דעה | הגיע הזמן שהאחריות לבניית ממשלה בלבנון תפול על נסראללה

בירושלים צריכים להפסיק לשקר לציבור - אין בלבנון אף פתרון פוליטי פרט להטלת הרכבת הממשלה על נסראללה. ויש בזה גם פוטנציאל חיובי לישראל - רק שדרושה בשביל הבקעה של קבעון מחשבתי 

FILE PHOTO: Lebanon's Hezbollah leader Sayyed Hassan Nasrallah (2nd R), escorted by his bodyguards, greets his supporters at an anti-U.S. protest in Beirut's southern suburbs, Lebanon September 17, 2012. REUTERS/Sharif Karim/File Photo

הקריסה הכלכלית בלבנון מוכיחה שאף משוואה לא עובדת בביירות פרט לחיזבאללה. כלל תצורות הממשל שנוסו בארבעת העשורים האחרונים במדינה הסתיימו תמיד במפח נפש, בשל שחיתות וחוסר יכולת להחיל משילות על כלל אזורי המדינה. בעוד בישראל, במפרץ, בארה״ב ואירופה מנסים לטקס משוואה חדשה שתציל את לבנון מעצמה, המציאות ברורה - אף אחד חוץ מחיזבאללה לא יכול לשקם את המדינה כעת. 

נסראללה - קח אחריות על לבנון 
חיזבאללה אמנם מסתתר מאחורי המושג ״דרום לבנון״ מתוך רצון שיווקי להראות שבסיס קיומו הוא המלחמה עם ישראל על אזורים שבעיניו נראים במחלוקת כמו חוות שבעא. עם זאת, בפועל, חיזבאללה שולט בפרלמנט הלבנוני, בנמלים, בשדות תעופה, בגבולות, וגם הבידול בינו לבין צבא לבנון הרשמי קוסמטי בלבד. הגיע הזמן שהאחריות לבניית ממשלה בלבנון תפול על נסראללה. 

גם האיומים הישראלים האחרונים סביב מלחמת לבנון השלישית מספקים סוג של ״הלאמה״ של חיזבאללה. מדוע? אם אתה מאיים על ארגון מקומי (להבדיל מלאומי) בהריסת תשתיות לאומיות - אתה עושה הלאמה של הארגון ( הופך אותו ללאומי). תחנות כוח בלבנון משרתות לא רק את דרום לבנון. 

נחזור לזירה הלבנונית כעת. כאמור, חיזבאללה הוא הארגון היחיד שמסוגל לקחת על עצמו את המדינה ולשקם את מנגנוני הממשל בלבנון. כמו גם, הגיע הזמן שהקהיליה הבינלאומית תוציא את נסראללה מפוזיציית ״הילד המתבגר״ - זה שיודע לעשות צרות בלי לקחת אחריות. נסראללה, אם אתה שולט בפועל בלבנון, קח אחריות, תקים ממשלה, ותתמודד עם האתגרים בניהול מדינה של כ-7 מליון תושבים. 

ירושלים, תתעוררי ותסתכלי למציאות בעיניים
בירושלים צריכים להפסיק עם המנהג חסר המשמעות שמהותו לטעון שחיזבאללה הוא ארגון טרור ואסור לתת לו לשלוט בלבנון. חאלס, לישראל אין שום מושג מה לעשות עם לבנון, זה לא תפקידה להגיד לאחרים איך לשלוט על המדינה שלהם, וגם ניסיונות העבר של ירושלים להתערב בפוליטיקה הלבנונית העלו חרס. במילים אחרות, ישראל נכשלה בכל הקשור למדיניות חוץ בהקשר הלבנוני. 

הרמטכ״ל לשעבר, אלוף (מיל׳) בוגי יעלון, טען בכנס שערך לאחרונה ישראל דיפנס כי ישראל צריכה להפסיק להיות יהירה. כזו החושבת שהיא יודעת יותר טוב מהשכנים שלנו מה טוב להם. בעגה אקדמית, אפשר לראות טענה זו כהמשך האירופוצנטריות הטמונה בהסכם סייקס–פיקו, רק שבמקום אירופאים שמנסים לנהל את המזרח התיכון, זו ממשלת ישראל. 

שוב, המציאות מוכיחה שהכוח היחיד שיכול כרגע לשקם את לבנון הוא ארגון חיזבאללה. כן, אותו ארגון שמגובה באיראן. אז מה? הפיכת חיזבאללה לריבון הרישמי של לבנון יכולה להביא לתוצאות חיוביות. ראשית, איחוד בין הכוח הלוחם של חיזבאללה לצבא לבנון. לא עוד ארגון טרור שיכול להתחמק מאחריות. אלא צבא סדיר, עם כל הרגולציה הבינלאומית הנופלת על כתפיו.   

עוד. עצם הצימוד בין צבא לבנון לממשלת לבנון, שניהם בניהול רשמי של חיזבאללה, ייצר מנגנון פנימי אצל חיזבאללה של איזונים ובלמים. מחד, אותו חיזבאללה יצטרך לתת דין וחשבון לקהיליה הבינלאומית בנושאים שונים כמו כלכלה, אקלים, זכויות אדם, בריאות, חינוך ועוד - נושאים שמשפיעים ישירות על האינטרסים של לבנון מול העולם. מאידך, נושאים אלו ישפיעו על ניהול צבא המדינה שתפקידו לתמוך באינטרסים של לבנון. כולה. לא רק של חיזבאללה. 

במודל כזה יהיה לחיזבאללה גם שליח רשמי באו״ם מטעם לבנון. כלומר, חיזבאללה יכנס ״למשחק״ הגיאופוליטי. לא עוד ״ילד מתבגר״ שיודע רק להתמרד, אלא גוף פוליטי רשמי שיש לו אחריות על אזרחי לבנון. כן, נכון, במודל כזה חיזבאללה יוכל לבנות צבא מדינה באופן חופשי. הוא יוכל לרכוש אמל״ח מאיראן, רוסיה, צרפת, ארה״ב או כל ספק נשק אחר. אז מה? מה כל כך מלחיץ את ירושלים בהקשר זה? 

הרי גם ככה צה״ל, כאמור, מאיים על חיזבאללה בהריסת תשתיות בלבנון (״חזרה לתקופת האבן״). אז אחלה, צה״ל גם ככה רואה במלחמה עם חיזבאללה מלחמה עם כל לבנון, כך שתכניות צה״ל כבר תופסות גם למציאות שבה חיזבאללה הריבון בלבנון. 

זאב, זאב: חסות איראנית 
לגבי איראן. כל עוד חיזבאללה מוגדר כארגון טרור ואינו הריבון הרשמי של לבנון, זה משאיר מרחב תמרון לאיראן בלבנון. התפיסה כי מינוי חיזבאללה לריבון בלבנון תיטיב עם איראן, שגויה. איראן מעדיפה שלמדינת החסות שלה יש פנים ״אירופאיות״ כמו חרירי והגנרל ג'וזף עאון, מאשר לקרוא לילד בשמו. בצורה כזו, איראן מפעילה את הממשל הרשמי מאחורי הקלעים, בלי אחריות כמעט למדינת החסות. 

ברגע שחיזבאללה ״יולבן״ ויהיה הריבון הרשמי של לבנון, איראן תכנס לבעיה מתוקף האחריות הבינלאומית והפנימית שתפול לרגליו של חיזבאללה. בראייה ארגונית, נוח לחיזבאללה ואיראן שאין לנסראללה אחריות על לבנון. זה משאיר לשני הגופים האלו חופש פעולה רב יותר. 

גם בהיבט הפנימי נכון שחיזבאללה יקח אחריות. כיום האזרחים בלבנון מאשימים את חיזבאללה במצב, אבל לחיזבאללה אין אחריות על המצב. ואין גם מי שיתמודד עם חיזבאללה. כאשר חיזבאללה יהיה השילטון, האזרחים יוכלו להתמרד נגדו ולעשות הפיכה נגד המשטר. אם זה יקרה, אולי ישראל, ארה״ב ואירופה יעזרו. במצב הקיים, אי אפשר להפעיל את האזרחים נגד השלטון. כי אין שלטון. 

לסיכום, ירושלים צריכה להפסיק עם השקרים לציבור הישראלי - לאף אחד אין מושג מה לעשות עם לבנון. לא לרוה״מ, לא למל״ל, לא למוסד ולא למשרד החוץ. כולם חופרים לעומק את אותו בור כבר ארבעה עשורים בדרך לשום מקום. הגיע הזמן לשנות תפיסה - אם חיזבאללה הגוף שמסוגל למשול בלבנון, זו המציאות. אין אחרת. תנו לו להרכיב ממשלה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית