הסכם הגרעין: ביידן וראיסי העדיפו לדבר א-סינכרוני באו״ם מאשר בוינה 

נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, הדגיש את הדיפלומטיה. מנגד, נשיא איראן, אברהים ראיסי, תקף את ארה״ב וביקש את ביטול הסנקציות. השיחות בוינה עדיין בסימן שאלה

צילומי מסך: https://gadebate.un.org/generaldebate76/en

איראן הודיעה כי תוך כמה שבועות יתחדשו שיחות וינה על הסכם הגרעין, אולם לא יהיו פגישות בעצרת הכללי של האו"ם בין נציגים איראניים לבין נציגי המעצמות. בנאומו בעצרת הכללית הודיע הנשיא ביידן שארה"ב תשוב לדיוני וינה אם טהרן תנהג כך ואם פניה של איראן לדיפלומטיות. בנושא המזרח התיכון אמר ביידן כי ארצו תומכת בפתרון שצי המדינות אולם פתרון זה רחוק עתה. 

לדברי סוכנות הידיעות האיראנית IRNA אמר דובר משר החוץ שהשיחות יתחדשו בקרוב "וכל פגישה תחייב תיאום מוקדם והכנת סדר היום". עד כה התקיימו ששה סיבובים של שיחות בווינה על הסכם הגרעין.

ביידן אמר בעצרת האו"ם בניו יורק כי ארצו מוכנה לחזור לווינה אם טהרן תנהג כך. "ארה"ב ממשיכה להיות מחוייבת למנוע מאיראן נשק גרעיני. אנו עובדים עם חמש המדינות החתומות על ההסכם כדי שגם איראן תנהג בדיפלומטיות כדי לחזור לשיחות הסכם הגרעין".

בעניין הסכסוך המזרח תיכוני אמר נשיא ארה"ב כי ארצו תומכת בפתרון שתי המדינות, אך היא מכירה בכך ש"אנו מצויים כרגע במרחק רב מהשגת מטרה זו". לכך הוסיף ביידן: "על מחוייבות ארה"ב לביטחון ישראל אין ויכוח ותמיכתנו בעצמאות ישראל איתנה. אנו רחוקים מפתרון שתי המדינות רגע, אך אסור לנו לוותר על התקדמות בנושא זה". 

מהצד השני, בנאום קשוח ומוקלט מראש, תקף נשיא איראן אברהים ראיסי את ארה"ב בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. "שתי תמונות עשו היסטוריה השנה", אמר ראיסי, שלא הופיע באולם העצרת אלא שלח את נאומו. "אירועי גבעת הקפיטול בינואר ואזרחים אפגניים נופלים ממטוס חילוץ אמריקני בקאבול".

נוכח שתי התמונות הללו קרא נשיא איראן לארה"ב "להפסיק לנסות להשפיע על העולם. לעולם לא אכפת מ'אמריקה תחילה' או מ'אמריקה ראשונה'", אמר ראיסי ברמז לשני הנשיאים ביידן וטראמפ.

הוא תקף את ארה"ב בנושא הסנקציות שהיא מטילה על איראן וטען שהן לא אנושיות ולא חוקיות. ״ארה"ב היא שעצרה את הדיונים על הסכם הגרעין משנת 2015", אמר ראיסי והוסיף: "אנו דורשים אך ורק את מה ששייך לנו. כל המעצמות חייבות לשמור נאמנות להסכם הגרעין". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית