המטרה: הכנת הגולן לאפשרות חדירת טנקים סוריים

פיחוטקה, הדלקנו את אורות הבוקר, מאת אפרים חירם, ידיעות ספרים, 2021

באדיבות ידיעות ספרים

כאשר איש מופת, עתיר מעשים וזכויות, כמו פיחוטקה (87) מחליט להוציא לאור את סיפור חייו הוא נתון בוודאי לדילמות רבות. הוא המתין שנים רבות, יש לו אין סוף סיפורים, על מה אפשר לוותר כדי להיות מעניין ורלבנטי. ואז, כשקוראים בנשימה עצורה את הגרסה הסופית, מבינים את עוצמת אישיותו ואת העניין הרב שאירועים ומבצעים בחייו מתאימים למי שפעילים היום בגזרות שפיחוטקה פיקד עליהן ובראשן גבול הלבנון ורמת הגולן.

חיסול הפתחלנד שהוא הוביל בהיותו מפקד אוגדת הגליל, היה בשבילו סוג של מפעל חיים. כמה אופייני לאיש הצנוע הזה שהסיפור לא מתחיל דווקא בילדות, אלא ב-1969 בקבלת הפיקוד על החטיבה המרחבית ברמת הגולן. הגולן הוא אחד העמודים המרכזיים בבניין רב הקומות ששמו פיחוטקה. התפקיד החשוב שראה לעצמו אז - הכנת הגולן לאפשרות חדירת טנקים סוריים. הוא, הצנחן, העמיד איום זה בראש משימתו כמפקד הגזרה לאחר ששת הימים.

בספר סוקר פיחוטקה תשעה עשורים של ילד שהוברח מגטו ורשה בעוד מועד, דרך עלייתו לארץ ב-1946 בהיותו בן 12, החל את לימודיו במגדיאל, התנדב לצנחנים, ובהמשך 30 שנות שירות צבאי. לאחריהן נרתם לפעילות ציבורית מובילה בראשות העיר רמת השרון. זהו לוחם ללא חת, תמיד בראש חייליו, לחם בצפון ובדרום והעמיד אחר כך את מנהיגותו להנהגת עירו, רמת השרון, בעשר שנים כראש העירייה. כאן הוא החשיב יותר מכל את טיפוח הנוער להישגים ולערכים.

פיחוטקה חווה את השואה בגיל חמש. לאורך השנים הוא היה "מסומן" הילד ששרד את השואה והתגאה בתקומת העם היהודי. הוא לא הרבה לספר על ילדותו בעת שירותו. רק הספר החדש פותח צהר לנבכי הילדות הקשה שהשפיעה עליו עמוקות. ועוד בניגוד למצופה, הספר לא נפתח בהישג המבצעי המפורסם שלו, מחבורת הצנחנים במיתלה ב-1956.

את זה הוא משאיר לסוף הספר עם המסר : צניחה זו היתה רק עשר שנים אחרי שעלה ארצה כפליט מהשואה. "לא יכולתי לשאוף למאוויים גדולים יותר. לבי עלה על גדותיו".  ולמי שסקרן לדעת מה פירוש פיחוטקה – פירוש המילה בסלבית חי"ר ועל כן החליף את שם משפחתו בעברית לחירם (חי"ר מוצנח), וכך נשאר נאמן לשמו של אביו.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית