ארה״ב: פוליטיקאים דורשים מהממשל להסביר מדוע הוסרו תביעות נגד מרגלים סינים

ביולי האחרון הגישה התביעה הפדרלית בקשות לביטול האשמות נגד שישה חוקרים סינים שהואשמו בהסתרת קשריהם ושייכותם לארגוני מודיעין וצבא סיניים

ארה״ב: פוליטיקאים דורשים מהממשל להסביר מדוע הוסרו תביעות נגד מרגלים סינים

U.S. Secretary of State John Kerry poses for a photo with U.S. Second Lady Dr. Jill Biden, U.S. Vice President Joe Biden, Chinese President Xi Jinping, and the President's wife, Peng Liyuan, before a luncheon in the Chinese President's honor at the U.S. Department of State in Washington, D.C., on September 25, 2015. [State Department photo/ Public Domain]

חברים מוועדת החוקה האמריקאית, חברי המפלגה הרפוליקאנית, ביקשו במכתב שהגישו להיועץ המשפטי לממשלה, מריק גרלנד, להסביר מדוע  דחתה התביעה הפדראלית שורה של תיקים הקשורים לריגול סיני.

ביולי האחרון הגישה התביעה הפדרלית בקשות לביטול האשמות נגד שישה חוקרים סינים שהואשמו בהסתרת קשריהם ושייכותם לארגוני מודיעין וצבא סיניים. משרד המשפטים טען כי "ההתפתחויות האחרונות" במקרים אלה גרמו למשרד "להעריך מחדש את התביעות הללו", וקבע כי ביטול התביעות בוצע "למען הצדק".

עם זאת, דיווחים אחרים העלו כי ההחלטה לבטל את ההאשמות נבעה מסיבות אחרות, כגון כישלון ה- FBI להודיע כראוי לנאשמים על זכויותיהם נגד הפללה עצמית. 

"לא ברור אם המשרד דחה את ההאשמות הללו עקב התנהגות בלתי הולמת של הלשכה הפדרלית לחקירות (FBI) או כי המשרד בראשותך מושקעת יותר במרדף אחר המטרות הפוליטיות של השמאל הקיצוני של ממשל ביידן-האריס.

״מאשר בהגנה על אינטרסים ביטחוניים לאומיים אמריקאים", נכתב במכתב. "פעולות אלה של המשרד מעוררות חששות כבדים מהמחויבות שלו להתמודד עם האיומים הביטחוניים הלאומיים שמציבה הרפובליקה העממית של סין".

המכתב מגיע ימים מספר לאחר שמשרד המשפטים האמריקאי חתם על הסכם עם מנהל הכספים הראשי של Huawei, מנג וונז'ו, המאפשר לו לחזור לסין, כמעט שלוש שנים לאחר שנעצר בקנדה לבקשת התובעים האמריקאים.

מנג הואשם על ידי התביעה האמריקאית ששיקר לבנק HSBC, וגרם לו להפר בלא יודעין את הסנקציות האמריקניות על איראן. העסקה, שסללה את הדרך לשחרור שני קנדים שנעצרו בסין, גרמה באופן דומה לנציגים הרפובליקנים להטיל ספק בגישתו של ממשל ביידן להתמודדות עם איומים המציבה המפלגה הקומוניסטית הסינית על ארצות הברית.

בשנים האחרונות ובהנחיית דונלד טראמפ, משרד המשפטים רדף באגרסיביות, במסגרת פרויקט שנקרא "יוזמת סין", אחר פעולות לסיכול הריגול הכלכלי והטכנולוגי של סין בארצות הברית. אקדמאים, בפרט, מצאו את עצמם לראשונה על הכוונת כשהם מסתירים לכאורה את קשרי המימון שלהם למשטר הסיני.

בשנת 2020 הוגשו בארה"ב לפחות שש תביעות נגד קציני צבא סיניים, שהתחזו לכאורה כחוקרים באוניברסיטאות ברחבי המדינה. משרד המשפטים ביטל חמש מהן ביולי האחרון.

אחד המקרים היה נגד טנג חואן, חוקר מאוניברסיטת קליפורניה, שהסתירה לכאורה את קשריה עם הצבא הסיני בבקשת הקבלה שהגישה לאוניברסיטה. על פי התביעה, היא נעצרה ביולי 2020 לאחר שהוחזקה על ידי הקונסוליה הסינית בסן פרנסיסקו במשך חודש.

במקרה אחר שבוטל, הודה החוקר, על פי התובעים, בתשאול של סוכנים פדרליים כי קיבל הנחיות על ידי המפקח שלו, מנהל מעבדה באחת האוניברסיטאות הצבאיות בסין, ואסף מידע טכנולוגי ומדעי אינטימי.

במכתב ביקשו כותביו מהיועץ המשפטי לממשלה למסור פרטים עד ה -11 באוקטובר מדוע החליט המשרד לבטל את התיקים. חברי ועדת החוקה ביקשו גם מידע על יוזמת סין, לרבות כוח האדם והמשאבים של הפרויקט והאם למשרד יש תוכניות כלשהן "לתקן, לתעדף או לחזק את חובותיה ואחריותה".

"במיוחד בתקופה שבה מדיניות החוץ ההרסנית של הנשיא ביידן באפגניסטן הרחיקה את בעלות הברית והדאיגה את האמריקאים, המדינה שלנו לא יכולה להרשות לעצמה את האיום על ארצות הברית מהריגול הסיני", נכתב עוד במכתב.

זאת ועוד, ביידן עם כניסתו לתפקיד הנשיא, הקים ועדת בדיקה בה השתתפו נציגי קהילת המודיעין האמריקאית, שתפקידה לחקור האם מקור וירוס הקורונה הוא במעבדות המחקר הביולוגי בסין או שהוא תוצר אקראי של הדבקת בעלי חיים.

הועדה, באופן לא מפתיע אולי, קבעה כי לא ניתן לקבוע מהו מקורו של הוירוס, זאת למרות טענות כי הוירוס הונדס במעבדות הלוחמה הביולוגית בעיר ווהאן. 

אולי יעניין אותך גם