דו״ח של מודיס חושף: NSO מגלגלת כרבע מיליארד דולר בשנה - גם בתקופת קורונה

דו״ח של מודיס חושף כי NSO מגלגלת כרבע מיליארד דולרים בשנת קורונה. כמו גם חושף הדו״ח חשש מבעיית נזילות של החברה בשל ההלוואות הכבדות. בחברה טוענים: ״החשש של מודיס נובע בשל השקעות שעשינו בתחומים חדשים ושימור כוח אדם בתקופת הקורונה״

קרדיט: יונתן בלום

שנת הקורונה לא היטיבה עם מגוון עסקים בישראל ובעולם. מדינות נסגרו ושווקי ייצוא נסגרו. עם זאת, בתחום הביטחוני בסייבר, זה שרוכש כלי תקיפה ואיסוף, נראה כי העסקים המשיכו ביתר שאת, גם בעת מגיפה עולמית. 

בסוף חודש מאי האחרון, פרסמה סוכנות דירוג האשראי מודיס דו״ח מקוון אודות הנזילות של חברת חברת NSO. בדו״ח ישנן מסקנות שליליות שנגיע אליהן עוד מספר שורות, אך הוא חושף עובדה פיננסית מעניינת - חברת NSO מגלגלת כרבע מיליארד דולרים בשנה. גם בשנת קורונה. מדובר במחזור בין הגדולים, או הגדול ביותר, לחברת סייבר התקפי ואיסופי ישראלית. 

השקעות, קורונה ושימור הון אנושי

הדו״ח מדגיש בעיקר את יחס החובות של חברת NSO להכנסות שלה. לפיו, הנזילות של החברה במגמה שלילית. למרות הביקורת של מודיס, בחינה מדוקדקת יותר ושיחה עם החברה, מגלה תמונה שונה. ראשית, הדו״ח פורסם באמצע שנה (מאי) ולא בסוף שנה. ולכן אינו מייצג ביצועים שנתיים. לזאת יש להוסיף כי הדו״ח פורסם במהלכה של שנת קורונה. 

אמנם בישראל לא מרגישים את הקורונה, אך בשווקי היעד של NSO, מרגישים. וזה משפיע על המכירות. כלומר, ניתן לטעון שאם לא הייתה קורונה, החברה הייתה מגלגלת יותר כסף ויחס הנזילות שלה היה משתפר. מנגד, במודיס, טוענים שלקחו ״מקדם קורונה שלילי״ בדו״ח ועשו נורמליזציה לנתונים.  

חברת NSO גם לא פיטרה אף אחד בקרונה. זאת בשעה שחלק ניכר מהחברות במשק הישראלי פיטרו או הוציאו לחל״ת. להפך, החברה קלטה כ-280 עובדים בשנה האחרונה כחלק מגידול טבעי וגם כחלק מפיתוח שווקים נוספים. בהם - מערכות נגד רחפנים ואנליטיקה. החברה גם עוסקת במוצרים טקטיים בנוסף לכלי איסוף בסייבר. 

״מאז ינואר 2020, קלטה החברה כ-280 עובדים כדי לתמוך במגמת הצמיחה המואצת של החברה. שבאה לידי ביטוי גם בהשקעות בשורת מוצרים חדשים ובניהם טכנולוגיה ייחודית להתמודדות עם איום רחפנים, מוצריי אנליטיקה, מערכת לקטיעת וזיהוי שרשראות ההדבקה בתקופת הקורונה״, מסבירים בחברה. 

״מוצרים אלו פותחו מתוך זיהו של המגמות בשוק וניתוח הצורך של לקוחות החברה לגיוון פתרונות על מנת להתמודד עם האתגרים עמם הם מתמודדים. לשם כך הוציאה החברה סכומים משמעותיים גם למחקר ופיתוח שתרומתם,  על צמיחת רווחיות החברה תבוא לידי ביטוי לאורך שנים.״

מודיס: רואים בעיות נזילות 

בדו״ח של מודיס נטען כי ״אנו רואים את הנזילות של NSO כחלשה. [..] נכון למרץ 2021 נאמד תזרים המזומנים הבלתי מוגבלים בסביבות 55 מיליון דולר.״ על פי מודיס, לחברה יש הלוואות עומדות בסך של כ-514 מליוני דולרים עד מרץ 2025. עוד הלוואה על סך 30 מליוני דולרים עד מרץ 2024. 

במודיס טוענים כי בשל הקורונה והירידה במכירות שוק מבוסס רישיונות, יש חשש לתזרים של NSO. עם זאת, אין התייחסות בדו״ח להשקעות שעשתה החברה בתחומים נוספים כאמור, או בכך שהיא בחרה שלא להקטין את ההון האנושי (החלטה שמשפיעה ישירות על מדד הרווחיות של החברה - ה- EBITDA). ההון האנושי הוא אבן יסוד בכל חברה שעוסקת בסייבר התקפי ואיסופי. 

לפי הדו״ח, ההכנסות של NSO בשנת 2020 הסתכמו ב243 מליוני דולרים, כאשר ה- EBITDA הסתכמה ב120 מליוני דולרים. ״NSO פועלת בעיקר מישראל, בולגריה וקפריסין, עם קרוב ל 750 עובדים המשרתים יותר מ 60 לקוחות בלמעלה מ35 מדינות״, כותבים בדו״ח. שמה של החברה המחזיקה במותג NSO הוא NorthPole Newco S.a r.l. בדיקה באתר מודיס, תראה שזו אינה התחזית השלילית הראשונה של חברת הדירוג לגבי NSO. 

מדוע מודיס פרסמה דו״ח כזה באמצע שנה? 

ובכן, זו שאלה טובה. לרוב, דו״חות כאלו מפורסמים בסוף שנה. NSO אינה חברה ציבורית ולכן אינה מפרסמת דו״חות רבעוניים לבורסה המאפשרים מעקב רציף אחרי הביצועים שלה. לכן, בחברות פרטיות, נהוג לפרסם ניתוחים פיננסיים בסוף שנה ואז ניתן להשוות שנה מול שנים קודמות. 

ישנן שתי סיבות מדוע דו״ח כזה מפורסם כעת. סיבה ראשונה היא הפרסומים אודות הרצון של NSO לצאת להנפקה. הצהרות כאלו מושכות התעניינות משקיעים פוטנציאלים בביצועי החברה. סיבה שניה היא הסערה בשדרת הניהול של קרן Novalpina Capital המחזיקה בNSO. 

על פי פרסום באתר sky.com מחודש מרץ האחרון, ״נובלפינה קפיטל, שהוקמה רק לפני ארבע שנים, נקלעת למחלוקת שתקבע אם סטיבן פיל, מייסדה הבולט, נשאר אוחז בהגה. מקורה המדויק של המחלוקת לא היה ברור, אך יחסיו של מר פיל עם שותפיו האחרים בנובלפינה, בסטיאן לואקן וסטפן קובסקי, נראו מתוחים במשך מספר שבועות״, כותבים בדיווח. 

שני אירועים אלו יכולים להיות המקור לדו״ח אמצע שנה של מודיס. כאמור, הדו״ח משקף את המצב הפיננסי הנתון של NSO, אך אינו משקף את את חוסן החברה באופן יחסי לחברות אחרות בשוק הפעילות. מודיס בעצמם מפרטים את החוזקות של החברה באותו דו״ח. ״השוק הגדול שבו פועלת הקבוצה, התחרות המוגבלת וחסמי הכניסה המהותיים, תומכים גם באיכות האשראי של NSO.״ 

לסיכום, הדו״ח נותן תמונת מצב נקודתית על הפעילות הפיננסית של החברה. הוא חושף את המחזור של החברה מחד, ואת ההתחייבות שלה מאידך. עבור משקיע פוטנציאלי, זה הכי טוב שיש. אם תהיה הנפקה, יהיה תשקיף ונדע יותר. 

הדו״ח אמנם לא מעודד אם מסתכלים רק עליו, אך למרות החובות הכבדים של החברה בעקבות הרכישה מחדש של הבעלות מפרנסיסקו פרטנרס, נראה כי החברה מהרצליה יודעת לגלגל מסייבר התקפי ואיסופי כמעט רבע מיליארד דולרים - גם בשנת מגיפה עולמית. כאמור, זה יותר כמעט מכל חברה ישראלית אחרת באותו שוק, וכאשר החברה עובדת תחת פיקוח של משהב״ט המוסיף הוצאות תפעול בהשוואה לחברה שלא עובדת תחת פיקוח. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית