תעלומה בים: מכלית נפט נעדרת יותר מחודש ימים

אות AIS שנקלט בראשית אוגוסט הצביע על כך שהמכלית נמצאת במעגן khor fakkan שבאיחוד האמירויות, אך המכלית אותרה בימים האחרונים כשהיא עוגנת בנמל בנדר עבאס באיראן

אילוסטרציה. bigstock

מכלית נפט, הנושאת את דגל גינאה ומופעלת על ידי חברה מדובאי, נעדרת למעלה מחודש לאחר שהעמיסה בעומאן מטען של נפט גולמי בשווי של 30 מיליון דולר בדרכה לסין. המכלית, ששמה Winsome , שידרה לאחרונה באופן מסודר את מיקומה ברשת הזיהוי האוטומטי העולמית (ה- AIS) ב- 5 ליולי האחרון, זמן קצר לאחר שיצאה מנמל עומאן. יעד המכלית, כפי שהופיע במערכת ה- AIS, היה לכיוון מזרח ומבלי שצויין נמל היעד. 

על סיפונה של המכלית היה צוות של כשלושים איש. ניסיונות ליצירת קשר עם המכלית באמצעות טלפון לווייני לא צלחו. הנפט שעל סיפונה של המכלית היה בבעלות חברת Orbit Petrochemicals (חברה שבסיסה בעומאן) ובטיפול חברת לוגיסטיקה סינית, אלו מנסים לאתר את המכלית, מטענה וצוותה מאז שנעלמה. 

אות AIS שנקלט בראשית אוגוסט הצביע על כך שהמכלית נמצאת במעגן khor fakkan שבאיחוד האמירויות, אך המכלית אותרה בימים האחרונים כשהיא עוגנת בנמל בנדר עבאס באיראן. ככל הנראה האיראניים משדרים מהמכלית אותות AIS ליצירת הונאה.

המכלית נחטפה ככל הנראה לאיראן, כחלק מהמערכה שמנהלת איראן במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן, כנגד ישראל וארצות הברית, ולהפגנת עוצמתה. להזכיר, בשבוע שעבר אירע ניסיון אחר לחטוף מכלית (ה-  Asphalt Princess) במפרץ עומאן. על פי החשד במקרה זה ניסו האיראנים לחטוף מכלית ולהובילה לחוף האיראני, אך צוות המכלית השבית את מנועיה ועיכב את הניסיון האיראני עד שכוחות חילוץ הגיעו לעזרתה. 

המכלית Winsome נבנתה בשנת 2000 הייתה בבעלות חברת הספנות ההודית Lynx Marine, עד יוני 2021. בעליה הנוכחיים של המכלית אינם ידועים.  המכלית פועלת בניהולה של חברת הלוגיסטיקה והשינוע Clara Shipping מדובאי. המכלית שינתה בשנה האחרונה את רישומיה ואת דגליה ארבע פעמים – מליבריה, לפנמה, גבון ולגינאה, דגלה האחרון. שתי החברות סרבו להגיב על האירוע. 

מבחינת איראן, חטיפת המכלית היא צעד אגרסיבי נוסף של המדינה האיסלאמית ליצירת הרתעה ולביסוס עוצמתה, בדגש על הזירה הימית. השאלה הנשאלת כאן, האם סין מעורבת גם היא במעשי החטיפה, כשהיא מסייעת ברכש נפט ומצביעה עבור איראן על אוניות פוטנציאליות לפעולה מולן.

כך או כך, הבריונות הימית של איראן בחודשים האחרונים במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן, מצביעה על עליית מדרגה מבצעית מחד, ומאידך מצביעה על אוזלת היד המודיעינית והמבצעית של ארצות הברית בזירה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית