פרשת ריגול בארה"ב: זוג ניסה למכור ידע אודות הנעה גרעינית של כלי שיט 

בני הזוג החשודים בריגול העדיפו לקבל את התשלום במטבעות מוצפנים מסוג MONERO. סוכני הבולשת המטפלים בפרשה אמרו שבני הזוג חובבנים 

פרשת ריגול בארה"ב: זוג ניסה למכור ידע אודות הנעה גרעינית של כלי שיט 

bigstock

בארה"ב נחשפה פרשת ריגול שיש בה ג'ונתן ויש בה צי אמריקני ויש מדינה שמוכרים לה סודות, אבל לא פולארד ולא ישראל. ב-28 ביולי הזמינה דיאנה טובה (TOEBE) שמרטפית לשמור על ילדיה, הצטרפה לבעלה ג'ונתן לנסיעה למדינת פנסילבניה.

שני בני הזוג לא ידעו שבנסיעה זו עקבו אחריהם סוכני הבולשת הפדרלית מרגע שיצאו מביתם בעיר אנאפוליס. במקום מסויים בפנסילבניה הוציא ג'ונתן מכיסו כרטיס זיכרון בן 32 ג'יגה-בייט עטוף באגד פלסטר, והניח אותו בנקודת איסוף. אלא שאת נקודת האיסוף הניחו אנשי הבולשת.

בני הזוג טובה נאשמים על ידי ממשלת ארה"ב מכירת סודות מסווגים במיוחד הנוגעים למנועי צוללות, חומר הנחשב סודי ביותר. השבוע הם אמורים להופיע בבית משפט בווסט וירג'יניה ויואשמו רשמית בהפרת "חוק האנרגיה האטומית", האוסר על  מסירת מידע בנושאים אלו. 

ניו יורק טיימס חושף את סיפור הריגול ומדווח שלא נמסר רשמית לאיזו מממשלה נמסרו סודות הצוללות, אך יש מומחים הסבורים כי יתכן שצרפת היתה היעד, אם כי הצרפתים מכחישים.

ג'ונתן טובה היה סטודנט לפיסיקה גרעינית שעבד בצי האמריקני כמומחה להנעת צוללות. אחרי שירותו הצבאי המשיך לעבוד בצי כאזרח ונחשב לעובד מוכשר. רעייתו דיאנה היתה מרצה להיסטוריה ואנגלית, למדה לתואר שלישי, ומכרים העידו שהיתה פמיניסטית וליברלית. כשנבחר טראמפ לנשיאות, חשבה לעזוב את ארה"ב ולהגר לאוסטרליה. 

בשלב מסויים השניים יצרו קשר עם מדינה זרה, כך נאמר במסמכים שהבולשת הפדרלית הגישה לבית המשפט. בדיקת אורח חיי הזוג טובה הראתה כי לשניים היתה חולשה שבסופו של דבר הכשילה אותם: שניהם היו חובבים נלהבים של כספי ביטקוין וקריפטו. בהקשר זה, אם כי הפרטים עדיין אינם ידועים, הם הסכימו לפעול כסוכנים ולהפקיד חומר סודי בתנאי ששילמו להם באמצעי מימון זה.

כאשר נחשפה הפרשה ה-FBI החליט על מבצע עוקץ, שבו שותפה גם המדינה שלה מכרו השניים סודות, והוכנה נקודת איסוף סודית נסתרת שבו הניחו את החומר הסודי. לא נמצאו אצל הזוג סימני מצוקה כלכלית, ולכן עדיין לא ברור המניע שלהם למעשיהם. יש סימנים שהם היו מוכנים ליטול סיכונים והעיקר שישלמו להם במטבעות קריפטו מסוג MONERO. 

סוכני ה-FBI התחזו לנציגים המעוניינים בחומר הסודי הנוגע למנועי צוללות. השניים לא הסכימו לקיים פגישות אישיות אלא רק לקבוע נקודת איסוף נסתרת, שם הובטח להם בשלב הראשון תשלום של 10,000 דולר ובשלב השני עוד 20,000 דולר, הכל בקריפטו. 

סוכני הבולשת המטפלים בפרשה אמרו שמדובר בבני בני זוג שהיו מעורבים בריגול אך פעלו ברשלנות ובחוסר הבנה וחוסר מקצועיות בולטת.