AST רוצה לשגר לווין תקשורת סלולרית שני בתחילת 2022

אבי בראון, מנכ"ל AST ישראל ומנכ"ל מרכז הפיתוח והמו"פ בחברה: ״מדובר בלוויין שמשקלו פחות משלושה טונות, הוא יקיף את כדור הארץ 14 פעמים ביממה בגובה של 700 ק"מ״

באדיבות חברת ATS

חברת אמריקנית-ישראלית AST SPACE MOBILE מבטיחה חידוש: היא מבטיחה להקים עמודי אנטנות בחלל שיבטיחו כיסוי סלולארי ולא יפריעו לאיש. אלא שבמקום עמוד אנטנה מכוער ברחוב יפעל לוויין בחלל והוא יספק את הקישוריות והכיסוי הסלולאריים. אין צורך לקנות מכשיר טלפון חכם לווייני יקר, הסמארטפון הרגיל שבידי כל אחד יקשר בין המשתמש, מחזיק הטלפון, לבין חברת הסלולאר לבין הלוויין שיסתובב לו סביב כדור הארץ ויספק קישוריות סלולארית ברמה גבוהה.

השלב הראשון של התכנית השאפתנית כבר בוצע: באפריל 2019 שיגרה חברת ATS ספייס מובייל לוויין ניסוי שנועד להוכחת היתכנות. "הוכחנו שלוויין תקשורת יכול להחליף את עמודי האנטנות הארציות ולספק נגישות וכיסוי סלולארי", אמר לישראל דיפנס אבי בראון, מנכ"ל AST ישראל ומנכ"ל מרכז הפיתוח והמו"פ שהקימה החברה האם האמריקנית בישראל, ברמת השרון.

"שוק הסלולר כיום הוא אדיר. יש פוטנציאל עצום של צריכת תקשורת בעולם כולו. הרי אי אפשר לכסות את כל הארץ בעמודי אנטנות, ולכן לוויין שלנו ימלא את התפקיד הזה. הוא לא יהיה בודד בחלל, כי כדי לכסות שטחים גדולים יש צורך בעשרות לוויינים שיכסו באלומותיהם את היבשה בתקשורת סלולרית, ואנו מדברים על רשת רב-לוויינית בעתיד". 

החברה, המעסיקה בארץ 50 עובדים ומחפשת עובדים נוספים, עוסקת כיום בהכנות ובבניית הלוויין השני שכינויו BW3. במעבדות החברה ביהוד מפתחים ומייצרים את המטע"דים ואת כל המרכיבים והאלקטרוניקה של הלוויין השני. החלקים יישלחו למידלנד, טקסס, שם, במרכז העולמי של החברה, ירכיבו את הלוויין השני שישוגר לחלל, כך התכנית, ברבע הראשון של 2022. 

אבי בראון אומר כי מדובר בלוויין שמשקלו פחות משלושה טונות, הוא יקיף את כדור הארץ 14 פעמים ביממה בגובה של 700 ק"מ, שהוא גובה אופטימלי לשידור אלומות של תקשורת סלולרית, אינטרנט, וידיאו ועוד שירותים לעבר הקרקע, אל הלקוחות. הלקוח במערכת שמפתחת ATS ספייס מובייל יהיה חברת הסלולר, שתקלוט את התקשורת ותעביר אותה למשתמש הסופי, זה המחזיק בידו טלפון סלולארי רגיל.   

חברת AST מוסרת כי היא רשת הסלולאר הראשונה שהיא מבוססת חלל, וכי מטרתה להנגיש קישוריות ולתת כיסוי סלולארי למיליוני בני אדם החיים באזורים נטולי כיסוי תקשורתי, כמו באפריקה או בהודו. המנכ"ל אבי בראון: "יש מנותקי קשר בעיר, וכאלו שנמצאים על הר גבוה אי שם, או במדבר, או על יאכטה בלב ים, או חלילה בני אדם שנתונים באסון טבע, או מטיילים שהלכו לאיבוד. והרי ידוע שבעת אסון וצרה רשתות הסלולאר עמוסות או מתנתקות. ברשת מבוססת חלל  זה לא יקרה.

כאשר ספק התקשורת הוא לוויין בחלל לא יהיה מקום ללא קליטה.  ואנו מדגישים שאין צורך למשתמש לרכוש טלפון לווייני יקר, וכמו כן מתקיימת ניידות אוטומטית מהרשת הקרקעית הרגילה של חברת סלולאר לרשת החללית. המשתמש אינו מעורב, הכל אוטומטי".

יו"ר ומנכ"ל החברה העולמית מאז הוקמה ב-2017 הוא אבל אבללן (ABEL AVELLAN), בעל 24 פטנטים אמריקניים רשומים ואקזיטים. החברה נסחרת בנאסד"ק (בשווי שוק של 1.8 מיליארד דולר), גייסה באחרונה 600 מיליון דולר במזומנים, ובין המשקיעות חברות כמו רקוטן, וודאפון, אמריקן טאואר וסמסונג. 

מנכ"ל AST ישראל אבי בראון היה בעבר משנה למנכ"ל קומטקט ומנהל פרוייקטים בחברות גילת והתעשיה האווירית. הוא מספר שבחברה עובדים רבים בעלי תואר שלישי, "המון אקדמיה ומחקרים ופטנטים והמצאות אין ספור". החברה מגייסת בארץ מפתחים, אנשי אלקטרוניקה, לוגריתמים ומקצועות רלוונטיים. 

פיתוח מרכיבי הלוויין דורש ידע רב בתחומי התנהגות גופים בחלל. אבי בראון: "הלוויין שלנו יסובב את כדור הארץ 14 פעמים ביממה, כלומר בפרקי זמן קצרים הוא יעבור במהירות עצומה מאזורי שמש חזקה לקור מקפיא. זה דורש תכנון אלקטרוני מורכב.

חייבים לדאוג להגנה מפני קרינה קוסמית. זו התמודדות עם תנאי סביבה קיצוניים. ואנו מדברים על ייצור לוויינים רבים שבהם מטע"דים רבים. הלוויינים ילוו כמובן בתחנות קרקע למעקב וניטור הפעילות. זו תהיה בעתיד רשת לווייני תקשורת בחלל שתבטיח נגישות וכיסוי נרחב של קישוריות (CONNECTIVITY) על הקרקע".
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית