משבר ביחסי האו״ם עם איראן סביב פיקוח על מתקני הגרעין

בשני דוחות חדשים קובעת הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית שלא היתה שום התקדמות בשתי בעיות יסוד. בנוסף, טוענים באו״ם שאיראן מקשה על פיקוח רציף של מתקני גרעין 

Photo Credit: Dean Calma / IAEA

הוועדה לאנרגיה אטומית של האו"ם מותחת בדוח חדש ביקורת קשה על שאיראן מעכבת ומונעת חקירות בפעולות שעשתה בעבר בנושא הגרעין, מסכלת פעולות פיקוח חשובות ומסבכת את המאמצים לחדש את שיחות הגרעין בווינה.

בשני דוחות חדשים קובעת הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית שלא היתה שום התקדמות בשתי בעיות יסוד: הראשונה, הסבר למציאות שרידי אורניום בכמה אתרי גרעין ישנים שלא הוכרז על קיומם, והשנייה -  לא חלה התקדמות במתן גישה דחיפה לכמה סוגים של ציוד מעקב אחר הנעשה באתרי הגרעין.

החקירה בדבר שרידי האורניום נמשכה כבר יותר משנה, ופקחי האו"ם דורשים גישה לכרטיסי הזיכרון הנחוצים לעיקוב רציף אחר פעולות  הסרקזות והציוד להעשרת אורניום. ללא כל אלו, קובעים דוחות הוועדה, איראן יכולה להפיק, ולהסתיר, כמויות לא ידועות של ציוד המיועד לייצור נשק או דלק גרעיני לכור.

פירוש הביקורת שמותחים הדוחות על איראן הוא שיהיה על ארה"ב והמדינות האירופיות להחליט השבוע אם להעביר בשבוע הבא, בכינוס מועצת המנהלים של הוועדה לאנגריה אטומית, החלטה שתלחץ על איראן להיכנע ולהיענות לדרישות. 

הדוח מביא דוגמה של מצלמות שהתקינו הפקחים באחר מאתרי הגרעין, עד שהתברר שמצלמה אחת הושמדה ולשניה נגרם נזק כבד. האיראנים הודיעו שהסירו את המצלמות כדי למסרן לפקחי הוועדה לאנרגיה אטומית. אך כשנמסר הציוד התברר שחסרו יחידות האחסון וההקלטה. הוועדה פנתה שוב לאיראן השבוע ודרשה למסור לה את כל הציוד ולספק הסברים לחוסרים. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית