פוטין, שים לב: חברות הסייבר הישראליות מצאו את שירותי הביון של אוקראינה

רייזון, אולטרא, בלר ו-Espy הן חלק מהחברות שפועלות באוקראינה לפי פרסום של intelligenceonline. זאת, לצד פעילות צפויה של תעשייה אווירית ואולי גם רפאל 

פוטין, שים לב: חברות הסייבר הישראליות מצאו את שירותי הביון של אוקראינה

The Head of the Security Service of Ukraine Ivan Bakanov. https://ssu.gov.ua

פרסמנו לאחרונה אודות המהלך של תעשייה אווירית באוקראינה בדמות הסכם שיתוף פעולה. כזה שיניח תשתית למכירת מאמן סייבר או בנייה של מרכז נתונים לאומי. ובכן, מסתבר, שזו רק תמונה חלקית. לפי דיווח של intelligenceonline, ישנן עוד מגוון חברות סייבר ישראליות הפועלות במדינה בתקופה האחרונה. 

על פי הדיווח, החברות רייזון (Rayzone) ואולטרא (ULTRA), מוכרות מוצרים ושירותים לשירות הביון האוקראיני, ה-SBU. ״שתי החברות הישראליות יעבירו מערכת למלחמה היברידית לשירות הביון האוקראיני SBU, אך לא כולם בקייב מרוצים מבחירת הספק״, נכתב בדיווח. ״סוכנות הביון האוקראינית בחרה בפתרון שכולל את מערכת המיקום הגיאוגרפית Rayzone Geomatrix ופלטפורמת מודיעין הקוד הפתוח (OSINT) שפותחה על ידי ULTRA תחת המותג Enigma.״ 

שתי החברות נעזרות במפיץ מקומי בשם Inside Solutions הפועל בקייב. ״החברה נמצאת בבעלות איש העסקים איגור גליצקי, חברו הקרוב של איגור מסול, בנו של ראש הממשלה לשעבר ויטאלי מסול, כך על פי המקומון נאשי גרושי״, נכתב בפרסום. 

על פי הדיווח, הרכש התבצע ללא מכרז, כאשר , ככל הנראה, פגע עסקית בחברה מקומית בשם  Infozahyst. ״יש גם ביקורת על הבחירה של ה- SBU בהתחשב בתג המחיר הכבד של הרכש, המוערך במעט יותר מ-4 מיליון אירו, בעוד שספקיות מקומיות מסוגלות להציע את אותו שירות בחצי מחיר״, כך לפי הדיווח. 

הרכש הוא חלק מתהליך שעובר ה- SBU במטרה להתמקד יותר בנגד-ריגול. הביון הרוסי הוא אחד האתגרים הגדולים של תהליך זה. הממשל בקייב גם הקים השנה שני גופים חדשים שיתמקדו במלחמה היברידית: המרכז למניעת דיסאינפורמציה המצורפת למועצה לביטחון לאומי (RNBO) והמרכז לתקשורת אסטרטגית ואבטחת מידע (StratCom Center), המדווח ל משרד התרבות ומדיניות המידע. 

עוד מוסיף הפרסום כי ULTRA אינה החברה הישראלית היחידה המיוצגת בקייב בזכות פתרונות ה-OSINT שלה. ״בלר מערכות, חברת בת של תאגיד המודיעין הישראלי אבנון גרופ, משתמשת בחברת Cyberio כדי למכור את הפתרונות שלה בשוק המקומי. גם לחברת Espy יש משווק מקומי״, כך לפי הפרסום. 

תגובת רייזון: ״קבוצת רייזון אינה נוהגת להתייחס לזהות לקוחותיה.״

אולי יעניין אותך גם