״הגנת הסייבר בחלק ממשרדי הממשלה היא ברמה של גן ילדים״

כך לטענת קצין התוכנה הראשי לשעבר של הפנטגון, שהתפטר במחאה על מה שכינה ״גרירת רגליים״ של מחלקת ההגנה בכל הנוגע לאימוץ טכנולוגיות מתקדמות בחילות הצבא

״הגנת הסייבר בחלק ממשרדי הממשלה היא ברמה של גן ילדים״

REUTERS/Rick Wilking

״אין לנו סיכוי במלחמה נגד סין בעוד 15 או 20 שנה. כרגע, הסיפור סגור ולדעתי זה כבר נגמר״, כך אמר קצין התוכנה הראשי לשעבר של הפנטגון, ניקולס צ׳אילן, בראיון שהעניק לפייננשל טיימס אתמול (א׳). זהו הראיון הראשון שהעניק צ׳אילן בן ה-37 מאז התפטרותו בתחילת החודש לאחר שלוש שנים בתפקיד אותו חנך, ובמסגרתו היה אחראי על מודרניזציה של יישומים ואימוץ תוכנות מתקדמות במערכת ההגנה האמריקנית.

ההתפטרות, שאולי הייתה יכולה לעבור מתחת לרדאר הפומבי בעידן אחר, הכתה גלים בשל בחירתו של צ׳אילן לשתף את הסיבות לכך בטקסט ארוך ושוצף שפרסם בעמוד הלינקדאין שלו. בין היתר, האשים את מחלקת ההגנה האמריקנית בגרירת רגליים, חשיבה מיושנת בתעדוף טכני לא נכון ובסרבנות מתמשכת לספק תקציבים מתאימים לתפיסת הפיקוד והשליטה של שילוביות כל הממדים, JADC2. מדובר בפרויקט דגל עתידי בהובלת חיל האוויר האמריקני המוגדר כפרויקט בעדיפות עליונה, שעיקרו יצירת ארכיטקטורה מערכתית אחת עבור כל חילות הצבא – מה שיוביל לאינטגרציה בשטח בין כוחות האוויר, הים, היבשה, החלל והסייבר.  

צ׳אילן אמר כי בייג׳ינג נמצאת בדרכה לדומיננטיות גלובלית בשל ההתקדמות שלה בטכנולוגיות בינה מלאכותית, למידת מכונה וסייבר, וטען שהשקעה בטכנולוגיות אלה עדיפה מאשר השקעה בחומרה, דוגמת מטוסי קרב מהדור החמישי בתקציבי עתק. ״בין אם תהיה מלחמה ובין אם לאו, זה שולי״, אמר, וטען שאם תמשיך ארה״ב בדרך זו, סין תשלוט למעשה בכל דבר – החל מנרטיביים תקשורתיים ועד לגיאופוליטיקה. את הגנת הסייבר בחלק ממשרדי ממשלה אמריקניים כינה ״ברמה של גן ילדים״.

עוד במסדרת הראיון מתח צ׳אילן ביקורת על גוגל וטען שהיא אינה מעוניינת לעבוד עם מחלקת ההגנה על פיתוח טכנולוגיות AI – וגם תקף את ארה״ב, שלדבריו מתמהמהת מדי בכל הנוגע לטכנולוגיות אלה ומסרבלת את המצב בשל דיונים נרחבים על ההיבטים האתיים. ״חברות סיניות מחויבות לעבוד עם הממשלה שלהן ומבצעות השקעות מאסיביות מבלי להתייחס להתייחס לאתיקה״, אמר.

לאחר הראיון, שוב פנה לחשבון הלינקדאין שלו ופרסם הבהרה: ״מעולם לא אמרתי שהפסדנו. אמרתי, שכפי שהמצב נראה עכשיו, אם לא נתעורר עכשיו, אין לנו סיכוי לנצח את סין בעוד 15 שנה. כמובן שהדוחות שלנו, שממומנים על ידי הממשלה, תמיד אומרים לנו שיש לנו עוד זמן, אז איש לא נושא באחריות לכך שאנחנו כבר מפספסים מטרות״.