דו״ח חדש: סין הולכת ומרחיבה את קמפיין הדיסאינפורמציה המקוון שלה

חברת הגנת הסייבר FireEye, שזיהתה לראשונה את הקמפיין בשנת 2019, מדווחת כי לאחרונה נצפו עשרות אלפי חשבונות בשפות שונות ובפלטפורמות מגוונות שמטרתם קידום האינטרסים הסיניים וערעור היציבות בארה״ב

BIGSTOCK/Copyright: marphotography

קמפיין דיסאינפורמציה סיני ברשתות החברתיות, שזוהה לראשונה בשנת 2019, התרחב לאחרונה באופן משמעותי, כך על פי דו״ח חדש של חברת הגנת הסייבר FireEye. מה שהחל ככמה מאות חשבונות בטוויטר, פייסבוק ויוטיוב שפעלו לקידום האינטרסים הסיניים ולדיכוי תנועת הדמוקרטיה בהונג קונג צמח לעשרות אלפי חשבונות באתרים רבים ברחבי העולם.

״מאז שהתחלנו לעקוב אחרי הקמפיין באמצע 2019 ראינו שינויים מרובים בטקטיקות שלו, כולל שימוש בתמונות שנוצרו באופן מלאכותי עבור תמונות פרופיל, וקידום מגוון רחב של נרטיבים״, נכתב בפרסום של החברה, שמציינת כמה התפתחויות משמעותיות שהתרחשו לאחרונה – בראשן היקף פעילות מוגבר וניסיונות לשיבושים בתוך ארה״ב.

״היקף הפעילות, מבחינת שפות ופלטפורמות בהן נעשה שימוש, רחב בהרבה מכפי שהובן מוקדם יותר״, כתבו החוקרים. ״רוב הדיווחים הדגישו את הפעילות באנגלית ובסינית בענקי המדיה החברתית פייסבוק, טוויטר ויוטיוב. עם זאת, צפינו כעת בפעילות בפעילות פרו-סינית המתרחשת ב-30 פלטפורמות מדיה חברתית ובלמעלה מ-40 אתרים נוספים ופורומים נישתיים, ובשפות נוספות כולל רוסית, גרמנית, ספרדית, קוריאנית ויפנית״.

רשתות מובילות נוספות בהן נצפה הקמפיין הן טיקטוק, וימאו וטאמבלר. החוקרים מציינים כי משמעות הנתונים היא שהשחקנים העומדים מאחורי רשת החשבונות הרחיבו באופן משמעותי את טביעת הרגל המקוונת שלהם. ״נראה שהם מנסים לבסס נוכחות בכמה שיותר פלטפורמות, כדי להגיע למגוון קהלים גלובליים״, כתבו.

התפתחות מעניינת נוספת היא הניסיון להבעיר את השטח בארה״ב, באופן פיזי, על ידי גיוס מפגינים בתגובה למדיניות הממשל בנוגע למגפת הקורונה. החוקרים מציינים אמנם כי לא זיהו כל אינדיקציה שהניסיונות המקוונים הובילו לפעולה כלשהי בעולם האמיתי, ״הקריאה הישירה הזו להתגייסות פיזית מהווה התפתחות משמעותית ביחס לפעילות הקודמת, מה שמעיד על התעוררות כוונה להניע פעילות מחוץ לשטחי סין״.

בנוסף מפיץ הקמפיין מידע כוזב רב בשפות שונות בנוגע לנגיף הקורונה וטוען, בין השאר, שהוא הופיע בארה״ב ובאירופה לפני שנצפה בסין. החוקרים בחנו, בין היתר, את רמת השפה בה נכתבו הפוסטים וזיהו שגיאות כתיב ותחביר, אינדיקציה אפשרית נוספת לכך שנכתבו על ידי גורמים זרים.  

נזכיר, כי בחודש שעבר פרסמה FireEye דו״ח שייחס פעילות סייבר התקפית בישראל לביון הסיני. 

פייק ניוז בגרמנית בנוגע לנגיף הקורונה, חלק מהקמפיין שזיהו חוקרי FireEye. הכותרת: ״נגיף הקורונה היה קיים מוקדם יותר בארה״ב״. צילום מסך, מתוך אתר החברה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית