פרשנות | משבר הצוללות בין צרפת לבריטניה והקשר לטילי שיוט ישראלים 

הבריטים והצרפתים רצו לפתח יחד תחליף לטיל ההארפון האמריקאי. אבל אז הגיע משבר הצוללות באוסטרליה ותקע טריז בין המדינות, במהלך שיכול לקדם רכש מוצר זר

שמאל עליון: Sea breaker | ימין תחתון: Sea Serpent | תמונות באדיבות החברות רפאל ותעשייה אווירית 

לאחרונה הציגו התעשיות הישראליות בתערכות DSEI 2021 שנערכה בבריטניה. שתיים מתוכן, תעשייה אווירית ורפאל, הציגו טילי שיוט. תעשייה אווירית הציגה את ה-Sea Serpent (יחד עם תאלס) ורפאל את הSea breaker. 

ישאל פלוני, מדוע תעשייה מציגה דווקא מוצרים מסוימים בתערוכה מסוימת במדינה מסוימת. ובכן, אין מדובר בהחלטה אקראית, אלא בעבודה שיווקית שממפה את הצרכים הנוכחיים העכשווים והעתידיים של שוק היעד. כמו גם, פרויקטי רכש שעתידים להתפרסם. 

נחזור לבריטניה. ובכן, על פי דיווחים גלויים, יש בממלכה פרויקט עתידי בשם RN I-SSGW. מטרת הפרויקט לפי פרסום של shephardmedia היא להחליף את טילים ההרפון עד שנת 2028. למרות דחיפות הנושא, בריטניה טרם פרסמה בקשה למשא ומתן מספקים בינלאומיים. 

לפי הפרסום, תתכן חלופה נוספת לרכש זר והיא שבריטניה וצרפת יפתחו יחד את הFC/ASW, טיל שיוט ימי עתידי לשתי המדינות. על פיתוח הטיל אמורה לנצח חברת MBDA. 

אולם, השיחות סביב הFC/ASW נתקעו כעת בשל משבר הצוללות. בריטניה למעשה ״בגדה״ בצרפת בכך שהלכה עם ארה״ב למכור לאוסטרליה חלופה לצוללות הצרפתיות. 

במילים אחרות, אם משבר הצוללות יעמיק את הקרע בין צרפת לבריטניה בהקשר טיל שיוט ימי חדש, ההסתברות שבריטניה תחליט לרכוש מוצר זר עולה. וזה לטובת התעשיות הישראליות שכאמור מציגות מוצרים כאלו לשוק הבריטי. 






 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית