הזירה הימית: רפאל פותחת תחרות מול אלביט ותעשייה אווירית

הדלילה של אלביט, הגבריאל של תעשייה אווירית ועכשיו ה-Sea Breaker של רפאל. שלושת התעשיות משווקות טילים לזירה הימית. ״אולי כדאי היה לשלב יכולות ולפעול במשותף מול ענקיות אירופה וארה"ב״, תוהה אייל פינקו 

הזירה הימית: רפאל פותחת תחרות מול אלביט ותעשייה אווירית

צילום: רפאל

בעשור האחרון הזירה הימית הגלובלית גועשת ורוחשת, ובין הגלים הסוערים בשבעת הימים, מתנהל מירוץ חימוש של מדינות אירופה ואסיה, ובראשן רוסיה, סין, הודו וארה"ב. מירוץ החימוש הימי מוליד פיתוחים רבים של טילים ומערכות נשק, אותם מובילות בעיקר סין ורוסיה, בפיתוחים חדשניים של ראשי ביות מתקדמים ויכולות הנעה של מהירות שגא-קולית.

מאחורי שתי המדינות מנסות מדינות אירופה וארה"ב להדביק את הפערים ולפתח יכולות וחימושים כנגד האיומים המתהווים והולכים בים סין הדרומי, בנתיב הארקטי, בים הצפוני ובים השחור. 

ישראל לא נותרה אדישה למירוץ החימוש המתהווה. מאז תום מלחמת ששת הימים ועד לאחרונה, הייתה התעשייה האווירית החברה היחידה בארץ שפיתחה טילים נגד כלי שיט, שלטה בשוק הישראלי ומכרה את טילי הגבריאל שלה בשווקים שונים בעולם, ביניהם פרו, צ'ילה, דרום אפריקה, סינגפור ועוד. ורק לאחרונה דיווחנו על מכירת טילי הגבריאל מהדור החמישי לבריטניה, פינלנד, וסינגפור.

אלביט שהבינה את חלון ההזדמנויות החלה, מאז שרכשה את תע"ש, לשווק את טיל הדלילה הוותיק והמוכר של תע"ש בתצורת ימית נגד כלי שיט. בטיל הדלילה, בניגוד לטילי הגבריאל של התעשייה האווירית, משולב ראש ביות אלקטרו-אופטי. לרוב, בראשי ביות קלאסיים בזירה הימית משולב רב״ת בתחום ה- RF.

בשבוע האחרון של יוני, הכריזה רפאל על טיל חדש תוצרתה, העונה לשם Sea Breaker. הטיל של רפאל מבוסס על פלטפורמה קיימת, שעברה הסבות לתצורה ימית. הטיל הרפאלי מיועד לפגיעה בכלי שיט בטווח של כ- 160 מייל ימי (כ- 300 ק"מ), טס במהירות נמוכה יחסית של כ- 0.75 מאך, ומשוגר מהמשגר היבשתי SPYDER ומכלי שיט.

הטיל בו משולב ראש קרב במשקל של כ- 110 ק"ג מונחה על ידי ראש ביות אלקטרו-אופטי והוא מצויד בערוץ תקשורת. ערוץ התקשורת של הטיל וראש הביות האלקטרו-אופטי מאפשרים פגיעה בדיוק גבוה במטרה ובחירת מקום הפגיעה. יתר על כן, באמצעות ערוץ התקשורת ניתן לתזמן את מטח הטילים ואת הפגיעה במטרה להתמודד מול מערכות הגנה ולוחמה אלקטרונית של המטרה. תזמון הטילים עשוי לסייע להתגבר על חסרונו של הטיל במהירותו הנמוכה יחסית.

ללא הסדרה והתערבות של משרד הביטחון, נפרצה שוב התחרות הקשה בין שלושת ענקיות האמל"ח הישראליות על שוק עולמי נוסף בזירה הימית. התחרות עשויה למצב את ישראל כיצרנית עולמית של טילי-ים עבור הזירה הימית ולהגדיל את הכנסותיה. אך התחרות בשוק הזה קשה מאד ואולי כדאי היה לשלב יכולות ולפעול במשותף מול ענקיות אירופה וארה"ב בהן קונגסברג, MBDA, בואינג ועוד.

אולי יעניין אותך גם