טור שבועי | מי ימל״ל: מה עשה בן שבת, מה יעשה חולתא?

טור של עמיר רפפורט על המטה לביטחון לאומי, עם תחילת החפיפה בין ה״ראש״ היוצא, מאיר בן שבת, לנכנס, ד״ר איל חולתא

טור שבועי | מי ימל״ל: מה עשה בן שבת, מה יעשה חולתא?

ד"ר איל חולתא. צילום: לשכת רוה״מ

לפני מספר חודשים הטיסה ישראל צוות רפואי וציוד מתקדם לצ׳אד שבצפון אפריקה, כדי לטפל באישה מקומית, שחלתה בקורונה ונאבקה על חייה. האישה לא נשאה שום תפקיד רשמי במדינה כלשהי, אבל הייתה הרוח החיה מאחורי קשרים שרקמה ישראל עם מדינות ערביות ביבשת. חלק מהקשרים, כמו עם צ׳אד עצמה, נחשפו עם הזמן. אחרים חסויים עד היום.

מי שעמד מאחורי המבצע הרפואי יוצא הדופן היה המטה לביטחון לאומי. לרוע המזל, מבצע ההצלה לא צלח. הסוף היה רע, מוות, אבל עצם השליחה של המטוס המיוחד, מעיד על אחד העיסוקים המרכזיים של המל״ל בתקופתו של ה״ראש״ מאיר בן שבת: יחסים מדיניים, כולל מעורבות עמוקה ב״הסכמי אברהם״.

גבולות גזרה

למעשה, עצם השאלה במה עוסק המטה לביטחון לאומי מעיד על כך שגבולות הגזרה של הגוף אשר הוקם לראשונה כבר בקדנציה הראשונה של בנימין נתניהו כראש ממשלה, אי אז לפני כמעט 25 שנה שנה, עדיין אינם ברורים.

הגוף נאבק מאז ללא הרף על מקומו בתהליך קבלת ההחלטות הלאומיות (פרופ׳ עוזי ארד, שהקים את המטה וחזר לעמוד בראשו גם בקדנציה השניה של נתניהו אפילו כתב על ההיסטוריה של המל״ל ספר מרתק). למרות חוק שמסדיר את תפקוד הגוף, עליו נלחם ארד מלחמת חורמה, פעילותו נקבעת במידה רבה לפי ראש הממשלה וראש מל״ל, כל צמד בתקופתם.

ההיסטוריה מלמדת, שלמעט ארד, אילן מזרחי ויוסי כהן, שבאו מהמוסד, שאר ראשי המל״ל היו בשלב כשלהו בעברם אלופי צה״ל. אף ראש מל״ל לא התקרב עד כה לשלוש שנים בתפקיד. מאיר בן שבת, שהתחיל ביום שני השבוע חפיפה עם מחליפו, איל חולתא, שבר שיא: ארבע שנים.

מבחינות רבות, מאיר בן שבת היה שונה מכל קודמיו בתפקיד ראש המל״ל. הוא הגיע מהשב״כ, גדל במשפחה מרובת ילדים בדימונה, חובש כיפה, נראה כפקיד אפור ומופנם, ואינו מדבר אנגלית מתגלגלת.

הוא ספג הרבה מהאש שכוונה בשנים האחרונות נגד בנימין נתניהו, והוצג לעתים קרובות בתקשורת כעבד נרצע שלו. במיוחד כאשר נטען שנשלח על ידי הבוס למשימה פוליטית מול הרב דרוקמן, במסגרת הנסיונות הבלתי פוסקים לפרק ולהרכיב מפלגות וקבוצות בציונות הדתית.

לבן שבת היה בדיעבד הסבר כלשהו על פרשת דרוקמן (ההסבר פחות חשוב כעת, שכן סביר להניח כי התחרט על אותה פגישה). בכל מקרה, ״עבד נרצע״ הוא לא היה, והדעות לגבי תפקודו כראש המטה לביטחון לאומי, מצד מי שעבדו עם המל״ל בשנים האחרונות, הן חיוביות כמעט תמיד.

בן שבת נכנס לתפקיד ראש המטה לביטחון לאומי ב-2017 לאחר תקופה ארוכה ללא ראש בפועל (אחרי מינויו של יוסי כהן, ראש המל״ל לפניו, לראש מוסד), ועל רקע החקירה המטלטלת נגד המשנה לראש המל״ל לשעבר, אבריאל בר יוסף, המואשם בשחיתות.

במידה רבה, גולת הכותרת של כהונת מאיר בן שבת כראש המל״ל הייתה שינוי מבני עמוק. הוא הקים אגפים חדשים, כמו אגף לביטחון פנים, לוחמה בטרור ועורף, אגף פנים לענייני ערביי ישראל, פלסטינים והר הבית או האגף למדינות ביטחונית ואגף לנושאים מיוחדים. 

הוא הביא לא מעט אנשים חדשים (כמובן, הרבה מהשב״כ), אבל סך כוח האדם במל״ל לא גדל. בכל הארגון עובדים לא יותר מ-100 אנשים, בערך. השינוי המבני איפשר למל״ל של בן שבת לעסוק במשימות שהגוף לא נועד להן מתכתחילה, כמו הסכמי אברהם, ואפילו ״תכלול״ כלל הגופים העוסקים בקורונה. 

האגף לנושאים מיוחדים מעורב עמוקות במגעים עם ארה״ב , בריטניה וצרפת לגבי הסוגיה האיראנית, כולל בעצם ימים אלה. בארבע השנים של בן שבת התחלפו לא פחות משלושה ראשי המועצה לביטחון לאומי בוושינגטון, אבל למרות הקרירות בין נתניהו למשטר הדמוקרטי של ביידן, הוא שמר שם על יחסים סבירים לכל אורך הדרך. אם לא למעלה מכך. 

בן שבת גם עסק רבות ביחסים המיוחדים עם רוסיה של ולדימיר פוטין ועם הודו. העיסוק של המל״ל בנושאים מדיניים נבע גם מן הרצון של נתניהו לגמד את משרד החוץ, השנוא עליו. בלא מעט עניינים היו למל״ל בשנים האחרונות חיכוכים (טבעיים, יש לומר) עם המוסד וצה״ל. לפעמים, אפילו עם השב״כ. 

האופי המופנם של בן שבת גרם לנתניהו להעדיף לשלוח אותו לא פעם למשימות מיוחדות ולא את יוסי כהן המוחצן. למשל, נתניהו לא רצה לשלוח את כהן לסיבוב ניצחון במדינות המפרץ אחרי הסכמי אברהם, כדי שלא יקטוף לעצמו את התהילה. בבן שבת לא מצא חשש כזה.

חפיפה
במידה רבה, החפיפה בין מאיר בן שבת לד״ר איל חולתא, שתימשך כחודש, עשויה לחפות על היעדר החפיפה המסודרת בין נתניהו ובנט עצמם. ומה צפוי למל״ל בתקופת חולתא? הרבה תלוי באיש ובבוס נפתלי בנט, וגם בקונסוטלציה הפוליטית. 

למשל, משרד החוץ של יאיר לפיד יהיה דומיננטי הרבה יותר מאשר בימי נתניהו, גם על חשבון המל״ל. עם זאת, צפוי כי המטה ימשיך לעסוק לא מעט בענייני הקורונה ששוב הרימה ראש, ויהיה מעורב בהחלטה מסתמנת להפוך את ישראל למדינה הראשונה בעולם שתעניק מנת חיסון שלישית לתושביה.

אפשר להעריך הערכות גם לפי הרקע של חולתא. הוא מחזיר את ה״שליטה״ במל״ל ליוצאי המוסד, שכן באחד מתפקידיו האחרונים שם היה ראש אגף בתחום הטכנולוגיות. הרבה לפני כן, הוא בוגר תכניות המצוינות המופתית של משרד הביטחון וצה״ל ״תלפיות״, ששולחת גאונים לתפקידי מחקר ופיתוח לאחר לימודים מדעיים מתקדמים והתנסות ביחידות הקרביות של צה״ל. 

חולתא הוא השלישי מבין בוגרי התכנית האינטימית, שמגיע לעמוד בראש גוף לאומי כלשהו, אחרי אופיר שהם שהיה ראש המנהל לפיתוח אמצעי לחימה (מפא״ת) ופרופ׳ אביתר מתניה, שהקים את מערך הסייבר הלאומי ( שמו של חולתא, אגב, הוזכר בעבר כמי שהיה בין המועמדים להחליף את מתניה, ב-2018).

חולתא, אינו זר ל״אקווריום״, הכינוי המקובל לחלל מוקף הזכוכיות שבו נערכות גם ישיבות כמוסות, בלשכת ראש הממשלה. הוא השתתף שם בלא מעט ישיבות כנציג המוסד כבר בימי יוסי כהן כראש המטה לביטחון לאומי, כולל כל השנים האחרונות, בימי בן שבת. 

הוא אף הצטרף ללא מעט נסיעות של בן שבת לוושינגטון, בעיקר כאלה הקשורות למגעים בנושא הגרעין האיראני. עכשיו - התיק של הנסיונות הישראליים להשפיע כמה שיותר על ההסכם החדש עם בין איראן והמעצמות - נופל עליו. ההסכם החדש עצמו כבר נתפס במערכת הביטחון כבלתי נמנע, נותר רק לנסות להשפיע עליו כמה שיותר.

בתפקידו האחרון במוסד לא היה חולתא ממש בקצה הפירמידה. אמנם כיהן כראש אגף ו״כראש מטה״ אבל מעליו היה ״ראש מנהלת טכנולוגיות״, לכן הדרגה הבלתי רשמית שלו מקבילה לתת אלוף יותר מאשר לאלוף.

כמו כל ראש המל״ל לפניו, ימלא חולתא שני תפקידים, במקביל. ראש המטה על כל אנשיו ותכניותיו, ובמקביל יועץ לביטחון לאומי לרוה״מ. תפקיד ״היועץ״ ישאב את עיקר זמנו, והוא הסיבה לכך שראש המטה לביטחון לאומי שהוא גם יועץ לביטחון לאומי, מוגדר בחוק בגדר מינוי אישי ללא קדנציה קבועה מראש. בשונה משאר ראשי הגופים הלאומיים, שהמינוי שלהם רק מקצועי וקצוב בזמן.

לצד נתניהו, המנוסה ביותר בסביבה
בנושאים מדיניים וביטחוניים ״כבדים״, הניסיון והרקע של חולתא היו, ללא ספק, מספיקים. אך האם זהו המצב גם כאשר ראש המטה לביטחון לאומי , הלא הוא היועץ לביטחון לאומי, לא מילא תפקיד לאומי משמעותי עד כה ועובד מול ראש ממשלה טירון לגמרי? ימים יגידו.

בכל מקרה, בשנה הקרובה, כאשר גם ראשי המוסד והשב״כ הם חדשים, ולא רק ראש המל״ל, ובנט עובד צמוד גם עם שמרית מאיר כיועצת מדינית, צפוי אביב כוכבי, הרמטכ״ל המנוסה והדומיננטי, להיות הדמות הביטחונית המשפיעה ביותר בישראל. ללא עוררין.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות