נפילה מסתורית מבניין רב קומות של מדען גרעין בכיר סיני

באופן תמוה, מספר ימים לפני מותו של הפרופסור, ניסתה סין לטאטא אירוע בטיחותי באחת מתחנות הכוח הגרעיניות שלה

נפילה מסתורית מבניין רב קומות של מדען גרעין בכיר סיני

Zhang Zhijian, former vice-president of Harbin Engineering University. Photo: Handout | scmp.com

אחד ממדעני הגרעין הבכירים בסין נפל לאחרונה, באופן מסתורי, אל מותו. הוא נפל מבניין רב קומות. ההודעה על מותו של המדען התקבלה מאוניברסיטת Harbin. 

מדען הגרעין, פרופסור ג'אנג ג'יג'יאן, היה סגן נשיא האוניברסיטה, והוביל באוניברסיטה את המחקר בתחום הגרעין. המשטרה המקומית שללה רצח כגורם מוות, לאחר חקירה שביצעה במקום. לא נמסרו פרטים נוספים על ידי המשטרה. אוניברסיטת Harbin הביעה באחד מערוצי המדיה החברתית הסיניות, בהודעה לקונית, צער עמוק על פטירתו של הפרופסור. 

באופן תמוה, מספר ימים לפני מותו של הפרופסור, ניסתה סין לטאטא אירוע בטיחותי באחת מתחנות הכוח הגרעיניות שלה, הממוקמת כ- 85 קילומטרים מערבית להונג קונג. תחנה זו פעילה משלהי 2018. בעוד חברת Framatome הצרפתית, אשר בנתה את הכור הגרעיני עבור הסינים, תיארה את הפעילות בכור הגרעיני כ"איום רדיולוגי קרוב", ניסה השלטון הסיני משך מספר שבועות לבטל את חומרת ההערכה הצרפתית.

לאחר כשבועיים של הכחשות נמרצות הודיעו גורמי משרד החוץ הסיני כי חמישה מוטות דלק המשמשים באחד משני הכורים במתקן ניזוקו, אך הם אינם מהווים איום בטיחותי, וכי לא התגלו חריגות ברמות הקרינה סביב תחנת הכוח. סין האשימה את רשת CNN בהפצת "חדשות מזויפות", בכך שסין מנסה להסתיר את המצב וכי העלו טענות שווא בדבר דליפתו של גז רדיואקטיבי. 

בשל קרבתו של המתקן לגבולותיה, ממשלת הונג קונג עוקבת בקפידה ומנטרת את האוויר והמים לאיתור רמות קרינה חריגות.