אלוף במיל' אליעזר שקדי - סיפור חייו

למה מי זה מייקל, מאת אליעזר שקדי, ידיעות ספרים, 2021

באדיבות ידיעות ספרים

"גם כשהדברים נראים מטורפים , קשים וחסרי סיכוי – תלמד, תתעמק, תתלבט, תבין את הסיכונים והסיכויים, תקשיב באמת, ותחליט. בסוף ההחלטה היא שלך". אלה שני משפטי הסיום של פרק 53 (מתוך 147 פרקי הספר) בן 3 עמודים בלבד בו מספר אליעזר שקדי על הלבטים שהיו לו לפני קבלת תפקיד מנכ"ל אל על. 

ספרו של אלוף במיל' אליעזר שקדי שיצא בימים אלה אינו ביוגרפיה של איש מצליח, כפי שאפשר היה להניח. תקיפת הכור בסוריה ב-2007, אחד השיאים בקורות חייו של שקדי, מופיעה רק בעמוד 59. זה אופיו של הספר, אוסף של סיפורים קצרים ללא סדר כרונולוגי או סדר חשיבות, מעשים וחוויות שקרו בתחנות שונות בחייו מילדות עד עתה. אך תמיד, בסוף כל אירוע מצטרפת תובנה, המלצה לחיים, דקה של מחשבה ("גם אני חוויתי משהו כזה, והגבתי אחרת").

ניתן להגדיר את הספר מדריך לחיים. מיועד לכל מי מאתנו, באשר היא/הוא, בכיר או זוטר, גבר או אשה, דתי או חובש כיפת השמיים. שקדי הוא איש מופת, איש שחתום על שני תפקידי מפתח במדינה : מפקד חיל האוויר ומנכ"ל אל על. אבל יותר מכל התארים הפורמליים של מפקד בכיר ומנכ"ל אי אפשר להשתחרר בקריאת ספר זה כי לפנינו מנהיג חברתי ולאומי, שזו זכות להשתתף בהפנמת תובנותיו על החיים.

איש עם תפיסת עולם של מחויבות למדינה, לעם, למשפחה, לסייע לזקוקים לסיוע בחברה, לטפח חדשנות ומצוינות. כל הערכים הללו מגובים בניסיון חיים מוכח ("עם קבלות") ששקדי שמח לשתף אותנו. נושאים כמו חינוך, התנדבות, העצמה אישית, תרומה לחברה, שילוביות, שיתוף, חדשנות וגם משפחה וכיבוד הורים – כל אלה נטועים בכל פרק בספר. 

בסוף 2018 נשא שקדי הרצאה כחצי שעה אורכה ביום עיון למנהיגות לזכרו של אל"מ דרור ויינברג ועמנואל מורנו שנפלו בשני קרבות, בחברון ובבעל בק בסוריה. ההרצאה הוקלטה על ידי מישהו בקהל, עלתה לרשת והגיעה תוך זמן קצר למאות אלפי צפיות.

במובנים רבים ההחלטה על כתיבת הספר והדרך שבה הוא נכתב ומוגש לקוראות ולקוראים, הן, לפי שקדי, תוצאה של התחקיר שעשה בעקבות ההרצאה ושל ההבנות אליהן הגיע. בקריאת ספר זה הרגשתי שאני נמצא בשבוע של סדנאות על מהות החיים, תרבות ארגונית, חדשנות וחיים-ביחד. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית