צוללת רוסית גרעינית נתקעה בים הבלטי - וחולצה

הצוללת הרוסית פעלה בים הבלטי בליווי משחתת מדגם Udaloy, מהצי הצפוני הרוסי. לאחר מספר ימים הצליחו כלי השיט הרוסים במשימתם, והצוללת חידשה את תנועתה

Foto: Søværnet/3.Eskadre

ב- 30 ליולי, בעת שהפליגה מתחת לפני הים באזור הטריטוריאלי של דנמרק בים הבלטי, התגלתה תקלה בצוללת טילים גרעיניים רוסית. הצוללת הרוסית מדגם אוסקר-2 (OREL) נאלצה בעקבות התקלה שהתגלתה במערכת ההנעה שלה לעלות על פני המים, לא רחוק מקו החוף של דנמרק. הצוללת החלה להסחף לכיוון החוף הדני.

הצוללת הרוסית פעלה בים הבלטי בליווי משחתת מדגם Udaloy, מהצי הצפוני הרוסי. משחתת זו הינה בעלת יכולות נגד-צוללות ושיגור טילים בליסטיים, ומשימתה היא הגנה על הצוללת. המשחתת סייעה לצוללת להשאר במקומה, להתגבר על התקלה ולחזור ליכולות שיט, אך פרטי האירוע אינם ברורים במלואם. חיל הים הדני מצידו שלח כלי שיט לסייע לצוללת הרוסית התקועה אך נתקל בסירוב.

לא ניתן לעבור בים הבלטי מבלי להכנס למים הטריטוריאליים הדניים או השבדים, ולכן מלווים חילות הים של מדינות אלו כלי שיט מלחמתיים של מדינות אחרות אשר עוברות בנתיבי השיט שלהם. על פי אמנת חוקי הים, ה- UNCLOS, השיט בנתיבים אלו של הים הבלטי מותר לכל המדינות, ועל כן לא ביצעו כלי השיט הרוסים עבירה על החוק הבינלאומי. 

לאחר מספר ימים הצליחו כלי השיט הרוסים במשימתם, והצוללת חידשה את תנועתה, בתחילה במצב על מימי ולאחר מכן הצליחה לחזור למצב צלילה מלאה. רוסיה הטילה על כלי התקשורת שלה איפול תקשורתי ולא פרסמה דבר אודות האירוע. 

יחד עם זאת, לפני האירוע, פרסם הצי הצפוני של רוסיה הודעה על תרגיל רחב היקף שהוא מקיים לציון 325 שנים להיווסדו של הצי הרוסי. בתרגיל זה השתתפו צוללות טילים בליסטיים, צוללות תקיפה גרעיניות, משחתות וכלי טיס רבים. 

התקלה במערכת ההנעה הגרעינית של הצוללת אינה נדירה, ובשנים האחרונות דווח על מספר תקלות במערך הצוללות הגרעיניות הרוסיות בעת שהיו בים. התופעה מדאיגה לא רק את הצי הרוסי אלא גם גורמים בארצות הברית ובמערב, החוששים מדליפות מהכורים הגרעיניים של הצוללות הרוסיות, העלולות לגרום לנזקים אקולוגיים חמורים. 

בזמן בו התקיים התרגיל הרוסי, במהלכו של חודש יולי, נצפו בים הבלטי בסמוך לכוחות הרוסיים גם כלי שיט של הצי האיראני בהם אוניית האם ה- Makran ופריגטה מדגם Sahand. לא ידוע האם שני הציים שיתפו פעולה במהלך תרגיל או מבצע, אך הדבר מצביע על יכולות מבצעיות מרחיקות לכת של הצי האיראני. על כך במאמר אחר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית