הצוללת המצרית הרביעית הגיעה למצרים

לאחר הפלגה ארוכה מגרמניה, הגיעה הצוללת המצרית הרביעית במספר, לבסיס האם שלה באלכסנדריה. ייתכן ובעתיד מצרים תקנה עם שתיים

הצוללת המצרית הרביעית הגיעה למצרים

https://twitter.com/mahmouedgamal44/status/1422119039590182913/photo/1

לאחר הפלגה ארוכה מגרמניה, הגיעה הצוללת המצרית הרביעית במספר, לבסיס האם שלה באלכסנדריה. הגעתה של הצוללת מדגם U-209 תוצרת גרמניה מסכמת את פרוייקט הרכש המצרי שהחל ב- 2011, ובמסגרתו נרכשו ארבע צוללות. במסגרת החוזים שנחתמו ב- 2011 וב- 2014 נחתמה בין הצדדים אופציה לרכישת שתי צוללות נוספות, כך שצי צוללות ה- U-209 המצרי יכול לעמוד בעתיד על שש פלטפורמות. 

יש לציין, שהפרוייקט אינו רק פרוייקט צוללות גרמני אלא גם ארצות הברית מעורבת בו ומספקת לצוללות מערכות נשק. מעבר לארבע הצוללות הגרמניות מפעיל הצי המצרי שתי צוללות סיניות מדגם R. צוללות אלו עברו שיפוץ משמעותי בעשור האחרון בסיוע ארצות הברית והותקנו בה מערכות נשק אמריקאיות מתקדמות. בשנה האחרונה מנהלת מצרים מגעים מול המספנות הגרמניות לרכש אוניות נוספות וככל הנראה גם שתי צוללות נוספות. 

הצי המצרי רואה בתווך התת מימי כתווך לחימה משמעותי, בו לישראל יש יתרון על פני הצי המצרי. לכן, לפני כעשור החל הצי לפתח את יכולות הלחימה שלו בתווך זה. במסגרת זו רכש שמונה ציידות צוללות, מערכות סונאר מתקדמות לגילוי צוללות, מסוקים צרפתיים לגילוי צוללות, טורפדו גרמני ואמריקאי מתקדם וכמובן את הצוללות. 

התעצמותה של מצרים בתווך התת מימי מאפשרת לה בזמן שיגרה ביצוע מבצעים מיוחדים ואיסוף מודיעין חשאי, ובזמן מערכה (בין אם מול ישראל, טורקיה או איראן) יאפשרו הצוללות למצרים לאכוף סגר ימי, לסגור נתיבי שיט חיוני, לבצע מבצעי קומנדו ולבצע תקיפות כלי שיט. 

לפני חתימת החוזים הקודמים עם מצרים פנתה גרמניה לישראל ועדכנה אותה על כוונתה למכור למצרים. המצרים היו חדורי מוטיבציה לשדרג את מערך הצוללות שלהם ומולם עמדו אופציות נוספות מעבר לצוללות הגרמניות, כדוגמת צוללות מסין ומרוסיה, ביניהם הצוללות הרוסיות מדגם קילו. 

הצוללות הרוסיות חשאיות מאד ומצויידות באמל"ח מתקדם, לרבות טילי שיוט מדגם קליבר, להם יכולת פגיעה במטרות איכות ביבשה בטווחים של 2000 ק"מ. לא ניתן היה למנוע מהמצרים לרכוש צוללות חדשות, ולישראל עדיף משמעותית שהמצרים רכשו לבסוף צוללות גרמניות עם אמל"ח אמריקאי. 

הצוללות הגרמניות, ביצועיהן ומאפייניהן מוכרות לישראל ולכך יש יתרון מבצעי גדול לחיל הים. בנוסף, הצוללות הרוסיות, האופציה האחרת שעמדה בפני המצרים, יחד עם אמצעי הלחימה שלהן ואיכותן, היו עבור ישראל אופציה הרבה פחות טובה ומאיימת הרבה יותר, מאשר הצוללות הגרמניות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית