרים בלי להצהיר על הכספים לרשות המיסים המקומית. באביש מכחיש 

דיווח בצ׳כיה: ראש ממשלת צ׳כיה היוצא מואשם בשחיתות 

מימין, קנצלר אוסטריה לשעבר - גם הוא מואשם בשחיתות עם באביש. 

By Bundesministerium für Europa, Integration und Äusseres - Treffen Vizepremier Babis, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38699826

על פי פרסום של אתר החדשות הצ׳כי investigace.cz, ראש ממשלת צ׳כיה, Andrej Babiš, מואשם בשחיתות. באביש הוא מיליארדר עם הון המוערך ביותר משלושה מיליארדי דולרים. לאחרונה שמו עלה בדליפת מסמכים בשם Pandora Papers. 

על פי הפרסום, ביולי 2009, חברת עורכי הדין הצרפתית DB Artwell Avocats ביקשה מעמיתיה מפנמה (משרד עורכי הדין אלקוגל) שירות מיוחד ללקוח הצ'כי שלהם: הלקוח רצה להקים חברות באופן אנונימי במקלטי מס נפרדים. 

״לקוח זה היה אנדריי באביש, ראש ממשלת צ'כיה כיום. ארבעה חודשים לאחר מכן השתמש באביש במבנה זה כדי להעביר 15 מיליון יורו (אז 381 מיליון קרונות) מאחת מחברותיו לאחרת - במובן מסוים, הוא לא עשה דבר מלבד להעניק לעצמו הלוואה. זאת לרכישת שישה עשר נכסי יוקרה בצרפת, כולל טירת ביגאוד הנ"ל בקוט ד'אזור.״, כך לפי הפרסום. 

מומחים מסכימים כי העסקה נושאת סימנים של הלבנת הון. "אף עסקה רגילה לא תראה כך", אומר קמיל קובא לאתר, חוקר לשעבר נגד הלבנת הון ויועץ להלבנת הון כיום.

כתבי Investigation.cz הלכו לאיי הבתולה הבריטיים כדי למצוא את מקום מושבה של חברת Blakey Finance Limited של באביש. עם זאת, השלטון המקומי אסר עליהם להיכנס לארכיפלג הקריבי בטענה שהם עיתונאים ובעלי אשרת תייר. 

"הם אמרו לנו שכוחות המשטרה שלהם גילו כי יצרתי קשר עם אנשים מסוימים באי הזה ואמרו שאני רוצה לראיין אותם", מתאר את הדברים עורך investigace.cz. "אף אחד לא ענה לבקשותיי לראיון ומידע, אבל נכנסתי לרשימה של אנשים לא רצויים ואישור תייר רגיל להיכנס למדינה לא הספיק לי. לדברי השלטון המקומי וראש אגף ההגירה, אני רציתי לעבוד באי.״ 

שישה שבועות לאחר הקמתה של Blakey Finance Limited, אנדריי באביש הזרים 15 מיליון יורו לחברה זו, מה שבא לידי ביטוי בעליית ערך מניותיה. החברה שלחה את כל ההון שלה כהלוואה לחברה אחרת השייכת גם היא לבאביש בשם Boyne Holding LLC, הרשומה בוושינגטון. 

החברה האמריקאית הייתה אמורה להשתמש בכסף זה לרכישת 16 נכסים ספציפיים בצרפת, באמצעות חברת הבת שלה מונקו SCP Bigaud. ״כאן מתחילות להתגלות העובדות, מה שמרמז שההלוואה כולה הייתה עירומה. ישנן טעויות בהסכם ההלוואה וגם מידע חיוני הושמט״, כותבים בפרסום. 

באביש מצידו טוען שמדובר במידע שהודלף בכוונה על ידי המתנגדים הפוליטיים שלו. "חיכיתי שהם יביאו משהו ממש לפני הבחירות כדי לפגוע בי ולהשפיע על הבחירות בצ'כיה", צייץ באביס בתגובתו הראשונה לדו"ח. באביש הפסיד את הבחירות ונמצא בדרכו לאופוזיציה. 

על פי דיווחים בצ׳כיה, המשטרה המקומית פתחה בחקירה בעקבות חשיפת המסמכים. 

אזכיר כי באביש אחראי על אישור עסקת מערכות הספיידר של רפאל, כחמישה ימים לפני הבחירות אותם הפסיד. 

[https://www.theguardian.com/news/2021/oct/03/revealed-czech-pm-used-offs...

אולי יעניין אותך גם