הטליבאן משתלט על עוד ועוד מחוזות, והנשים האפגניות נדחפות עשרות שנים אחורנית

מצב הנשים במדינה השסועה והשמרנית, בה כמעט 90% חוות אלימות במשפחה, השתפר בעמל רב במהלך 20 שנות הנוכחות האמריקנית, העומדת בפני סיום. ״נראה שהן יישארו מאחור וייטבחו״, אמר נשיא ארה״ב לשעבר בוש

הטליבאן משתלט על עוד ועוד מחוזות, והנשים האפגניות נדחפות עשרות שנים אחורנית

מחנה פליטים מאולתר בג׳ללבאד, אפגניסטן, 2020. צילום: REUTERS/Parwiz

״אני חושש שנשים וילדות אפגניות עומדות לסבול מפגיעה חמורה ביותר. רעייתי ואני בילינו זמן רב עם נשים אפגניות, והן מפוחדות. אני חושב על כל אלו שסייעו לא רק לכוחות האמריקנים אלא גם לכוחות נאט״ו, ונראה שהן יישארו מאחור וייטבחו על ידי אותם אנשים אכזריים (הטליבאן). זה שובר את ליבי״. את הדברים הללו אמר אתמול (ד׳), נשיא ארה״ב לשעבר, ג׳ורג׳ וו. בוש, בהתייחסו ליציאת הצבא האמריקני מהמדינה אחרי 20 שנה. כזכור, הנשיא בוש הוא זה שפיקד על הפלישה האמריקנית לאפגניסטן, בעקבות מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר.

בוש אינו מפריז בנבואתו. על פי עדויות בשטח, ההתקדמות  הנשית שהושגה צעד אחר צעד ובעמל רב תחת ממשלה מקומית שנתמכה על ידי האמריקנים, כבר מתחילה להתפורר ככל שהטליבאן כובש עוד ועוד שטחים. העובדה שמתוך 21 נציגים של הממשלה לשיחות השלום עם הטליבאן, ארבע בלבד היו נשים, כבר לא בישרה טובות עבור האוכלוסייה המדוכאת ביותר במדינה הענייה והמסורתית שבה, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כמעט 90% מהנשים חוות אלימות במשפחה.  

ממודרניזציה למלקות

בתחילת המאה ה-20 ביצע אמיר אפגניסטן (בהמשך המלך), אמאנואלה ח׳אן, רפורמות שונות לפיתוח המודרניזציה במדינה הצעירה ולקידום נשים, כגון השוואת זכויותיהן לחינוך לזכויות הגברים, השתתפות פעילה בחיים הציבוריים, היתר לשהייה במרחב הציבורי ללא חיג׳אב, ואיסור על פוליגמיה. גם הפלישה הסובייטית למדינה ב-1979 עודדה את המשך השוויון.

עליית הטליבאן לשלטון באמצע שנות ה-90 מחקה את כל ההתקדמות והחזירה את נשות אפגניסטן דורות אחורה, אל בין כותלי הבית, ללא זכות לרכוש השכלה או לעבוד, לבחור את בן הזוג, או אפילו לצאת מהבית ללא ליווי בן משפחה. כל פעולה קטנה שנחשדה כהתנגדות, כגון דיבור בפומבי, חשפה אותן לעונש מלקות ואף למוות בירי או בסקילה. תחת הכיבוש האמריקני חלו שינויים חיוביים, ונשים החלו לתפוס מחדש את מקומן בזירה הציבורית.

ואולם, לאחרונה מתרבים דיווחים – כרגע בעיקר מהמחוזות הצפוניים באפגניסטן, עליהם משתלט הטליבאן בהדרגה מאז תחילת יציאת האמריקניים – כי ההיסטוריה חוזרת על עצמה, וכי הטליבאן אוכף שוב את אותם חוקים דורסניים. תושבים מספרים כי הטליבאן תולה פוסטרים המעדכנים על האכיפה המחודשת, ומפיץ את המסרים ברמקולים מרכבים. על פי עדויות שנמסרו ל-Radio Azadi, הסניף האפגני של Radio Free Europe, נאסר על נשים כעת לעבוד, והטליבאן שוב כופה על רווקות ואלמנות להינשא ללוחמיו.

״קודם לכן יכולתי ללכת לשוק לבד, יכולתי ללכת לספרית, לאסוף את השיער. כעת נשים נמצאות תחת דיכוי. הטליבאן אומרים שמותר לנו לצאת מהבית רק עם ליווי גברי. אנחנו צריכות לכסות את גופנו״, סיפרה תושבת מחוז פרייאב בת 26, שהזדהתה רק בשם מונירה. ״איננו יודעות מה יקרה לנו, או לחינוך שלנו״, הוסיפה נערה בת 17 בשם שרה. ״כל השנים בהן למדנו, כל המאמצים שלנו מרוסקים״.

על פי העדויות, גם גברים סובלים מהשלטון החדש-ישן כאשר באזורים שונים אוכפים תפילה חמש פעמים ביום, חל איסור על צפייה בטלוויזיה או שמיעת מוזיקה, ויש לספק מזון ללוחמי הטליבאן. גם מעשי ביזה, השתלטות על בתי תושבים, ורצח בשל נאמנות לכאורה לממשלה חוזרים להיות עניין שבשגרה.

הפגנות חמושות וסדנאות ירי

כמה מאות נשים אמיצות במיוחד נשבעו שלא ייכנעו ללא מאבק, והן נצפות צועדות ברחובות, אוחזות בנשק, וקוראות בגנות הטליבאן. ״ישנן נשים שרק רוצות לתת השראה לכוחות הביטחון באופן סימלי, אך רבות אחרות מוכנות לצאת לשדה הקרב״, צוטטה ב״גארדיאן״ ראשת קואליציית הנשים במחוז גהור, חלימה פראסטיש, ״וזה כולל אותי ונשים נוספות. אמרנו למושל שאנחנו מוכנות לצאת ולהילחם״.

עיתונאית בשנות ה-20 לחייה, ששוחחה בעילום שם עם ה״גארדיאן״, סיפרה כי השתתפה בסדנת ירי בת יום אחר יחד עם עשרות נשים נוספות. ״אני רק רוצה להמשיך בלימודים שלי ולהתרחק מאלימות, אבל התנאים החדשים גרמו לי ולנשים נוספות לפעול״, אמרה, וציינה נקודה מפתיעה לזכות הנשים: ״הם (הטליבאן) מפחדים מכך שאנו נהרוג אותם. זו בושה עבורם״. מושל גוהר, עבדולזאהיר פראיזרדה, מסר לעיתון כי אם הממשלה בקאבול תאשר זאת, הוא יספק אימונים בנשק לנשים.

ומה בארה״ב?

הממשל האמריקני כבר לא לוקח אחריות על מה שקורה באפגניסטן, אך על פי דיווחים בארה״ב, הבית הלבן פועל לאפשר מסלול ויזה מזורז לאלפי נשים אפגניות שחייהן עלולים להיות בסכנה כמו פוליטיקאיות, עיתונאיות ואקטיביסטיות. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת על רציחות של שוטרות, נשות תקשורת, שופטות ונשות צוות רפואי מאז תחילת היציאה האמריקנית.

״הטליבאן רודף באופן פעיל אחר נשים מנהיגות והורג אותן״, אמרה ל״רויטרס״ תרזה קסאל מארגון הנשים הגלובלי Mina’s List. ״הנשים הללו מקבלות איומים על חייהן ועל ביטחונן על בסיס יומיומי״.

לרוע המזל צעד כזה, שיספק מקלט מדיני במקרה הטוב לכמה אלפי נשים, הנו בבחינת טיפה קטנה בים. ללא תכנית סדורה הכוללת שיתוף פעולה בינלאומי של הארגונים המובילים (ולא רק מילים יפות), עתידן של הנשים האפגניות נראה עגום במיוחד.

*הערת הכתבת: פניתי לאחד מארגוני זכויות האדם הגדולים העוסק באופן בלעדי בהגנה על ילדות, נערות ונשים אפגניות, והזדהיתי כעיתונאית ישראלית. בתגובה לבקשתי, נמסר לי כי בשל חששות ביטחוניים אין באפשרות הנשים להתראיין.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות