דעה | באוסטריה ראש המדינה התפטר בשל חשד בפלילים. בישראל?

סבסטיאן קורץ, פוליטיקאי צעיר שהרבה תלו בו תקוות, התפטר מתפקידו כראש המדינה ימים אחדים אחרי שנפתחה נגדו חקירה בחשד לעבירות שוחד והפרת אמונים. בישראל אין חוק או נורמה המגבילים ראש ממשלה מכהן בהקשר זה

By Bundesministerium für Europa, Integration und Äußeres - Arbeitsbesuch Israel, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48840782

לקרוא ולא להאמין: סבסטיאן קורץ התפטר מתפקידו כראש המדינה ימים אחדים אחרי שנפתחה נגדו חקירה בחשד לעבירות שוחד והפרת אמונים. חשד שהוא וכמה שותפים מאנשיו שיחדו עיתון לפרסם סקרים חיוביים ולהעניק לקנצלר "סיקור חיובי".

המדינאי שהגיע לפסגת ההנהגה והקריירה בגיל 35 התפטר בתחילת חקירה. לא עלה בדעתו להישאר בתפקידו אפילו יום אחד. רשמית עדיין לא היה חשוד, לא נאשם ובוודאי לא אחד שעומד לדין בבית משפט. 

מה זה מזכיר אם לא פרשה "דומה" במדינה מזרח תיכונית, שבה חשוד בעבירות דומות טוען שנים כי "לא היה כלום ולא יהיה כלום", ובימים אלו הוא מבקש התר לא להיות נוכח בחקירה עדים במשפטו בבית משפט מחוזי בירושלים.

האיש שעליו אנו רומזים לא עלה בדעתו להתפטר בשום שלב משלבי התפתחות הפרשה שנהפכה למשפט. לא עלה בדעתו שאולי אין זה ראוי שראש ממשלה ייחשד ויואשם בפלילים וימשיך להיות ראש ממשלה.

אבל אין בדעתנו הפעם להידרש לאיש הנרמז, אלא לתופעה, לנורמה החמורה, כדי שחלילה לא יישנה מצב כזה. איך יתכן שחלפו שנים מאז התגלו פרטי פרשיות והגיעו למשטרה, לפרקליטות ולבית המשפט, ועדיין אין שום מנגנון המונע מאיש הציבור הבכיר ביותר במדינה להיות ראש ממשלה נאשם בפלילים?

איך יתכן שבמשך 70 שנה לא השכלנו לאמץ נורמות טוהר מידות ציבוריות כאלו שלא יאפשרו בשום פנים ואופן לנאשם בפלילים לכהן בתפקיד מספר 1 במדינה, בתפקיד שמנושאו אנו מצפים להיות סמל לשמירה על החוק ועל טוהר המידות.

המשטרה עשתה את שלה וחקרה, הפרקליטות עשתה את שלה והגישה כתבי אישום, בית המשפט עושה את שלו ויושב בדין. עיתונאים חקרו וכתבו ומחו, וכותבי מכתבים למערכת כתבו שמדובר בשערורייה. אך איש מחברי ובכירי המפלגה הגדולה בישראל לא קם במשך שנות הפרשה ותבע מראש התנועה הזאת להתפטר.

"והיה מחננו טהור" לא פחות ערכי מהחוק המעוות המאפשר מצב לא מוסרי, בלתי מתקבל על הדעת. ואנו נדרשים לעניין כי הוא עלול לשוב אם לא תוקן החקירה הרלוונטית. עד כה גם כנסת ישראל לא בלמה את התופעה. מה לומד תלמיד בשיעורי אזרחות? כי במשטר דמוקרטי יש מה שקרוי טוהר מידות, הקפדה על החוק, שראש ממשלה חייב לשמש דוגמה, שהוא דגם חיקוי ודוגמה אישית לדור הצעיר שמתחיל את חייו הפוליטיים.

והנה צעירים רואים בטלוויזיה במהדורת חדשות ראש ממשלה מסתופף  ומתייעץ עם עורכי דינו באולם בית הדין והנאשם זה הוא. את המחזה הזה תלמידי אזרחות בבתי הספר באוסטריה לא ייראו כי סבסטיאן קורץ הקנצלר הצעיר והמבטיח שלהם קם והתפטר אך דבק בו החשד.  

בארץ הזאת יש ציבור מגוון ורב-דעות של  ימין ושמאל ומרכז, דתיים וחילוניים ומסורתיים, אשכנזים וספרדים, מתונים וקיצוניים לכל כיוון. הרושם הוא שחלקים נכבדים בציבור הזה מקבלים כנורמה מצב שבו ראש ממשלה חשוד בפלילים ועומד לדין וממשיך לכהן.

לא זכורים לחצים כבדים לשים קץ למצב כזה, להפוך את השילוב של ראש ממשלה בבית משפט לבלתי אפשרי, לא הגיוני ופסול. רבים אמרו: "אם לשקול זה מול זה את גדולת ביצועיו כמנהיג מול החשדות והמשפט, השיקול הראשון גובר, כי הוא אחד ויחיד ואין בלתו". אמיצים יותר יודו כי "נכון שאולי לא הכל היה בסדר אצלו, אבל הוא חייב להמשיך בתפקידו כי הוא אחד בדורו".

אלו תופעות של נאמנות עיוורת ובכל מחיר, המשכיחה ומתעלמת ומדחיקה נורמות בסיסיות של התנהגות, של אורח חיים, יוהרה, התנהלות בכספים, קשרי טייקונים, עשירונים עליונים ותורמים, ואז מגיע אדם למצב שבו כבר אינו יודע מה מותר ומה אסור והיכן הגבולות. 

במשטר דמוקרטי מתוקן במאה ה-21 מנהיג פוליטי נשפט לא רק על ידי הציבור בקלפי ביום בחירות אחת לכמה שנים, אלא יום-יום על ידי חברי מפלגתו וסיעתו וכל הנוהים אחריו ומאמינים בו. רצוי מאוד שנגיע למצב שבו דווקא מי שמעריצים מנהיג פוליטי ישכילו לבחון את מנהיגם גם על ביצועיו וגם עליו כאיש, כאזרח שומר חוק, כאדם שידיו נקיות, כאישיות המקפידה על קלה כבחמורה. גם צניעות בחיים הפרטיים לא תזיק. להיות בן אדם. 

אם הוא מאחד באישיותו את כל התכונות הטובות הללו, מה טוב. ואם לא, הוא לא יוכל להיות ראש ממשלה חשוד בפלילים. זה חייב להיות כלל גדול הקבוע כמסמרות בחוק. שאם לא כן, עלולה נורמה פסולה זו של ראש ממשלה מכהן בישראל ועומד לדין להתפשט מטה ולחדור גם לרבדים בממשל שהם נמוכים מראש ממשלה וראש הפירמידה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית