החומה הגדולה של סין, גרסת הסייבר

על פי מחקר חדש, חוסמת סין כ-311 אלף דומיינים על בסיס קבוע, אך רק כ-1,800 מהם מופיעים ברשימת המובילים בעולם. דומיינים חדשים נחסמים פעמים רבות כברירת מחדל, עד שהם מאושרים ע״י השלטונות

החומה הגדולה של סין, גרסת הסייבר

BIGSTOCK/Copyright: karenroach

כמעט כולם יודעים שסין מפעילה צנזורת אינטרנט מקיפה מאוד, המונעת גישה לדומיינים הפופולריים ביותר בעולם כיום כגון גוגל, פייסבוק, יוטיוב, ויקיפדיה ועוד. כעת, מפנה מחקר אקדמי חדש זרקור להיקף התופעה, וחושף כי חומת האש (Firewall) של סין חוסמת כ-311 אלף דומיינים, מתוכם כ-41 אלף בטעות.

המחקר נערך במשך תשעה חודשים בשנה שעברה (אפריל-אוקטובר 2020) על ידי צוות מארבע אוניברסיטאות בארה״ב ובקנדה. במהלך המחקר נבדקו שוב ושוב כ-534 מיליון דומיינים, כאשר ההרצה היומית עמדה על 411 מיליון בממוצע. עיקרי המחקר פורסמו באתר The Record, של חברת הגנת הסייבר האמריקנית Recorded Future.

החוקרים פיתחו מערכת שניגשה לדומיינים בתוך תחומי האינטרנט הסיני ומחוצה לו, ואז מדדה כיצד חומת האש הגדולה (the Great Firewall, או GFW – המערך הכוללני הסיני העוסק בניטור וחסימת תכנים בלתי רצויים ממדינות אחרות, הידוע גם בשם ״פרויקט מגן מוזהב״) מחבלת בשרתי ה-DNS על מנת למנוע ממשתמשים סינים גישה לדומיין כלשהו, או ממשתמש חיצוני גישה לתכנים סינים.

נתוני המערכת, שזכתה לשם GFWatch, חשפו בתום המחקר, כאמור, כי כ-270 אלף חסימות דומיינים התבצעו במתכוון על ידי הממשל הסיני, והאחרות נעשו בטעות, כנראה בשל טעות בסינון. כך, לדוגמא, החסימה של הרשת החברתית השיתופית Reddit שנעשתה במתכוון, הובילה גם לחסימה בשוגג (כנראה, על פי השערות החוקרים) של אתרים בעלי שמות דומים, כמו geareddit, חנות הדפסות מקוונת.

על פי המחקר, כ-40% מהדומיינים החסומים הנם כאלה שנרשמו לאחרונה, שהממשל חסם כברירת מחדל עד שיוכל להעריכם. כך, למשל, נצפו חסימות על דומיינים רבים הקשורים לנגיף הקורונה, שכצפוי הופיעו כפטריות אחרי הגשם במהלך 2020. חלק מהאתרים, שנותרו חסומים, כוללים האשמות נגד סין כמקור המגפה ונגד התנהלותה הכללית בנושא.

עוד נחסמו דומיינים הנוגעים לעסקים, פורנוגרפיה, IT, הימורים, אתרים פרטיים ובלוגים, בידור, חדשות, ואתרים זדוניים. מעניין לציין, כי מתוך דוגמא של למעלה מ-138 אלף אתרים שבחנו החוקרים, רק 1,800 מהם נמצאים ברשימת 100 אלף האתרים הפופולריים באינטרנט.

אולי יעניין אותך גם