פרשנות | ביטול עסקת הצוללות עלול לפגוע פוליטית בעמנואל מקרון

מקרון מנסה להפגין במשבר זה גישה נוקשה וקשוחה, ומנסה להציג עצמו כמי שצועד בדרכיו של הנשיא האגדי שארל דה-גול, שנקט בשנות השישים גישה בדלנית, בניסיון להעצים את עוצמתה של צרפת

https://youtu.be/9tVGAksr55g

על רקע האיום הסיני ההולך ומתעצם בים סין הדרומי החליטה אוסטרליה לשדרג את צי הצוללות שלה. במסגרת מגבלות התקציב שלה ושיקולים מבצעיים, חתמה אוסטרליה ב- 2016 חוזה עם צרפת לרכש 12 צוללות דיזל צוללות, בעלות של כ- 50 מיליארד אירו. היה זה עבור שתי המדינות בחזקת "פרוייקט העשור", המאפשר לאוסטרליה מתן מענה הגנתי מול הצי הסיני, הצובר כוח ויכולות מבצעיות מרשימות, המאיימות עליה ישירות. 

ב- 2018 קבע צוות בדיקה פנימי באוסטרליה כי פרוייקט הצוללות תקוע, אינו מתקדם כנדש והעלויות בו צפויות להיות גבוהות משמעותית מהמתוכנן. הדו"ח קבע כי עלויות הפרוייקט יהיו כ- 90 מיליארד אירו, כמעט כפול מהסכום עליו נחתם החוזה. 

בראשית חודש ספטמבר (2021) הודיעה אוסטרליה כי היא מבטלת את פרוייקט הצוללות הצרפתי ובמקומו, היא חתמה על חוזה לרכש שמונה צוללות גרעיניות בייצור משותף בריטי ואמריקאי. שמונה הצוללות יתוכננו בארה"ב וייבנו בבריטניה. 

האמריקאים והבריטים אף יישאו בחלק מההוצאות, כחלק מתמיכתן באוסטרליה במערכה מול סין. מימון זה יהיה בנוסף לכספי הסיוע האמריקאיים המוענקים לאוסטרליה מזה שנים רבות, במסגרת הסכם ההגנה המשולש – AUKUS – בין אוסטרליה, בריטניה וארה"ב. 

יחד עם הצוללות הגרעיניות יסופקו לאוסטרליה, ככל הנראה, גם טילי שיוט מדגם טומהוק, בעלי ראש נפץ גרעיני. טילים אלו הם בעלי יכולת פגיעה מדוייקת במטרות קרקעיות בטווח של עד כ- 1,700 ק"מ. 

חבילת הסיוע של הצוללות והטילים רחבה אף יותר, שכן במסגרת זו סיכמה ארה"ב עם אוסטרליה על אספקת כמות גדולה של טילים נגד ספינות, טילי טומהוק לשיגור מספינות, טילי תקיפה לצבא היבשה האוסטרלי לטווח של 400 ק"מ, טילי הגנה אווירית (מדגם JASSM-ER), עשרות מטוסי תקיפה מדגם F-18 ומדגם F-35, יכולות לוחמה תת-מימית, ופיתוח משותף של טיל תקיפה על-קולי עתידי, יכולות אינטליגנציה מלאכותית וסייבר. 

לביטולו של ההסכם ולחתימת ההסכם החדש צרפת לא נשארה אדישה. שר החוץ הצרפתי הכריז כי אוסטרליה התנהלה באופן "אופורטוניסטי, מזלזל, מניפולטיבי ושקרי", וכי אין בסיס לטענותיה אודות אי-התקדמות פרוייקט בניית הצוללות. שגרירי צרפת באוסטרליה, בריטניה ובארה"ב נקראו לחזור לארצם להתייעצות.

המספנות הצרפתיות דיווחו כי ביטול הפרוייקט צפוי לעלות במשרותיהם של כ- 1,100 איש באוסטרליה ובצרפת. 

עמנואל מקרון, הנשיא הצרפתי, הביע את מחאתו בשיחת טלפון שניהל עם ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב. מקרון אמר שלמהלך האמריקאי צפויות להיות השלכות, לרבות על השתתפותה של צרפת בכוח נאט"ו. צרפת היא אחת מהזרועות המרכזיות של כוח נאט"ו, ואם תחליט זו לצמצם או לבטל השתתפותה בכוח, תהיינה לכך השלכות מדיניות כבדות משקל. 

ביידן הודה במרומז בשיחה עם מקרון, כי שגה בכך שהסתיר מצרפת את המגעים עם אוסטרליה. כפיצוי לכך, הבטיח ביידן, כי ארה"ב תגביר את תמיכתה במאבק בטרור שאותו מובילה צרפת באזור הסאהל באפריקה.

"שני המנהיגים הסכימו כי למצב היו מועילות התייעצויות פתוחות בין בעלות ברית בנוגע לסוגיות אסטרטגיות הנוגעות לצרפת ולשותפותינו האירופיות", נמסר בהודעה המשותפת של הבית הלבן וארמון האליזה.

ביטול עסקת הצוללות לא רק שהיא מהווה מכה כלכלית ומדינית קשה לצרפת, אלא גם היא מהווה מכה פוליטית קשה למקרון. מקרון, העומד בקרב צמוד, לקראת הבחירות הצפויות בצרפת בשנה הבאה, מנסה להפגין במשבר זה גישה נוקשה וקשוחה, ומנסה להציג עצמו כמי שצועד בדרכיו של הנשיא האגדי שארל דה-גול, שנקט בשנות השישים גישה בדלנית, בניסיון להעצים את עוצמתה של צרפת. 

סין, גם היא לא נשארה שקטה מול המהלך האוסטרלי, והאשימה את אוסטרליה בייזומו של מירוץ חימוש גרעיני באזור, וכי אוסטרליה פועלת בניגוד לאמנת אי-הפצת נשק גרעיני, זאת למרות שסין מצויידת בארסנל מרשים של טילי שיוט וטילים בליסטיים, הנושאים ראשי קרב גרעיניים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית