הטייסים לא זזים בלעדיהם: ראיון עם מפקד בח"א 21

בית ספר הטכני של חיל האוויר יתפצל עוד כשלוש שנים: בח"א 21 יעבור לבסיס חצרים בדרום, ובית ספר חדש לשוחרים נבנה בכרמיאל
 

מפקד ביה"ס הטכני אלמ ערן דהאן.  צילום דו"צ

בח"א 21, בסיס ההכשרות של המערך הטכני של חיל האוויר מכונה בקיצור "הטכני". דורות רבים של משרצי המערך הטכני בחיל, טכנאים, מכונאים, קצינים ונגדים, בילו חודשים ושנים בבית הספר הגדול הזה, ב"טכני", הסמוך לחיפה. 

תוך כשלוש שנים, בקיץ 2025, יתפצל מערך ההדרכה של חיל האוויר לשניים, דרומי וצפוני: בח"א 21 יעבור לבסיס חדש שהולך ונבנה ליד בסיס חצרים. המעבר לנגב. ואילו בית הספר לשוחרים, המכשיר מלש"בים תלמידי תיכון לפני גיוס, למקצועות הטכניים, יעבור צפונה לכרמיאל. המעבר לצפון. 

4000 סטודנטים ב-76 קורסים
הואיל ובביה"ס הטכני עוברים אנשי המערך הטכני לכל מקצועותיהם ודרגותיהם, מבוגרים-שוחרים ועד קצינים, הסטטיסטיקה היא מרשימה: בבח"א 21 עוברים כל שנה 20 אלף איש ואשה, 4,000 לומדים בכל זמן נתון ב-76 קורסים בעשרות מקצועות התעופה. 

ברחבי ישראל פזורים 70 בתי ספר לשוחרים, בהם לומדים 7,600 תלמידי הכתות הגבוהות של התיכוניים. ועוד נתון מרשים: רבע מהחינוך הטכנולוגי במדינת ישראל הם חניכי מוסדות ההדרכה של חיל האוויר.

בבח"א 21 מכשירים בנות לכל מקצועות המערך הטכני של החיל. אין מקצוע שאין בנות העוסקות בו. ביקור בטייסת מטוסי קרב יראה כי לפעמים כל צוות הקרקע שמכין את הגיחה ומשלח את המטוס מורכב מבנות, כולל ראשי צוות. 

50 אחוזים מהמערך הטכני בחיל האוויר היום הן בנות, ובכל המקצועות. ולא רק הישג מגדרי: בבית הספר הטכני לומדים בני עדות שונות כולל בדואים, צ'רקסים, דרוזים, מוסלמים. כל הפלטפורמות של חיל האוויר מיוצגות בבח"א 21. בהתאם לנושאי הלימוד והקורסים. תמצא בבסיס מטוסי קרב ותובלה לסוגיהם, מסוקים, כטמ"מים למיניהם, טילי 'פטריוט' ו'חץ' ו'כיפת ברזל'. 

כדי ללמוד לתחזק ולטפל בכלי טיס חייבים לראות אותו ולגעת בו בידיים ובאצבעות. לומדים תיאוריה, אך העיקר הוא עבודה מעשית ב'ליין' המטוסים בטייסת. רק כך צוברים ניסיון. על כל המערך הזה בבח"א 21 מפקד אל"מ ערן דהאן, מפקד הבסיס הטכני של חיל האוויר. 

ותיק, 30 שנה במגוון גדול של טייסות במקצועות טכניים בעברו, אך פניו היום לעתיד, בהיותו אחראי למעבר דרומה וצפונה, לחצרים ולכרמיאל. "מעבר הבסיס דרומה לחצרים מיישם מהלך לאומי לחיזוק הנגב והפריפריה הדרומית. בית הספר של המערך הטכני יתקרב לריכוז גדול של פלטפורמות מוטסות של החיל בבסיסי החיל בדרום הארץ״, מסביר דהאן. 

״ואילו בכרמיאל אנו בונים בסיס חדש ומודרני, שיתרום תרומה דומה לצפון ולגליל. שני הבסיסים החדשים נבנים בצורה 'ירוקה' והבניינים 'חכמים'. אין לנו ספק שהמערך הטכני בצורתו החדשה ישפר את יעילותו המבצעית ואת איכות ההכשרה המקצועית".

לומדים לתחזק כלי טיס

אל"מ דהאן רואה במשימות של ביה"ס הטכני של חיל האוויר לא רק הכשרה למקצועות אלא מוסד שממלא משימה חינוכית, מוביליות חברתית, מכשיר אלפי שוחרים, שהם תלמידי כיתות ט' עד י"ב הרוכשים מקצוע תעופתי, שיבטיח את דרכם בשירות הצבאי ויתן בידם מקצוע לחיים האזרחיים.

מה לומדים? את כל מה שצריך כדי להפעיל ולתחזק את כלי הטיס שאנו רואים בשמיים ויודעים כשהם ממריאים למשימות מבצעיות. טיפול ואחזקה של מטוסים, מערכי הגנה אווירית, הגנ"א, מערכי קרקע, סייבר, לוחמה אלקטרונית ל"א, אלקטרוניקה ואביוניקה, תקשוב ותקשורת, מערכות מחשבים. תמצית ענפי הלמוד: מכונות, חשמל ואלקטרוניקה.

אל"מ דהאן מרחיב את הדיבור על שיטות הלימוד וההדרכה, המותאמות לחיל אוויר הנחשב לאחד המתקדמים בעולם: "כל חומר הלימוד כיום הוא דיגיטלי והמחשתי. מנגישים לחניכים חומר בסרטונים, ביו-טיוב, המחשות דו ותלת-ממדיות, מציאות מדומה ומציאות רבודה. 

״החניך עומד מול מחשב, חובש את המשקפיים המיוחדים ויכול להתחיל לעבוד בידיים, לטפל במערכת שאותה הוא לומד. נפתח קורס לטכנאי כיפת ברזל, יגיעו לבית הספר סוללת טילים ומשגר, והחניך ילמד ויעבוד על הכלי. חלק נכבד מהלימוד נעשה במאמנים, סימולטורים. בבח"א יש שלושה מאמנים, המדמים את כל פעולות האחזקה והטיפול במערכות המוטסות".

כיום 60 אחוז מחיילי המערך הטכני הם שוחרים לשעבר, כאלו שהגיעו לטייסת ולבסיס כחיילים עם ניסיון מקצועי. אל"מ ערן אומר שהשאיפה היא להגיע ל-80 עד 90 אחוז מאנשי המערך בוגרי בתי ספר לשוחרים, בגלל הידע המקצועי שרכשו, המחוייבות האישית שיש להם לחיל. 

"אלו מרכיבים את שדרת הפיקוד העתידית של המערך, נגדים וקצינים. שוחר שהוא מלש"ב צעיר, עוד לא חייל במדים, למעשה קושר את עצמו לחיל. ממתינות לו כמה שנות לימוד והתנסות מקצועית. כי הדגש הוא היום על עבודה מעשית. 30 אחוזים לימודים עיוניים ו-70 אחוזים עבודה מעשית. לשוחר כזה אנו נותנים עדיפות בבחירת מקצועו העתידי בחיל", מסביר דהאן. 

הטייסים לא זזים בלעדיהם
האקדמיה של המערך הטכני מכשירה את הקצינים והנגדים, המשרתים וישרתו בבסיסים ובטייסות. קצינים עוברים מסלול הכשרה בן שנתיים הכולל השכלה גבוהה. קצינים לומדים לתואר ראשון בלוגיסטיקה ומשאבי אנוש באוניברסיטת חיפה ונגדים לומדים במכללת אתגר והם בלי תואר במקצועות מכונות, חשמל ואלקטרוניקה. 

כך חולש בח"א 21, הקריה הטכנולוגית  של חיל האוויר, על מלוא מסלול ההכשרה והקידום של כל בעלי התפקידים והדרגות במערך הטכני: מלש"בים שוחרים, חיילים העוברים טירונות בבח"א, עוברים קורסים מקצועיים, שפע קורסים והשתלמויות לאנשי מערך שבאים להשתלמויות מקצועיות, נגדים וקצינים. 

מדובר במערך המונה אלפי חיילים, נגדים וקצינים הפזורים על פני כל הארץ בבסיסי חיל האוויר. שוחרים, חיילים, אנשי חובה וקבע, אזרחים עובדי צה"ל, מהנדסים ומפקדים. טכנאי דרג א', שהוא תפקיד מרכזי בדת"ק של מטוסים, תפקיד אחראי. 

הטייס סומך עליו שמטוסו ימריא וינחת בשלום. כך חיילת בקרון סוללת 'כיפת ברזל', וכך טכנאי כטמ"מ וטכנאי בטייסת 'אדיר' F-35. דאהן רואה באנשי המערך הטכני הרבה מסירות, מחוייבות והכרה במשמעות של תפקידיהם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית