צי הצללים האיראני והברית הסודית שלו עם סין

צי המכליות האיראני עומד על כ- 143 מכליות, בעלות יכולת להוביל כ- 102 מיליון חביות נפט גולמי או דלק ו- 11.8 מיליון חביות גז נוזלי בכל עת, בשווי כולל של מעל 7.7 מיליארד דולר

bigstock

ב- 30 ליולי 2021 הותקפה אוניית סוחר בבעלות ישראלית במפרץ עומאן על ידי כלי טיס בלתי מאוייש איראני. בתקיפה נהרגו אזרח בריטי ואזרח רומני. תקיפה זו הייתה לאחר סדרת תקיפות הדדית בממד הימי המיוחסת לישראל ואיראן בשנה האחרונה, במסגרתן תקפה איראן מספר אוניות סוחר בבעלות ישראלית, וישראל, כך על פי מקורות זרים, תקפה מכליות נפט איראניות בים התיכון ובמפרץ הפרסי. 

המטרה: מטבע זר

ֿהתקיפה האחרונה בה נהרגו שני האזרחים האירופאים העלתה על סדר היום האירופאי, ולו לרגע קט, את סוגיית הכלכלה עוקפת הסנקציות האיראנית, עליה כתבתי רבות בחודשים האחרונים. לאחר שהאיחוד האירופאי שלח נציג לטקס ההשבעה של הנשיא האיראני החדש, הידוע בקיצוניותו ובלוחמנות שלו, סביר להניח שהעניין הנפט הפיראטי האיראני ירד במהירות רבה, מסדר היום של האיחוד האירופאי, הנתון רובו ככולו למאבק בקורונה ובחופשות הקיץ השנתיות. 

מ- 2018 והכרזת הסנקציות על איראן על ידי משטרו של טראמפ, נאבקת איראן להכנסת מטבע זר למדינה ולשיפור מצבה הכלכלי ההולך ומתדרדר. משטרו של טראמפ אסר על רכש נפט מאיראן יחד עם שורת צעדים כלכליים ארוכה בהם האיסור על השקעות זרות באיראן ועוד. 

איראן שעיקר פרנסתה היה הנפט, הבינה בשנת כהונתו האחרונה של טראמפ, שהיא חייבת להזרים לכיסה מזומנים ולהביא מזון לתושביה הרעבים. השלטון האיראני החל לפעול באומץ מול הסנקציות האמריקאיות וב- 2019 החל להפעיל את צי מכליות הנפט שלו באופן פיראטי.

צי המכליות האיראני עומד על כ- 143 מכליות, בעלות יכולת להוביל כ- 102 מיליון חביות נפט גולמי או דלק ו- 11.8 מיליון חביות גז נוזלי בכל עת, בשווי כולל של מעל 7.7 מיליארד דולר ליום. כך החלה איראן להוביל, באמצעות צי המכליות שלה, נפט באופן חשאי לסין, צפון קוריאה, רוסיה, סוריה, לבנון ולוונצואלה.

ונצואלה אגב כך, מדינה עתירה בעתודות נפט ועד לפני מספר שנים והסנקציות האמריקאיות שהוטלו עליה, הייתה אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם. הסנקציות האמריקאיות גרמו להשבתת יכולות ייצור הנפט בוונצואלה, שכיום נאלצת לייבא נפט על מנת לתמוך בצרכיה. 

כיצד סין משתלבת במאמץ האיראני?
סין רואה באיראן מזה מספר עשורים כשותפה אסטרטגית למימוש אסטרטגיית "דרך המשי החדשה" שלה (BRI – Belt and Road Initiative), אסטרטגיה אותה מוביל המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית מספטמבר 2013. אסטרטגיה זו מומנה על ידי סין עד היום בלמעלה מ- 300 מיליארד דולר מאז 2003, ועוד מאות מיליארדים רבים צפויים למימוש בעשור הקרוב.

איראן וסין חתמו בראשית שנות ה- 2000 על הסכם אסטרטגי לשיתוף פעולה, במסגרתו העבירה סין לאיראן ידע טכנולוגי ופסי ייצור אמצעי לחימה, כלי טיס וטילים ובתמורה איראן סיפקה נפט, הנדרש לסין למימוש חזונה וכלכלתה. איראן לא רק ספקית הנפט המרכזית של סין, אלא גם מיקומה הגיאו-אסטרטגי, בין הים הכספי והים הערבי, הוא הגשר היבשתי היחיד ממרכז אסיה עבור סין. במילים אחרות, ההשקעה באיראן היא גם גשר עבור סין להיותה מעצמה גלובלית ולא רק אזורית.

זאת ועוד, גישתה של איראן כלפי ארצות הברית ומדינות מערביות נוספות, והעויינות הקיימת ביניהן הן כלי שרת חשוב בידיה של סין. סין, שהאסטרטגיה שלה היא לוחמה עקיפה (המכונה גם לוחמה "ללא מגע") מנצלת את איראן כמדינת חזית מול האמריקאים, ומנצלים את החזית במפרץ הפרסי על מנת לגרור את תשומת הלב מים סין הדרומי, שם מנהלת סין מערכה ימית של ממש, ומשתלטת על שטחים ימיים, השייכים למדינות האזור. 

לשם כך חידשה סין את ההסכם האסטרטגי בין המדינות והסכם מחודש נחתם בין המדינות ב- 2019, המבטיח לסין דריסת רגל משמעותית יותר באיראן, שליטה על איסוף מודיעין במדינה, ומשאבים נוספים לשימושה של סין, דוגמת מערכת החשמל והמחשוב האיראנית, המשועבדים לכריית מטבעות וירטואליים לסין. 

יציבות המשטר

במסגרת התמיכה האסטרטגית, מסייעת סין לאיראן אף בפרוייקט מכירת הנפט הפיראטי והשימוש בצי המכליות האיראני – צי הצללים החדש – להעברות נפט עוקפות סנקציות. במהלך השנה האחרונה רכשה סין מדי יום ביומו למעלה מ- 700,000 חביות נפט מאיראן. ייצוא נפט זה בחסות הסינית מאפשר לאיראן לשמור על יציבות המשטר ולהזרים כסף זר לקופת המדינה.

סין אף מסייעת לאיראן להפעיל את צי הצללים באופן שהמכליות לא יתגלו. כך למשל המכליות משדרות מיקום שגוי שלהן במערכות הזיהוי האוטומטיות, ה- AIS (Automatic Identification Systems), הנדרשות על פי חוקי הספנות הבינלאומיים. צי המכליות נצבע מחדש ושמות האוניות על הדופן שונו. 

בנוסף, המכליות מצי הצללים האיראני, משנות את דגלן באופן תדיר, ומשייכות עצמן למדינות שונות. מהלך זה מגובה בתשתית מבצעית גלובלית, אותה הקים כוח קודס האיראני, הכולל מערך עצום של חברות קש, שהמכליות נרשמות בבעלותן. 

משחק החתול והעכבר האיראני, בסיוע ובתמיכתה של סין, מאפשר לאיראן להמשיך בכלכלתה העוקפת, ולהתעלם מהסנקציות האמריקאיות, במיוחד בזמן שלטונו החלש של ג'ו ביידן. כך מצליחה איראן להזרים כספים רבים לקופתה, להחיות את כלכלתה ולהמשיך במרוץ החימוש שלה לבניית יכולות התקפיות ולהשלמת תוכנית הגרעין שלה, אליה היא כל כך קרובה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית