לא רק צוללות: היבטי הסייבר של ברית AUKUS

״אנו יוצאים היום לדרך כדי לשפר את יכולותינו המשותפות. מאמצים ראשוניים אלה יתמקדו ביכולות סייבר, בינה מלאכותית, טכנולוגיות קוואנטום״, נכתב בהצהרה המשותפת של ראשי ארה״ב, בריטניה ואוסטרליה

נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן מכריז על כינון ברית AUKUS, במסיבת עיתונאים וירטואלית משותפת עם ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון, ועם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג׳ונסון, בשבוע שעבר. צילום: POOL via CNP/INST ARimages/Cover Images via REUTERS

ברית ההגנה החדשה בין ארה״ב, בריטניה ואוסטרליה, שהוצגה בשבוע שעבר תחת השם AUKUS (ראשי תיבות של שלוש המדינות החברות), הובילה לסכסוך דיפלומטי חריף בין פריז לקנברה, לאחר שהאחרונה ביטלה עסקת צוללות צפויה במיליארדי דולרים. הברית גם עוררה את זעמה של סין, שהזהירה מפני פגיעה ביציבות האזורית ובניסיונות למנוע הפצת נשק גרעיני.

אבל בעולם המודרני כבר אי אפשר לכרות בריתות הגנה יעילות שמתייחסות רק להיבטים הפיזיים של הדברים – ואכן, גם המרחב המקוון זוכה להתייחסות ניכרת. ״מתוך הכרה בקשרי ההגנה העמוקים שלנו, אנו יוצאים היום לדרך עם שיתוף פעולה משולש נוסף במסגרת AUKUS, כדי לשפר את יכולותינו המשותפות״, נכתב בהצהרה המשותפת של מנהיגי שלוש המדינות, ״מאמצים ראשוניים אלה יתמקדו ביכולות סייבר, בינה מלאכותית, טכנולוגיות קוואנטום, ויכולות תת-מימיות נוספות״.

על פי דיווח באתר Nextgov,  המסקר את הקשר בין טכנולוגיה מתקדמת ומדיניות פדרלית, גורמי ממשל בכירים שתדרכו כתבים ציינו כי הברית החדשה אינה מיועדת כנגד סין, או שום מדינה ספציפית אחרת. עם זאת, קשה לנתק את AUKUS - על המשבר הדיפלומטי עם מדינה חשובה כמו צרפת - מהמתיחות בין סין לארה״ב ובריטניה וכן בין סין לאוסטרליה. מעבר לשאיפות הטריטוריאליות והכלכליות של סין, היא גם נחשבת ליריב הסייבר העיקרי של אוסטרליה, שמאשימה אותה (בעיקר ברמיזה) במתקפות שספגה בשנים האחרונות – וכמובן גם של ארה״ב, שמשקיעה מאמצים רבים בתחום ומנהלת אסטרטגיה של שיתוף פעולה גלובלי נרחב. הברית החדשה מהווה נדבך נוסף באסטרטגיה זו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית