פרשנות | שת״פ ישראלי עם הטאליבן יכול להכניס את ירושלים למשחק הגדול מול איראן 

יציאת צבא ארה״ב מאפגניסטן יוצרת הזדמנות בשביל המוסד בראשות ברנע. הטאליבן מכיר את נתיבי ההברחות לאירן, את ארגוני הפשע המקומיים ויש לו שליטה על הגבול עם איראן. המשחק הגדול מפגיש את הברחות האופיום עם הגרעין הצבאי 

Secretary of State Michael R. Pompeo meets with the Taliban Negotiation Team, in Doha, Qatar, on November 21, 2020. [State Department Photo by Ron Przysucha/ Public Domain]

האם ישראל תכנס למשחק הגדול? נסיגת צבא ארה"ב מאפגניסטן נותנת למדינת ישראל, באמצעות המוסד, אפשרות להכניס רגל למשחק הגדול. ולא, אין הכוונה שישראל תבחש בשליטה על אזור מרכז אסיה. אין לישראל משאבים לכך, היא אינה מעצמה. 

עדיין לא מכירים את המונח ״המשחק הגדול״? ובכן, זו הזדמנות לקרוא את הספר The Great Game. מדובר בתיאור היסטוגרפי של מהלכים גיאופוליטים במרכז אסיה. אפגניסטן היא אחת מעמודי התווך של משחק זה. 

כאמור, במצב שנוצר יש לישראל הזדמנות. אפגניסטן גובלת באירן ותיאורטית, יכולה לאפשר למוסד או לצה"ל לאסוף מודיעין, להפעיל סוכנים ולתמוך באופוזיציה מקומית משטח סמוך. כפי שמאפשר שטח מדינות נוספות בהן אזרבייג'ן, ארמניה, טורקיה ופקיסטן. 

באפגניסטן פעל בעשרים השנים האחרונות צבא ארה"ב במטרה לסלק את אל קעידה לאחר פיגועי ספטמבר בתאומים בספטמבר 2011. ארה"ב נכשלה בכך, כמו שאר המעצמות לפניה כולל רוסיה, אך פיתחה על הדרך קשרים עם השלטון המקומי והטאליבן. קשרים שמאפשרים לה היום לגשר בשיחות שלום בין הצדדים על מנת להגיע למצב של שלטון מתפקד החל מספטמבר הקרוב (מועד היציאה הרשמי הוא סוף אוגוסט). 

מאז הודיעה ארה"ב על עזיבה, הטאליבן החל לכבוש שטחים במדינה, כולל מעבר הגבול עם אירן. המשמעות המעשית היא שהטאליבן צפוי לשלוט בפועל באפגניסטן לאחר יציאת האמריקאים. 

המטרה: איראן 

הטאליבן, סביר להניח, מקיים גם קשרי מסחר באירן. חוקיים יותר או פחות. מתוקף אלו, הוא מכיר דרכי גישה לא רשמיות, המשמשים לרוב מבריחי סחורות לאירן וממנה. דרכים אלו משמשות גם שירותי ביון כמו המוסד. 

תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר, כינה את המוסד ארגון פשע חוקי. ובכן, למרות הביקורת הציבורית על אמירה זו, הוא צודק. וזה לא רק המוסד, אלא כל ארגון ביון מקביל בעולם. בחלק מהפעמים אין הבדל בין תשתיות המשמשות ארגון שמבריח סחורות, אנשים ונשק בין מדינות, לבין תשתיות המשמשות ארגון ביון. לעיתים אלו אותן תשתיות בדיוק. 

בהקשר הטאליבן, הידע שלו לגבי אירן ודרכי הגישה אליה וממנה, אנשי הקשר שלהם, ארגוני הפשע המקומיים - כל אלו שווים זהב למוסד. וכן, גם לCIA. מהצד השני, הטאליבן זקוק לנשק, לטכנולוגיות צבאיות, לדרכים להלבין כסף, וגישה רשמית לממשלות בעולם על מנת לדאוג לאינטרסים שלו ושל אפגניסטן. 

הברחות אופיום

אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של הטאליבן הוא סמים. בעיקר אופיום. מדובר בתעשייה שמניעה את כלכלת אפגניסטן כבר עשורים (גם בימי האמריקאים). כך שהמוסד יכול ״לסחור״ עם הטאליבן ביכולות לתמוך בסחר הסמים שלו, תמורת מידע מודיעיני על איראן ותמיכה לוגיסטית במבצעים בתוך איראן. 

סביר להניח שלמוסד כבר יש קשרים עם הטאליבן, אולם ישראל, בהיבט זה, יכולה להסתייע באמריקאים על מנת לפתח קשרים טובים יותר עם הטאליבן, לצד הממשל הרשמי בקאבול. לצד ארה״ב, גם מדינות אחרות יכולות לעזור. 

בין פקיסטן לאפגניסטן אין ממש קשרי ידידות, אבל פקיסטן עתידה לשמש כבסיס למתקפות חיסולים אמריקאיות באדמת אפגניסטן לאחר נסיגת צבא ארה״ב. מדובר בפעילות חשאית שמוביל הCIA כבר מעל שני עשורים. שירות הביון הפקיסטני נחשב לאיכותי באזור מרכז אסיה (המשחק הגדול, זוכרים?). 

אם נחזור לאמריקאים, אזי, למרות נסיגת הצבא מאפגניסטן, תשאר במדינה פעילות ענפה של הCIA במטרה לדווח לבית הלבן מה קורה במדינה שנחשבת לשחקן מרכזי במשחק הגדול. בזכות הקשרים הטובים של ישראל וארה"ב, המוסד יוכל להסתמך על תמיכה אמריקאית באפגניסטן, וכן בקשרים של האמריקאים עם הטאליבן. זאת, כאמור, לטובת ניטור תכנית הגרעין האיראנית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית