הצי הטורקי הכניס לשירות מבצעי את טיל הים-ים החדש מדגם אטמקה

מהירות השיוט של הטילים היא כ- 0.9 מאך והנחייתם מבוצעת באמצעות ראש ביות מכ"מי ומערכת ניווט מבוססת GPS וג'יירו

https://www.roketsan.com.tr/en/product/atmaca-anti-ship-missile

הצי הטורקי שסיים לאחרונה את התרגיל הימי הגדול ביותר בתולדותיו במימי הים השחור, הים האגאי והים התיכון, רשם הישג טכנולוגי ומבצעי חדש. במסגרת התרגיל בים השחור ביצע הצי ירי טיל מדגם אטמקה (Atmaca) נגד כלי שיט, אשר טבע זמן מה לאחר הפגיעה בו. הטיל שנורה בתרגיל היה הראשון מסדרת הייצור לאחר שפיתוח הטיל הושלם. 

הטיל הימי החדש תוצרת התעשייה הטורקית (חברת רוקטסן) נועד להחליף את מערך טילי ההרפון תוצרת ארצות הברית, ההולכים ומזדקנים (מרבית טילי ההרפון נרכשו על ידי הצי בשנות השמונים והתשעים). הטילים שפיתוחם החל ב- 2009 נועדו לפגיעה במטרות ימיות בטווח של 250 ק"מ, ומשולב בהם ראש קרב במשקל 250 ק"ג.

מהירות השיוט של הטילים היא כ- 0.9 מאך והנחייתם מבוצעת באמצעות ראש ביות מכ"מי ומערכת ניווט מבוססת GPS וג'יירו. הטילים נועדו לשיגור מכלי שיט (מאויישים ובלתי מאויישים), סוללות טילים חופיות ובהמשך אף אולי מצוללות. מנוע הטיל הוא תוצרת חברת Safran הצרפתית. 

הטילים החדשים ישולבו בכל כלי השיט של הצי הטורקי. שילוב זה ידרוש שינויים של מערכות הנשק בספינות והמשגרים, כחלק מטיפולי אחזקה מתוכננים של כלי השיט – הפריגטות והקורבטות. פיתוח הטילים ושילובם באוניות המלחמה של הצי הטורקי הוא חלק מהתפיסה האסטרטגית הטורקית, ה"מולדת הכחולה" (Mavi Vatan), שגובשה ומיושמת מתוך מטרה למצב את טורקיה כמעצמה ימית, בעלת עוצמה צבאית ומדינית, ויכולת טכנולוגית עצמאית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית